Suunnitelmallisuus kannattaa-Yrittäjän arki on liiketoiminnan kehittämistä

Miten sinä voisit kehittää yritystoimintaasi tänään?

Pysähdy hetkeksi ja istu alas. Ota kuppi kuumaa juotavaa ja tyhjä paperi eteesi. Ryhdy tietoisesti suunnittelemaan tulevaa ja kehittämään liiketoimintaasi! Suunnitelmallisuus auttaa sinua eteenpäin monella tasolla ja arjesta tulee sujuvampaa.

Mielestäni yrittäjän yksi tärkeimmistä taidoista on kyky suunnitella ja ennakoida tulevaa. Olosuhteet muuttuvat nopeastikin ja siksi omat tavoitteet on pidettävä kirkkaana mielessä, jotta osaat keskittyä oikeisiin tekoihin arjen kiireessä. Asiakkaat ovat jokaisen yrityksen keskiössä, mutta jotta yritys voisi palvella asiakkaitaan hyvin, on pidettävä huoli myös toiminnan kehittämisestä ja yrityksen avainhenkilöiden jaksamisesta.

Olen oppinut muutaman asian oman yrittäjätaipaleeni aikana. Toiset oman kokemuksen kautta ja toiset viisaampien opastuksella eli yritysneuvojilta, yrityskouluttajilta ja oppisopimusaikaiselta mentoriltani. Ohessa muutamia asioita, joita haluan sinunkin pohtivan edes hetken aikaa.

  1. Ennakoi sesongit myynnissä ja markkinoinnissa

    Jos alallasi on selkeitä hiljaisia ja kiireisiä jaksoja, pohdi hyvissä ajoin etukäteen, millä toimenpiteillä voisit helpottaa huippukausia ja piristää hiljaisia hetkiä. Hyvänä esimerkkinä on talvirenkaiden vaihto: kun kausi on päällä tehdään hommia hiki hatussa, mutta kun uudet renkaat ovat alla, rengaskausi hiljentyy. Sama toistuu keväällä, kun kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.

    Pelkistetty esimerkki markkinoinnin suuntaviivoista olisi seuraavanlainen perustuen tehtyihin Google-hakuihin (lähde: Google Ads avainsanasuunnittelija)

     


    Google Ads -avainsanasuunnittelijan avulla voimme etsiä avainsanaideoita, joita voimme käyttää hyödyksi hakukonenäkyvyyttä rakentaessa sekä somesisältöjä tehdessä. Esimerkiksi avainsanan ”talvirenkaat” lisäksi on useita hakuja myös eri yhdistelmillä, kuten ”renkaat netistä”, ”nastarenkaat” ja ”kitkarenkaat” eli täältä kannattaa käydä katsomassa omaan liiketoimintaan liittyviä hakusanoja ja uusia ideoita niihin liittyen. Suurin osa esimerkiksi renkaiden vaihtoon liittyvistä hauista tehdään silloin, kun sesonki on alkamassa tai jo käynnissä. Näin ollen yrityksen kannattaa rakentaa diginäkyvyyttensä maksimiin jo ennen sitä! Kun talvirenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, ihmiset etsivät internetistä sopivaa paikkaa, jossa vaihdon voisi toteuttaa eli tahoa, jolta he saavat tarvitsemansa renkaat tai vaikkapa asennuspalvelun.
    Uudet renkaat on pakollinen tarve, mikäli edellisvuotiset eivät enää täytä vaatimuksia. Asennuspalvelu on puolestaan mukavuustekijä, joka helpottaa ja sujuvoittaa arkea. Suosittelen siis miettimään markkinoinnissa seuraavaa:


    -Miten rakennat hakukonenäkyvyyttäsi jo etukäteen?
    -Voisitko mainostaa tuotteita ja palveluita jo etukäteen? Miten ja missä?
    -Onko yhteystietosi ajan tasalla ja helposti löydettävissä, kun sesonki alkaa?
    -Miten luot tarpeeksi vahvan muistijäljen, jotta asiakas ottaa yhteyttä juuri sinuun tarpeen ostoajankohdan tultua?

     

    Sesonkiaikoina digimainonta on suhteessa kalliimpaa verrattuna hiljaisiin kausiin. Kun kaikki saman alan toimijat käyvät huutokauppaa mainospaikoista, saattaa mainosbudjetin vaatimat summat kasvaa kohtuuttoman korkeaksi. Lisäksi muistijäljen syntymiseen ja luottamuksen rakentamiseen ei yleensä yksi näyttökerta riitä, vaan mainontaa ja sisältömarkkinointia täytyy tehdä pitkäjänteisemmin ja jatkuvasti.

    Mitä markkinointi(tiimi) voi tehdä? Keinoja on monia, yksi parhaimmista on kirjoittaa aiheisiin liittyen blogitekstejä ennen sesongin alkua ja huolehtia niiden sekä verkkosivujen hakukoneoptimoinnista (SEO, katso lisää sisältöä hakukoneoptimoinnista). Näin ollen näkyvyytenne luontaisissa hakutuloksissa on todennäköisempää. Tarkista myös  kaikki käytössä olevat someprofiilinne läpi: löytyvätkö osoitetiedot ja puhelinnumerot vaivatta ja ovatko tiedot oikein? Samalla kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että someprofiilin ”tietoja”-osiossa on myös käytetty avainsanoja, joilla haluatte hakukoneissa näkyä.

    Miten myynti voi ennakoida sesonkia?

    Voitte laatia aikataulun toteutettaville renkaanvaihdoille ja hyvissä ajoin ennen sesonkia otatte yhteyttä vanhoihin asiakkaisiin ja teette heille ajanvarauksia. Sähköinen ajanvarauskalenteri (esim. Vello) minimoi manuaalisen työn ajanvarauksissa, tehostaa toimintaa ja mahdollistaa asiakkaalle helpon ajanvarauksen ympäri vuorokauden.

    Jos kysyntää on enemmän kuin pystytte hoitamaan, pohtikaa myös erikoisjärjestelyjä sesongin ajaksi: pidennetyt aukioloajat, lisätyövoiman tarve, drive-in-renkaiden vaihto tai vaikkapa kalliimpi ”de luxe”-paketti, joka sisältää renkaiden vaihdon lisäksi auton pesun, vahauksen ja sisäsiivouksen. Tässä on vain luovuus rajana, mutta kun sesonki alkaa se ei ole paras mahdollinen ajankohta improvisoida uusia palveluita! Älä tee hätiköityjä lupauksia asiakkaille, joita ei pystytäkään toteuttamaan. Varmista myös, että yhteistyökumppaniverkostosi pystyy toteuttamaan ulkoistetut lisäpalvelut, jos ne eivät kuulu normaaliin valikoimaanne.

    Mikä on oman toimialasi huippusesonki? Millä toimenpiteillä varmistat onnistumisen ennakkoon?

     

  2. Pidä huoli omasta ja tiimisi jaksamisesta

    Tämä asia ei todellakaan ole pienyrittäjälle itsestäänselvyys! Itse olen yksinyrittäjä ja yhtenä osana yritykseni kehitysprojektia Yrittäjän ammattitutkintoa suorittaessani oli hyvinvointisuunnitelma. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta olen sen avulla tietoisesti muokannut arkea niin, että saan riittävästi lepoa, työaika on erotettu vapaa-ajasta, syön terveellisemmin ja muistan liikkua. Määritin siis toiminnalleni rajat, joissa olen pääasiallisesti pysynyt joulukuusta 2014 lähtien. Tällä on ollut positiivinen vaikutus jaksamiseen ja siihen, että energiataso pysyy oikeanlaisena pitkin päivää. Ohessa muutamia yksinkertaisia asioita, jotka määritin hyvinvointisuunnitelmassani:

    -Työaika on arkisin 8-16 ja kesäloma on heinäkuussa
    -Kun teen aamupalaa, teen samalla eväät myös kahvitauolle
    -Kun tehdään ruokaa, sitä tehdään riittävästi, jotta seuraavan päivän lounaskin on valmis
    -Yöuni on 8h
    -Pienet liikunta/ulkoiluhetket päivän aikana parantavat keskittymiskykyä

    Miten sinä voisit parantaa jaksamista tai arjen sujumista?

  3. Hae apua oikeilta tahoilta

    Kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin, eikä yrittäjä voi hallita kaikkia asioita kerralla. Siksi on hyvä hakeutua ajoissa ohjaukseen, jossa saat yksilöllisiä neuvoja jollekin osa-alueelle toiminnassasi tai kehitettyä toimintaa pidemmällä aikavälillä. Jos olet aloittamassa yritystoimintaa, käänny oman alueesi yritysneuvojien puoleen. Itse sain todella paljon apua ja tukea alkutaipaleellani paikalliselta Uusyrityskeskukselta (tulevaisuudessa YritysVihti ry auttaa yrittäjiä Vihdissä vuoden 2019 tammikuusta alkaen). Yhdessä puntaroimme liikeideaani eri näkökulmista sekä teimme kannattavuuslaskelmia. En olisi yksin pystynyt suunnittelemaan aloittamista yhtä johdonmukaisesti, mitä asiantuntijan johdolla teimme ja lisäksi sain heti ensimmäiset myyntitavoitteet tietooni, jotta tiesin, mihin liikevaihto täytyy saada nopeasti, jotta toiminta on kannattavaa.

    Tarkensin vielä liiketoimintasuunnitelmaani ”Menesty yrittäjänä”-koulutuksessa, jossa tutustuin taitavaan yrityskouluttajaan. Hänen kanssaan keskustellessani tuli esille mahdollisuus Yrittäjän ammattitutkinnon suorittamisesta. Yritystoiminnan käynnistysvaiheessa tämä tuntui yhdeltä lisätyötä teettävältä sivujuonteelta, mutta ymmärsin pian, miten upea mahdollisuus minulla on 1,5 vuoden aikana kehittää liiketoimintaosaamistani! Niinpä hakeuduin Luksiaan Yrittäjän ammattitutkintoa suorittamaan (oppisopimuksella omassa yrityksessäni) ja pyysin tämän kokeneen yrityskouluttajan mentorikseni.

    Luksiassa opintojen aikana sain valtavan määrän tietoa lähipäivistä ja näyttöjä tehdessäni sovelsin näitä käytäntöön. Kävin lähiopetuksessa samaan aikaan sekä Lohjalla että Nummelassa, jolloin pystyin suunnittelemaan aikatauluni etukäteen hyvin eikä satunnaiset poissaolot estäneet oppimista. Henkilökohtainen opetussuunnitelma mukautui hyvin yritykseni vaiheisiin ja aikatauluihin. Opiskelu ja näyttöihin valmistautuminen oli hyvä tapa keskittää ajanjaksoja myös oman toiminnan kehittämiseen, joka olisi muuten todennäköisesti jäänyt kiireen jalkoihin.

    Yrittäjän ammattitutkinnon aikana sain korvaamatonta apua sekä opettajilta että koulutuksen muilta asiantuntijoilta esimerkiksi sopimusehtojen laatimiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen, tuotteistamiseen ja kannattavuuden kehittämiseen. Ilman tätä opintojaksoa olisin saattanut kokemattomuuttani kompastua niihin ensimmäisiin kivenmurikoihin yrittäjäpolullani tai jäänyt kuuluisaan Kuolemanlaaksoon sen sijaan, että käväisin vaan siellä kääntymässä. Suoritin tutkinnon keväällä 2016 ja nyt olen saanut hypätä pulpetin toiselle puolelle. Nyt puolestaan minulla on ollut ilo auttaa muita YAT:n suorittajia!

    Missä osa-alueella sinulla on haasteita? Mikä taho voisi auttaa sinua eteenpäin?

  4. Visualisoi suunnitelmasi

    Jonkinlainen visualisointi tai ajatusten kiteyttäminen on aina paikallaan, niin myös liiketoiminnan suunnittelussa. Kannattaa huomioida, ettei yksi yleispätevä toimintasuunnitelma välttämättä riitä, vaan saatat joutua laatimaan useita tarkempia suunnitelmia koskien tiettyjä osa-alueita, kuten myyntiä ja markkinointia. Ajatukset tulee välillä jäsentää ja kirjata ylös, sillä ideointi ja suunnittelu vain omassa mielessä ei välttämättä konkretisoidu ja kuluttaa turhaan aivokapasiteettia yrittää muistella jatkuvasti päähän pilkahtaneita huippuideoita.

    Laadi ensin mahdollisimman kattava ja päivitetty liiketoimintasuunnitelma, jotta tiedät mihin tulee kiinnittää huomiota tällä hetkellä. Sen jälkeen priorisoi muiden osioiden suunnittelu eli pohdi, missä kohti toimintaa tulee kehittää juuri nyt ja sen jälkeen laadi suunnitelman etenemiseksi sekä listaa tarvittavat toimenpiteet.

    Somemarkkinoinnissa ja verkkonäkyvyyden kehittämisessä ei riitä, että tehdään satunnaisia asioita siellä täällä. Jokaisen teon on vietävä jollain tavalla lähemmäs ja kohti kokonaistavoitteen toteutumista. Mainonnan ja sisällöntuotannon on toimittava yhteistyössä sekä verkkosydän on oltava kunnossa, jotta toimenpiteet tukevat ja helpottavat myyntiä ja lisäävät tunnettuutta. Tämä ei kuitenkaan auta, jos liiketoimintasuunnitelmaa ei ole tai yrityksen elintärkeiden toimintojen ylläpitämisestä ei ole huolehdittu.

    Suunnittele siis kokonaisvaltaisesti ja tarkenna sitten yksityiskohtiin.
    Mikä pieni teko päivittäin tai viikottain toistuvana auttaisi sinua eteenpäin?

  5. Kehitä työtapojasi ja -välineitäsi

    Monesti liian pitkään yritetään pärjätä työkaluilla, jotka eivät vastaa enää nykyisiä tarpeita. Fax-koneet jäävät historiaan sähköpostin myötä ja hakukoneet syrjäyttivät paperiset puhelinluettelot. Uudet työkalut on tehty käytettäväksi, joten kehitä rohkeasti myös yrityksesi toimintatapoja ja työvälineitä sekä pyri löytämään omaan toimintaasi sopivat vaihtoehdot.

    Itselleni uuden älypuhelimen hankinta tuli ajankohtaiseksi hiljattain. Vertailin malleja ja niiden ominaisuuksia ja onnistuin tekemään hyvän sijoituksen, joka sopii käyttötarpeeseeni. Aikaisempina vuosina olen todennut hyvin pian (kantapään kautta), jos silloinen muu laitteistoni ei ole ollut riittävä toimintaani nähden. Olen hankkinut erilaisia lisävarusteita teknisen ja visuaalisen puolen parantamiseksi sekä tiettyjen asioiden automatisoimiseksi. Vaihtoon on mennyt niin mikrofonit, printteri, älypuhelimet kuin tietokonekin ja uusia ohjelmistojakin on tullut hankittua matkan varrella. Teen harkittuja investointeja arjen sujuvoittamiseen jatkuvasti.

    Tehokas työvire ei saa tyssätä siihen, että joutuu kamppailemaan toistuvasti samojen ongelmien kanssa. Jos tulostimen paperi jää joka toisella kerralla jumiin, korjaa vika tai hanki parempi tulostin. Jos paperiset post-it lappuset hukkuvat muiden paperien joukkoon, tee muistilaput sähköisesti esimerkiksi kännykkään. Jos et jaksa kirjoittaa, sanele ajatuksesi muistioon tai äänitteeksi.

    Mitä osuutta sinä voisit toiminnassasi sujuvoittaa? Onko nykyinen kalustosi ajantasainen vai olisiko syytä investoida uusiin laitteisiin?

  6. Kuuntele asiakkaitasi

    Koko liiketoiminta ja markkinointi perustuu asiakkuuksiin, joita vaalitaan ja joista aidosti välitetään. Asiakas on tuotekehityksen ja sisällöntuotannon keskiössä, mutta saat nopeasti myös kerättyä palautetta ja tarkkailtua hiljaisia signaaleja esimerkiksi sosiaalisen median avulla. Jotkut asiat voivat olla todella pienestä kiinni! Esimerkiksi sinua miellyttävä väriskaala ei olekaan kohderyhmäsi suosiossa tai verkkokaupan tuotekuvauksista puuttuu tiedonmurunen, joka olisi sinetöinyt useammankin asiakkaan ostopäätöksen.

    Ole siis kuulolla ja pyydä aktiivisesti palautetta – arvosta ja puntaroi kaikkea palautetta ja ryhdy sitten tarvittaessa toimenpiteisiin. Kehittyminen edellyttää, että olet myös avoin muutoksille, mikäli siihen on aihetta.

Esimerkeissä on kyse vain pienistä osa-alueista koko yritystoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Mitä tapahtuukaan, jos sovellat ja muokkaat suunnitelmallista ja toteuttavaa ajatusmallia kaikkialle toimintaasi?

Tarvitsetko käytännönläheisempiä vinkkejä markkinointiin sosiaalisessa mediassa? Katso tästä ohjevideoita!

 

Täältä löydät käytännönläheisiä suunnittelupohjia! Tutustu näihin artikkeleihin:

Somemarkkinointi- ja vuosisuunnitelma puuttuu? Vinkkejä ja suunnittelupohjat vuodelle 2019

Sisältömarkkinointi johdonmukaiseksi suunnittelulla

Suunnittele someviikkosi: Lataa valmis pohja!

 

* * *

Näiltä tahoilta minä sain apua yritykseni kehittämiseen – Lämpimät kiitokset kaikille!

Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskus

Yrittäjän ammattitutkinto / Luksia

Marvel yrityspalvelut

***

Edit: Linkkejä päivitetty 28.12.2018/Sanya

Edit: Tekstiä, linkkejä ja kuvia päivitetty 16.1.2019. Google AdWords on nykyään Google Ads ja siihen liittyvää osiota tarkennettu. Lisäksi uusi yrittäjyyttä tukeva yhdistys on aloittanut toimintansa Vihdin alueella, joten lisää tukea paikalliseen yrittäjyyteen on tarjolla – olen itse mukana auttamassa! Lue lisää: www.yritysvihti.fi

Liity mukaan Someleontin Sisäpiiriin, mikäli haluat lisää somevinkkejä suoraan sähköpostiisi! Saat samalla lahjaksi ilmaisen someoppaan, jolla pääset hyvään alkuun somemaailman valloituksessa!

Katso myös tulevat somekoulutukset!

Somekoulutukset yrittäjille - Someleontti - Somesoppa®-koulutukset - Sanya Saarinen

Vihtiläisenä yrittäjänä saat apua YritysVihti ry:ltä, jonka perustajajäseniin kuulun! Liity jäseneksi 20€ vuosihintaan ja saat paljon hyödyllistä tietoa ja tukea yrittäjyyteen! Lue lisää: www.YritysVihti.fi

Vihtiläisiä yrittäjiä tukee YritysVihti ry
Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *