Somesuunnitelman tekoa. Somekouluttaja Sanya Saarinen tekee markkinoinnin vuosikelloa ja yrityksen somesuunnitelmaa Someleontti-yrityksessä.

Markkinoinnin vuosikello ja yrityksen somesuunnitelma

Somesuunnitelma auttaa tekemään oikeita tekoja systemaattisesti ja johdonmukaisesti. Oma toiminta harvoin kehittyy, jos suunnitteluun ei varata aikaa. Suunnitteluun investoitu aika yleensä tehostaa toimintaa muualla. Kun asiat on mietitty etukäteen, voit tehdä markkinointia johdonmukaisemmin ja tavoittaa ihanneasiakkaitaan tehokkaammin.

Monesti yrittäjä menee tukka putkella paikasta toiseen ja markkinointia hoidetaan vasemmalla kädellä – jos ehditään. Ymmärrän tämän hyvin, asiakastyöt menevät aina edelle ja niistä se leipä tulee pöytään. On tärkeä kuitenkin suunnata energia uuden kehittämiseen ja tehokkaaseen viestintään – näin varmistat asiakasvirrat myös jatkossa.

Markkinoinnin vuosikellon taika

Vuosikello on työkalu, jonka avulla hahmotat paremmin kokonaisuutta. Sen avulla pystyt myös ennakoimaan ja suunnittelemaan markkinoinnin toimenpiteet niin, että tärkeät viestit saadaan riittävän usein ja oikeaan aikaan yleisön eteen.

Vuosisuunnitelmaan merkitään tärkeimmät tapahtumat ja sesongit, jonka jälkeen ryhdytään suunnittelemaan toimintaa ja konkreettisia toimenpiteitä kuukausitasolla aloittaen seuraavasta 3 kuukauden ajanjaksosta. Vuosikelloa ei tarvitse tehdä vain tammikuussa, vaan työkalun voi ottaa käyttöön mihin aikaan vuodesta vaan! Oleellista on hahmotella vuosikelloon markkinoinnin tärkeät toimenpiteet seuraavalle 12 kuukaudelle ja sitten syventäen niitä kuukausitasolle.

Vuosikellon avulla tehty suunnitelma tarkentuu edetessä ja aina seuraavaa 3 kuukauden jaksoa tarkemmin pohtien.

Miksi somesuunnitelma kannattaa tehdä?

Somesuunnitelman avulla vuosikellon suunnitelmat viedään toteutukseen. Somesuunnitelmassa mietitään kohderyhmät ja kanavat, jotka ovat oleelliset tavoitteiden saavuttamisen kannalta.

Selkeän ja konkreettisia toimenpiteitä sisältävän somesuunnitelman avulla

  • Säästät arvokasta aikaasi
  • Teet oikeita asioita somessa
  • Olet säännöllisesti potentiaalisten asiakkaiden mielessä
  • Houkuttelet oikeanlaisia ihmisiä
  • Rakennat ja optimoit ostopolkua (teet ostamisen helpoksi)
  • Saat parempia tuloksia johdonmukaisella tekemisellä

Somesuunnitelman tärkeimmät asiat

  • Tavoitteet – Mitä somemarkkinoinnilla halutaan saada aikaiseksi?
  • Kohderyhmät – Kenelle viesti suunnataan? Tämä tehdään tuotteittain tai palveluittain ja kohderyhmiä on yleensä 3-7 erilaista.
  • Viestintätyyli ja oma brändisi – Etsitään omat ja tiimin vahvuudet sekä keinot rakentaa johdonmukaisesti muistijälkeä
  • Viestinnän rakentaminen ja kanavat – Valitaan pääkanavat, joista tavoiteltu kohderyhmä löytyy
  • Sisältöideoita eri ostopolun vaiheisiin – Rakennetaan digitaalista ostopolkua 4 askeleen avulla
  • Toimintasuunnitelma ja julkaisuaikataulu – Mietitään, miten kaikki viedään käytäntöön ja milloin julkaistaan missäkin kanavassa.

Somesuunnitelmassa tulee huomioida maailman tilanne, käytettävissä olevat resurssit ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen. Koska kaikissa näissä tilanteet vaihtuvat jatkuvasti, kannattaa kuukausitasolla tarkistaa suunnitelman suunta ja toiminnan tuloksellisuus. Huomioithan kuitenkin, että luottamus, tunnettuus ja houkuttelevuus rakennetaan monesti alusta asti eli kyseessä on pitkän aikavälin strategia. Maksullisen mainonnan työkalut edistävät tavoitteiden toteutusta merkittävästi, mutta myös systemaattisella ja johdonmukaisella tekemisellä on mahdollista löytää oikea asiakaskunta somekanavista.

Mistä apua somesuunnitelman tekemiseen?

Jos tuntuu siltä, että haluat päästä nopeasti tosi toimiin, Tee yrityksen somesuunnitelma-verkkokoulutuksesta saat näppärät suunnittelupohjat ja ideoita oman somesuunnitelman tekemiseen. Verkkokoulutuksesta on tarjolla sekä itseopiskeltava verkkokurssi että säännöllisesti toteutettava livekoulutus etäyhteydellä, jossa pääset ideoimaan ja keskustelemaan muiden yrittäjien kanssa!

Tsemppiä suunnitteluun ja ennen kaikkea suunnitelman toteutukseen!

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.