Edit: Tämän artikkelin tieto on vanhentunutta. Facebook siirsi kuvakarusellit maksullisen mainonnan puolelle.
Tule oppimaan ajankohtaiset taidot Somesoppa® Mastermind -verkkokoulutukseen!
****
Facebookin uusimmat visuaaliset keinot tarjoavat yrittäjälle merkittävän mahdollisuuden erottua massasta ja tuoda esille tuotteitaan ja palveluitaan. Markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta nyt on mahdollisuus laittaa oma toiminta, persoonallisuus ja palveluvalikoima näyteikkunaan Facebook-ympäristössä. Käyttämällä uusia julkaisutyyppejä voit tehdä päivityksiä, jotka ovat huomiota herättäviä, voit käyttää luovuutta vapaasti ja saat persoonallisen silauksen viestintääsi. Lisäksi näkyvyys, houkuttelevuus ovat näiden julkaisutyyppien parhaimmpia puolia. Hyödynnä Facebookin uusia työkaluja ja menesty markkinoinnissa!
Kuvakaruselli
Facebookissa on kaksi erittäin hyvää vaihtoehtoa pienyrittäjän viestintä työkaluksi: kuvakaruselli sekä diaesitys. Molemmat luodaan yrityssivun aikajanalla samasta paikkaa, kuin normaali kuvallinen julkaisu. Kuvakarusellijulkaisussa esitellään samanaikaisesti viisi eri kuvaa, joissa jokaisesta saa linkitettyä haluttuun verkko-osoitteeseen. Tämän lisäksi kuvien esikatselutekstiä voi muokata houkuttelevaksi. Karusellijulkaisuun kannattaa laatia myös saateteksti, joka herättää mielenkiinnon.
Kuten muillekin julkaisutyypeille, myös karusellille voit ostaa lisää näkyvyyttä mainostustoiminnolla. Mikäli käytät tätä vaihtoehtoa laajemman yleisön tavoittamiseksi, huomio, että kuvassa ei saa olla yli 20% tekstiä Facebookin mainostussääntöjen mukaisesti. (EDIT: Tämä sääntö on poistunut, mutta algoritmi edelleen suosii mainoksia, jotka noudattavat tätä sääntöä.) Mikäli et aio ostaa lisänäkyvyyttä, voit käyttää myös tekstiä kuvissa ilman tätä rajoitusta.

Karusellijulkaisussa näkyy käyttäjän uutisvirrassa 5 sivulle selattavaa kuvaa, Etenkin mobiilikäyttäjille tämä on todella houkutteleva elementti, koska käyttäjälle näkyy vain osittain karusellin seuraava kuva. Yleensä luontainen uteliaisuus saa ihmisen selaamaan julkaisun kaikki kuvat (mikäli viesti on laadittu ja kohdennettu hyvin!).
Diaesitys (joka käyttäytyy kuin video!)
Diaesityksen voit luoda 3-7 kuvan avulla yrityssivun aikajanalla. Facebook muuttaa peräkkäin olevat valokuvat videoksi, jossa kuva vaihtuu 2 sekunnin välien. Loistavaa tässä julkaisutyypissä on, että Facebook käsittelee diaesitystä kuin videota. Tämä tarkoittaa markkinoinnin kannalta sitä, että voit esittä viestisi visuaalisessa muodossa ja valmiiseen videon vot lisätä otsikoinnin avainsanat ja toimintokehoitteen (Call to Action) videon loppuun. Voit siis ohjata videon katsoneet haluamaasi verkko-osoitteeseen. Mikäli tarkoituksesi on ostaa lisänäkyvyyttä diaesitykselle, muista jälleen pitää tekstin määrä alle 20%.
Julkaisun suunnittelu – Tee nämä!
- Kenelle julkaisu on tarkoitettu? Valitse kuvat ja sanavalinnat yleisön mukaisesti
- Mikä on julkaisun teema? Luo kuville yhteys (tarina tai ryhmittely)
- Valitse käytettävät kuvat (kuvakaruselli 3-5 kuvaa, diaesitys 3-7).
- Miten kuvat näyttävät houkuttelevilta? Esikäsittele kuvat oikeaan mittasuhteeseen (karusellijulkaisussa neliö) ja lisää halutessasi tekstiä. Ensimmäisellä kuvalla on suurin painoarvo, joten harkitse järjestys tarkkaan! Mikäli mainostat julkaisua, pidä tekstimäärä kuvissa alle 20 prosentin.
- Mitä haluat ihmisten tekevän julkaisun nähtyään? Määritä toimintokehoite, joka julkaisuun lisätään. Diaesityksessä videon loppuun ja karusellissa jokaisesta kuvasta saa linkin verkkosivuille, ilmoittautumislomakkeelle tai verkkokauppaan.
- Mihin verkko-osoitteeseen ohjaat yleisösi? Katso (ja tarkista) url-osoitteet valmiiksi. Lisää tässä vaiheessa tarvittaessa seuranta tilastointia varten.
- Rakenna julkaisu Fb-aikajanalle huolellisesti. Et pääse muuttamaan kaikkia elementtejä enää jälkikäteen!
- Luo houkutteleva saateteksti, jossa 2-3 olennaista hashtagia.
- Tarkista saate- ja esikatselutekstien oikeinkirjoitus, kuvien järjestys ja linkkien toimivuus.
- Julkaise, tallenna luonnos tai ajasta
- Halutessasi osta julkaisulle lisänäkyvyyttä mainostoiminnoilla.
Katsojan hyöty edellä
Pohdi tarkkaan, mitä hyötyä hyötyä julkaisustasi on yleisöllesi ja miten voit hyödyntää tätä markkinoinnissasi. Teknisesti ja näkyvyyden kannalta uusia julkaisutyyppejä kannattaa ilman muuta hyödyntää, mutta ne ovat vain työvälineitä oikeiden ihmisten tavoittamiseksi, luottamuksen rakentamiseksi ja yrityksesi arjen välittämiseksi laajemmalle yleisölle.
Saat tehtyä näytettäviä julkaisuja teknisesti aika vähällä vaivalla ja sen lisäksi nämä toimivat erityisen hyvin yleisön ohjaamiseen haluttuun kiintopisteeseen (esim. yrityksesi Verkkosydän). Nyt sinulla on mahdollisuus tehdä omannäköistä materiaalia, jolla viestintäsi erottuu älämölöstä! Kun käytät fiksusti viimeisimpiä teknisiä keinoja, mitä Facebook meille tarjoaa nyt saat markkinointisi aivan uudelle tasolle!
Huomioitavaa
- Karuselli tai diajulkaisua ei voi muokata jälkikäteen – suunnittele hyvin, vältyt turhalta työltä!
Normaalioloissa julkaisun voi tallentaa luonnoksena ja jatkaa sen kehittämistä myöhemmin. Kuitenkin diaesityksessä ja karusellijulkaisussa järjestelmä tekee materiaalista lopullisen formaatin jo luonnosta tallennettaessa eli kaikkiin elementteihin ei pääse enää jälkikäteen käsiksi. Tämän takia kiinnitä huomiota jo julkaisun suunnitteluun! Saatetekstin muokkaus onnistuu myös jälkikäteen, mutta esimerkiksi kuvakarusellin linkkejä tai kuvien järjestystä ei voi enää vaihtaa.
- Ensimmäisen julkaisun laatiminen on aikaavievää sähellystä – ota se haasteena, jonka selätät!
Laadin sinulle ohjeet julkaisun suunnitteluun, jotta välttäisit yleisimmät virheet. Uuden oppiminen vie oman aikansa, mutta kun tämä tulee rutiiniksi, homma nopeutuu kerta kerralta.
Haastan sinut kokeilemaan tänään Facebookin uusia visuaalisia keinoja! Hyödynnä eteesi annettuja työkaluja oman yrityksesi markkinoinnissa!
Minkälaisen kuvakarusellin tai diaesityksen sinä teet tänään?
Katso myös ohjevideo ”Näin luot diaesityksen Facebook-aikajanalla” YouTubesta!
Liity Someleontin Sisäpiiriin, niin saat kuukausittain lisää vinkkejä sähköpostiisi. Samalla saat alkeisoppaan somemaailmaan!
Vastaa