Blogikirjoittamisen aloittaminen yrittäjälle - Someleontti -blogiartikkeli

Yrittäjä, aloita blogin kirjoittaminen – 3 vinkkiä alkuun

Yrittäjä hyötyy merkittävästi oman blogin kirjoittamisesta. Jokainen julkaistu sana vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen ja jokainen blogiartikkeli on mahdollisuus inspiroida yleisöä tai opettaa heille jotain uutta.

Yrittäjän blogiartikkelit välittävät asiantuntemusta ja hyödyllistä tietoa yleisölle oman erityisosaamisen alueista. Blogin tarkoitus voi myös olla luottamuksen ja yhteisön rakentaminen, joka pohjustaa yrityksen tuotteiden tai palveluiden myyntiä. 

Blogin tärkein elementti on sen sisältö eli pyri tuottamaan lisäarvoa ihanneasiakkaillesi. Suhdetta rakennat yleisöön persoonallisella kirjoitustavalla ja auttamalla heitä. Blogi on täysin oma mediasi, joten voit vapaasti suunnitella aiheet, joista kirjoitat ihanneyleisöllesi. 

Aloita bloggaaminen ja ensimmäisen blogiartikkelin kirjoittaminen näiden vinkkien avulla.

Tunne yleisösi eli huomioi kohderyhmä, jolle blogia kirjoitat

Blogiteksti kannattaa aloittaa tiivistämällä, mitä kohderyhmääsi edustava ihminen hyötyy siitä, että lukee koko blogitekstin. Tämä saa kiinnostumaan aiheesta ja lukemaan tekstiä eteenpäin. 

Suunnittele blogitekstin aihe niin, että sisältö tuo lisäarvoa lukijalle. Sinun tulee huomioida myös se, että blogiartikkelin otsikko houkuttaa ihmistä klikkaamaan ja lukemaan tekstin. Vastaa otsikossa kysymykseen: Mitä hyödyn, jos klikkaan? Suunnittelussa kannattaa käyttää mindmap-pohjaa, jonka avulla suunnittelet rakenteen nopeasti ja pilkot laajemman aiheen pienempiin osioihin. 

Yleisökeskeisyys ja hakukoneoptimointi

Blogin luonteesta, tavoitteistasi ja kohderyhmästäsi riippuu, onko parempi kirjoittaa kepeää ja viihdyttävää tekstiä vai faktoja sisältävää asiantuntijatekstiä. Minkä suunnan valitsetkaan, uusi blogisi tarvitsee kirjoituksia, jotka sopivat yleisöllesi aihepiirien lisäksi myös kielellisesti. 

Sanavalinnat ovat tärkeitä: käytä selkeää kieltä, jota yleisösi ymmärtää tekstin helposti. Esimerkiksi kuluttajille suunnattu blogi ei voi sisältää vaikeaa ammattislangia ja yrityspäättäjille suunnattu asiantuntijatekstiin ei kannata kirjoittaa puhekielisiä sanontoja tai slangisanoja. 

Määrittele etukäteen tärkeimmät avainsanat, joilla yleisösi etsii tietoa. Hakukoneissa tehdään hakuja jatkuvasti ja oikeilla avainsanoilla ohjaat oikeat ihmiset tekstisi pariin. 

Kerää avainsanalista esimerkiksi pilvipalveluun ja täydennä sitä jatkuvasti. Käytä aina kunkin blogitekstin yhteydessä siihen liittyviä avainsanoja otsikoissa ja itse tekstissä niin, että sanat esiintyvät perusmuodoissa ja tärkein sana on lauseen alussa.  

Pidä kappaleet lyhyinä ja laita tärkein lause kappaleen alkuun. Näin autat blogiartikkelia silmäilevää lukijaa jäsentämään nopeasti artikkelin sisällön ja houkutat lukemaan eteenpäin.

Lisää artikkelin kiinnostavuutta ja löydettävyyttä

Hakukoneen tuloksissa näkyvät blogiartikkelisi otsikko ja lyhyt yhteenvetoteksti. Sekä otsikon että sen alla näkyvän tekstin tulee olla ihanneyleisöä houkutteleva ja sisältää avainsanoja, joilla he etsivät tietoa aiheesta. Näin autat myös hakukonetta ymmärtämään, mitä tekstisi käsittelee ja minkä hakusanojen yhteydessä sitä kannattaa näyttää. 

Tee useampi pääotsikko ja valitse niistä paras. Otsikon tulee vastata lukijan mielessä olevaan kysymykseen: Miksi minun kannattaa klikata?

Kun tekstin ensimmäinen versio on kirjoitettu, tarkista vielä silmäiltävyys ja helppolukuisuus. Pitkään artikkeliin kannattaa lisätä myös väliin houkuttelevia kuvia. Mieti myös, miten saat tekstistä viihdyttävämmän kohdeyleisöllesi ja lisää sinne tunteita tai mielikuvia lisääviä lauseita tai sanoja. 

Oikolukua on tärkeä osa ennen tekstin julkaisua, sillä avainsanojen pitää olla oikeassa muodossa toimiakseen. Kieliopillisesti oikea teksti kertoo huolellisuudesta sekä antaa ammattimaisen kuvan. Hyödynnä kirjoitusohjelman oikolukua sekä lue teksti useampaan kertaan ennen julkaisua. Voit pyytää myös yrittäjäystävää lukemaan tekstin ja kommentoimaan sitä. 

Kuvilla on myös merkitystä: valitse pääkuvaksi kuva, joka sopii hyvin somejakoon. Yleensä somekanavat ottavat blogiartikkelin jakamisen yhteydessä esikatseluun kuvan, joka on artikkelin pääkuvana. Kuvatiedostojen nimeämisessä ja seliteteksteissä (ns. ALT-teksti) kannattaa käyttää avainsanoja, jotta myös kuvat löytyvä avainsanalla haettaessa. 

Aloita bloggaaminen tänään!

Ryhdy sinäkin bloggaajaksi ja rakenna näkyvyyttä hakukoneissa sekä luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin blogitekstien avulla. Blogi on loistava keino tuoda ammattitaitosi esiin mielenkiintoisessa muodossa ja blogiin voit myös lisätä videoita ja valokuvia. 

Aloita bloggaaminen jo tänään! Kokeile sinäkin rohkeasti ensimmäisen tekstin kirjoittamista. Harjoittelemalla kehityt jatkuvasti ja ajankohtaisista aiheista kirjoittaminen on loistava tapa asemoida itsesi toimialasi kärkeen ja kehittää omaa ammattitaitoa jatkuvasti. 

Muista jakaa linkki blogitekstiin somekanavissa, jotta saat ohjattua yleisön myös sieltä blogiartikkelin pariin. 


Haluatko oppia lisää digimarkkinoinnista? Liity Someleontin Sisäpiiriin ja saat säännöllisesti sähköpostiisi ajankohtaisia vinkkejä somekanavien ja digityökalujen hyödyntämisestä pienyrittäjän markkinoinnissa.

Liity Someleontin Sisäpiiriin nyt!

Iloista päivää toivottaen,
Sanya
#Someleontti

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.