Vältä sisältömarkkinoinnin sudenkuopat – 8 virhettä, 8 vinkkiä

Parempaa sisältöä someen – välttele näitä virheitä!

Sisältömarkkinointi on oma taiteenlajinsa, jossa uudet ideat ja niiden tehokas toteutus kulkevat jatkuvasti yhteistä taipaletta kohti määränpäätä. Hyppäämällä lennokkaasti yrittäjiä lannistavien sudenkuoppien yli, saat etulyöntiaseman kilpailijoihisi nähden. Vältä näitä yleisimpiä virheitä, jotta pääset hyvin vauhtiin somemarkkinoinnissasi!

Virhe 1. Olet kaikissa somekanavissa

Tärkeintä on tietää, missä kanavissa potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat. Kun olet siirtämässä markkinointiasi sähköiseen muotoon, valitse omat kanavasi tarkkaan. Aloita toimintasi 1-2 pääkanavassa ja laajenna tarvittaessa tai resurssien kasvaessa myös muihin kanaviin. Ole aktiivinen niissä kanavissa, jotka oikeasti tukevat yrityksesi strategiaa ja mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen. Jokaisella kanavalla on omat erityispiirteensä ja sisältösi kannattaa suunnitella sen mukaisesti.

Vinkki: Aktivoi aluksi vain 1-2 kanavaa. Käy kuitenkin varaamassa yrityksen nimellä tunnus myös niistä kanavista, joita aiot käyttää lähitulevaisuudessa.

Virhe 2. Teet aina täydellistä

Jos jokainen Facebook-päivitys ja twiitti jumittaa kuukauden editointipöydälläsi, on usein turha niitä enää julkaistakaan. Hyväksy aluksi säröt teknisessä toteutuksessa tai pieni takeltelu esittelyvideossa: Nämä kaikki tekevät yrityksestäsi helpommin lähestyttävän! Tietyt laatukriteerit pitää olla riippuen liiketoiminnastasi, mutta se ei saisi liikaa rajoittaa luovaa ilmaisua, sillä välillä sisältö on tärkeämpi kuin tekninen toteutus!

Vinkki: Tekemällä oppii! Käy läpi aiempia julkaisujasi ja mieti, miten voisit parantaa tulevaisuudessa. Esimerkiksi videoiden äänenlaatua parantaa todella paljon laadukas, ulkoinen mikrofoni.

Virhe 3. Kopioit kilpailijoilta

Älä hiihdä perässä vaan kiri kärkeen! Luo jotain uutta ja erilaista, jotain omaa! Mitä enemmän saat rakennettua omaa brändiäsi, sitä suuremman kilpailuedun saat markkinoilla. Aina ei tarvitse pyörää keksiä uudelleen, mutta jokaisessa uudessa toteutuksessa on oltava ripaus taikaa!

Vinkki: Tasainen julkaisutahti ja tuotekuvat ovat perinteistä sisältöä somessa. Kuvaa omat tuotteesi erikoisessa ympäristössä tai mielenkiintoisissa sääoloissa, niin sisältösi saa täysin uuden vivahteen!

Virhe 4. Teet kaiken yksin

Etenkin yksinyrittäjien yksi suurimmista lamauttavista tekijöistä on tahto tehdä KAIKKI asiat yksin. Toki se antaa tietynlaista vapautta, mutta se myös kuluttaa loppuun sekä tiimalasin hiekan että yrittäjän työinnon. Rakenna itsellesi verkosto, jonka jäsenet auttavat toinen toisiaan ennalta sovitulla tavalla. Verkosto voi koostua yhteistyökumppaneista, ystävistä, muista yrittäjistä tai ammattitekijöistä, joilta palvelu ostetaan.

Vinkki: Jaa somekanavissasi myös muiden tekemää sisältöä esimerkiksi linkkejä mielenkiintoisiin artikkeleihin. Näin voit ilahduttaa laajemmaltikin yleisöäsi ilman, että sinun tarvitsee opiskella vuosikausia tietyn alan erikoisasiantuntijaksi. Tärkeintä on, että lähdeviitteet ja kiitokset menevät oikealle taholle, eli muiden sisältöä ei saa väittää omaksi. Lisäksi someympäristössä saatat tällä keinolla saada verkostoosi tärkeitä kontakteja sekä jakajia omalle sisällöllesi. 

Virhe 5. Etenet ilman minkäänlaista suunnitelmaa

Yritystoiminnan on oltava kannattavaa, jotta se jatkuu myös tulevaisuudessa. Punnitse siis mitkä teot vievät tätä tavoitetta parhaiten eteenpäin. Johdonmukainen tekeminen on sisällöntuotannossa tärkeää. Jos haluat vuorovaikutusta Facebook-tykkääjiesi kanssa 365 päivää vuodessa, se tarkoittaa yhtä julkaisua päivittäin (v. 2016 bonuksena vielä karkauspäivän julkaisu!). Tämä onnistuu kyllä, kun suunnittelet toteutuksen ja viet sen arkirutiineihisi.

Vinkki: Laadi suunnitelma ja automatisoi osa prosessista. Hyödynnä olemassa olevia työkaluja, kuten ajastustoimintoja! Tällöin sisältö päivittyy vaikka itse olisit vapaalla. Useamman kanavan toimintoja saat hallittua esimerkiksi Hootsuiten avulla ja Facebookissa ajastukset saa tehtyä suoraan ilman lisätyökaluja.

Virhe 6. Jaat sisältöä, joka ei ole hyvän tavan mukaista

Somessa kulkee välillä jos jonkinlaista julkaisua ja hömppää, joissa tekijänoikeuksia rikotaan räikeästi tai joissa pilaillaan jonkin asian kustannuksella. Yrittäjänä sinun on oltava tarkkana, mitä jaat eteenpäin – tämä koskee myös henkilökohtaista aikajanaasi! Olet aina ja kaikkialla yrityksesi keulakuva, älä siis törttöile somessa, liikenteessä tai edes kaupan kassalla.

Vinkki: Ole kriittinen sen suhteen, mitä julkaisuja ja mistä lähteistä jaat eteenpäin. Jos havaitset somekanavassa hyvän tavan vastaista tai laitonta sisältöä, ilmoita asiasta ylläpidolle.

Virhe 7. Unohdat ideoida uutta

Stressi ja kiire ovat pahimmat möröt, jotka saavat luovuutesi luikkimaan kiireesti karkuun ja painumaan piiloon. Ilman uuden ideointia ei toimintasi kehity ja ilman kehitystä jäät jälkeen kilpailijoista, menetät asiakkaita tai voit ajautua jopa uupumuksen partaalle. Yritysten on pystyttävä vastaamaan markkinoiden muutoksiin ja uusiin vaatimuksiin, jos mielii lihapullat, muussin ja porkkanaraasteen kustantaa tienesteillään tulevaisuudessakin.

Ideointia on hyvä harrastaa koko ajan, mutta ideat on myös kerättävä jonnekin! Luo siis itsellesi järjestelmä, jossa tallennat kaikki ideat helposti yhteen paikkaan. Se voi olla tiedosto pilvipalvelussa tai ruutuvihko takataskussa – pääasia että se kulkee mukanasi koko ajan.

Aktiivinen ideointi ja alitajunnan herättely

Aktiivinen ideointi on prosessi, jossa suuntaat aivosi työskentelemään tietyn haasteen parissa ja luomaan uusia vastauksia normaalien rutiineiden ulkopuolelta. Aktiiviselle ideoinnille kannattaa varata aikaa kalenterista, jotta prosessi pysyy käynnissä jatkuvasti. Pidä ideointituokio tietyn kaavan mukaan: esimerkiksi 30 minuuttia joka toinen päivä. Mieti etukäteen, mihin tarvitset rakkaita aivosolujasi! Kenties avuksi uusiin sisältöideoihin, liiketoiminnan kehittämiseen tai ajanhallinnan tehostamiseen?

Aivojumpalle laadittu selkeä aihepiiri virittää myös alitajuntasi hommiin. Tällöin alitajunta työskentelee, kun itse lepäät. Kun saat prosessin hyvin käyntiin, ideoita alkaa tupsahtelemaan myös arkisen aherruksen keskellä! Tai heti ensimmäisenä aamulla, kun heräät!

Vinkki: Myönteinen ajattelu yhdistettynä aktiiviseen ideointiin on tehokas yhdistelmä! Näe mahdollisuuksia, ratkaise pulmia ja kehity päivä päivältä yhä enemmän! 

Virhe 8. Et tunne yleisöäsi

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on kehittää ja luoda jotain tärkeää: yhteys tavoittelemiisi ihmisiin ja heidän sitouttamisensa yritykseen tuottamalla heille hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä. Mitä tarkemmin tunnet yleisösi, sitä paremmin osaat tuoda heille oikeaa sisältöä ja oikeaan aikaan vedoten välillä järkeen ja välillä tunteisiin. Se, kenelle viestit, määrittelee mm. somekanavavalinnat, julkaisumuodot (kuva, teksti, video, diat), kielellisen tyylin (puhekieli vs. ammattikieli) ja tavoitteet. Ei siis mikään pikkuasia, jota voisi toistuvasti työntää maton alle kiireen “yllättäessä”.

Vinkki: Mieti vastauksia seuraaviin kysymyksiin niin, että yleisösi edustaja on oikea ihminen – ei epämääräistä massaa!

Miten voin ilahduttaa häntä? Miten voin helpottaa hänen arkeaan? Miten voin ohjata hänet hyödyllisen tiedon pariin? Miten voin herättää mielenkiinnonMiten saan hänet palaamaan? Miten saan hänet ostamaan/sitoutumaan?

Luo suuntaviivat sisältömarkkinoinnillesi vastausten perusteella! Jos et osaa vastata kysymyksiin, kysy nykyisiltä asiakkailtasi!

Tänään on hyvä päivä pitää 30min ideointituokio, jonka aiheena on ____________________________!

 

Haluatko oppia tekemään somemarkkinointia tehokkaammin? Katso tulevat Somesoppa®-koulutukset ja verkkokurssit!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *