Uutiskirjeet ja sähköpostilista – markkinoinnin kestävä perustus

Sinulla, pienyrittäjä, on upea tuote ja hieno persoona sen takana, mutta kilpailu on kovaa. Olet varmasti pohtinut ja kokeillutkin erilaisia markkinointikeinoja, joilla voisit sitouttaa yleisöäsi ja saada lisää kiinnostuneita asiakkaita tutustumaan toimintaasi ja palveluihisi. Mainostamisen kustannukset ehkä kauhistuttavat, mutta tiesitkö, että on myös lähes ilmainen keino markkinoida tehokkaasti?

Tässä blogissani kerron oman markkinointini perustasta, sähköpostilistasta, jota vaalin huolella ja täydennän kaiken aikaa. Tässä blogissani kerron tarkemmin syyn, miksi sinunkin kannattaisi aloittaa sähköpostimarkkinointi. Jos siis haluat panostaa markkinointisi ja myyntisi tehokkuuteen, lue lisää!

Hallitse yhteystietoja

Sääntö numero yksi: ole oman onnesi seppä! Pelkkä somessa pyöriminen ja siellä mainostaminen saattaa mennä potentiaalisten asiakkaiden silmien ohi. Ei kannata myöskään luottaa siihen, että voit tarvittaessa etsiä heidän tietonsa, sillä jotkut saattavat lähteä somesta tai muuttaa nimeään. Siksi kannattaakin kerätä yhteystietoja somekanavista, kunhan sen tekee GDPR:n ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti eli pyydät kiinnostavia henkilöitä liittymään postituslistallesi tai mainostat mahdollisuutta tähän. Älä osta valmiita postituslistoja, vaan keskity kokoamaan ihanneasiakkaasi postituslistallesi ja pyydä viestintä- ja markkinointilupa liittymisen yhteydessä. Sähköpostilistan kautta voit pitää yhteyttä omaan yleisöösi, myydä ja markkinoida ja vieläpä täysin luvallisesti kaikkien sääntöjen mukaan! Tätä tarkoittaa yhteystietojen hallinnointi ja tästä kerron pian lisää.

Tarjoa hyötyä potentiaalisille asiakkaillesi

Yleisösi tarvitsee syyn liittyä sähköpostilistallesi ja tästä syystä on tärkeää, että tuotat tilaajillesi hyödyllistä sisältöä! Kukaan ei liity listallesi siksi, että on kiva näpytellä omia yhteystietojaan lomakkeelle tai siksi, että on mukava saada sähköpostilaatikko tukkeutumaan
mainospostista.

Jos saat sytytettyä henkilössä kipinän liittyä listallesi, on syynä se, että tarjoat heille tietoa, josta he hyötyvät! Tämä puolestaan tuo sinulle mahdollisuuden tehdä tehokasta viestintää suoraan potentiaalisen asiakkaan omaan sähköpostiin. Viestit luetaan herkemmin kuin somepäivitys, joka niin nopeasti soljuu silmien ohi somen päivitysvirrassa. Tämä on siis hyvä diili puolin ja toisin!
Maailmalla on tapana lähetellä viestejä kolmesta viiteen kappaletta päivässä, mutta Suomessa tällainen julkaisuväli on aivan liian tiheä. Onkin hyvä miettiä, mikä olisi hyvä aikaväli muistuttaa uutiskirjeen kautta yleisölle itsestään! Paras tapa on miettiä, miten usein itse toivoisit saavasi uutiskirjeitä samalta taholta ja toimia sen mukaan.

Dokumentoi ja luo järjestelmä sähköpostilistan keräämiseksi

Kun ohjaat ihmisiä uutiskirjeesi tilaajaksi, saat samalla dokumentoitua markkinointiluvan. Sähköpostiohjelmissa on sisäänrakennettu lomake, jolla viestintälupa saadaan. Tällöin lupa myös tallentuu tietokantaan, sillä uutiskirjeessä GDPR:n mukainen luvan pyytäminen on automatisoitu.
Näin saat kontaktit yrityksen omaan, sisäiseen järjestelmään ja tämä kannattaa tehdä ajoissa, sillä somekanavia saatetaan lakkauttaa tai niiden käyttöehtoja saatetaan muuttaa radikaalisti yllättäen. Valitettavasti näitä tapauksia on nähty viime vuosina paljon. Meillä pienyrittäjillä ei ole kovinkaan suurta mahdollisuutta vaikuttaa tällaisiin turbulensseihin, jotka saattavat hyvinkin nopeasti kiskaista maton toiminnan alta.

Tästä syystä kannattaa ahkeroida kaikki mahdolliset yhteystiedot omiin järjestelmiin ja huolehtia samalla siitä, että se tulee tehtyä henkilötietolain ja GDPR:n mukaisesti. Yksi tehokkaimmista keinoista onkin ohjata ihmisiä tilaamaan uutiskirje ja tarjota jotakin hyödyllistä vastineeksi!

Automatisoi sähköpostien lähetys

Sähköpostilista tarjoaa myös mahdollisuuden viestinnän automatisointiin ja tätä mahdollisuutta kannattaa hyödyntää! Voit esimerkiksi lähettää ensin tervetuloa-viestin ja viikon päästä jotain sisältöä, jossa tarjoat hyödyllistä tietoa. Kahden viikon päästä voit lähettää seuraavan viestin ja sen lisäksi tuottaa
säännöllistä uutiskirjettä 1-2 kertaa kuukaudessa.

Säännöllinen ja sopivin välein lähetetty yhteydenotto on tärkeää, sillä sen avulla muistutat yleisöäsi siitä, että olet olemassa. Lisäksi automatisointi mahdollistaa sen, ettei sinun tarvitse itse lähettämässä viestiä, jos olet vaikkapa lomalla. Automatisoinnin avulla voit ajastaa viestien lähetyksen ja olla itse huolettomana vaikkapa patikointireissulla! Oma kokemukseni on, että jokainen uutiskirje tuottaa yhteydenottoja, kyselyitä ja lisämyyntiä. Kannattaakin hoitaa järjestelmää säännöllisesti, sillä yhteydenotot voivat tulla viiveellä. Asiakkaasi saattaa olla ripeä ja ottaa yhteyttä heti, mutta toisaalta on ollut paljon tapauksia, että uutiskirjettäni on seurattu vaikkapa vuoden tai kaksi ja vasta sitten on tilattu koulutus koko organisaatiolle. Kaksi vuotta voi tuntua pitkältä ajalta, mutta odotusaika voi sataa kassaasi myyntinä moninkertaisesti, kun olet kärsivällinen!

Omia kokemuksiani uutiskirjeistä ja sähköpostimarkkinoinnista

Teen itse sähköpostiviestintäni, koulutuksiin ilmoittautumiset ja asiakastyytyväisyyskyselyt kotimaisella Cremailer-työkalulla, joka on tietoturvaltaan huippuluokkaa. Siinä on myös suomenkielinen, helposti hallittava käyttöliittymä ja erinomainen tukitiimi. Erityistä mukavuutta tulee automatisointimahdollisuudesta. Työkalu on maksullinen, mutta hintansa väärti!

Käytän uutiskirjetyökalu Creamaileria näin: kun asiakas ilmoittautuu koulutukseeni, lähtee hänelle automaattiviesti ja hänen tietonsa lisätään postituslistalle, joka liittyy vain kyseiseen tapahtumaan tai koulutukseen. Olen myös luonut listat uutiskirjeen tilaajille, jotka saavat tervehdykseni kerran kuussa.

Sähköpostityökalun kautta olen rakentanut jopa yhden verkkokurssin, viiden päivän somestartin, jonka aikana tilaaja saa ohjeet, suunnittelupohjat ja videot. Työkalu on siis todella monipuolinen!

Tule ottamaan sähköpostilista haltuusi!

Jos haluat oppia keräämään sähköpostiosoitteita somen kautta, tervetuloa mukaan koulutuksiini! Opetan, miten prosessi tehdään ja miten voit hyödyntää esimerkiksi Facebook-mainontaa siihen, että uutiskirjeesi tilataan. Opetan myös, mitä järjestelyjä on tehtävä, jotta mainonnasta olisi mahdollisimman suuri hyöty!

Jos haluat panostaa joulusesonkiin, joka on monelle yritykselle vuoden tärkein myyntiajankohta, kannattaa lähteä keräämään sähköpostiosoitteita hyvissä ajoin niin livetapahtumista, verkkokoulutuksista kuin avoimen uutiskirjeen tilaussysteemillä! Näin voit viestiä yleisölle säännöllisesti myös jälkeenpäin ja muistuttaa heitä itsestäsi myös sen jälkeen, kun he ovat pikaisesti silmäilleet tarjontaasi tai tutustuneet palveluihisi. Aina ja joka tapauksessa kannattaa tarjota myyntimahdollisuuden vastineeksi yleisöllesi hyödyllistä tietoa. Näin vältetään tunne spämmäämisestä ja saat rakennettua luottamusta, joka
sitouttaa yleisösi ja siten pohjustettua tulevaisuuden myyntiä!

Jos haluat oppia lisää siitä, miten sähköpostilistan kerääminen hoidetaan optimoidusti, tehokkaasti ja hyödyllisesti ja sen, miten toiminnat voi automatisoida, tervetuloa mukaan koulutukseeni! Sinulle, pienyrittäjä, tämä on hyvä tilaisuus saada haltuusi kattava tietopakeeti siitä, mitä sähköpostilistan avulla voit rakentaa markkinoinnillesi kestävän perustan!

Katso tulevat somekoulutukset - Someleontti somekouluttaja Sanya Saarinen

Mikäli kaipaat apua teknisten taitojen haltuunottoon tai uusien sisältöideoiden muodossa, liity Someleontin Sisäpiiriin!
Liity nyt ja saat ilmaisen ”Somen alkeet – vinkkejä yrittäjälle”-PDF-oppaan!

Katso tulevat somekoulutukset!

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.