Uutiskirje on täysin yrityksen hallinnassa oleva viestinnän, digimarkkinoinnin ja myynnin kannalta tärkeä työkalu. On täysin selvää, että digitalisaation maailmassa mikään ei ole koskaan täysin valmista. Koska digityökalut säästävät yrittäjän aikaa merkittävästi, niiden hyödyntämiseen kannattaa satsata mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. On tärkeää rakentaa asiakkaan ostopolku niin, että se oikeasti ohjaa ihmisiä toimimaan. Tässä uutiskirjeet ovat oiva apu, mutta ensin ihmiset on saatava omalle uutiskirjelistallesi.
Uutiskirjevinkki 1: Kerää yhteystiedot yrityksellesi, sillä somekanavat ovat arvaamattomia
Tämä konkretisoitui yrityksille joka kerta, kun joku suurista somekanavista (esim. Metan Facebook) muuttaa algoritmiaan niin, että ilmaispuolella vain murto-osa tykkääjistä näkee yrityssivun julkaisut. Muutokset tapahtuvat usein yllättäen ja tällöin yrittäjä huomaa, ettei hänellä ole mitään sananvaltaa somekanavien oikkuihin. Yksipuolisia muutoksia voi tehdä mikä tahansa somekanava, johon yritys on rakentanut uskottavan brändin ja seuraajajoukon. Siksi nämä seuraajat on saatava myös yrityksen oman viestinnän pariin eli uutiskirjeen tilaajiksi.
Uutiskirjetyökaluissa laaditaan postituslista ja siihen luodaan houkutteleva liittymislomake. Lomakkeen url-osoitetta voidaan jakaa eri kanavissa, jotta kiinnostuneet saadaan kerättyä postituslistalle. Kun henkilö antaa sähköpostiosoitteensa ja viestintäluvan lomakkeella, hänen email-osoite lisätään postituslistalle. Tässä esimerkki www-sivuille upotetusta uutiskirjelomakkeesta, jolla kerätään sähköpostiosoitteita:
https://www.someleontti.fi/tilaa-ilmainen-opas/
Olennaisessa roolissa on ihmisten aktiivinen ohjaaminen uutiskirjeen pariin.
Tähän on neljä pääsyytä ja lukuisia muita syitä:
1) Sähköpostiosoitteet tulee saada yrityksen haltuun niin, että viestintäluvan pystyy todentamaan (GDPR, katso lisäohjeita)
2) Yritys voi tulevaisuudessa viestiä vapaasti omassa rytmissä suoraan uutiskirjeen tilaajille jatkuvasti lisäarvoa tuottaen ja ilman algoritmien ja somekanavien oikkuja.
3) Uutiskirjeviestinnästä ei tule muita kuluja, kuin työkalun käyttömaksut.
4) Uutiskirjeet voidaan automatisoida ja laatia etukäteen yrityksen strategian mukaisiksi.
Monikanavaisen viestinnät keinot käyttöön
Yrityksen kannattaa hyödyntää sekä ilmaispuolen postauksia että maksullista mainontaa postituslistan kasvattamiseen. Kun houkuttimena on strategisesti laadittuja bonuksia, niihin tarttuvat vain henkilöt, jotka kuuluvat haluttuun kohderyhmään. Esimerkiksi omalla uutiskirjelistallani yhteinen mielenkiinnon kohde on digitaalinen viestintä ja halu oppia siitä lisää. Näin postituslistalleni on vuosien kuluessa kerääntynyt automaattisesti yleisöä, jota pystyn auttamaan joko suoraan uutiskirjeillä tai muilla keinoilla.
Esimerkki: Uutiskirjeiden rytmitys
Aikoinaan tehostimme ja järkeistimme koulutuskalenteria. Otimme rytmiksi tarjota tietynaiheisia somekoulutuksia 1kpl / kuukausi, jotta ehdimme markkinoida ja viestiä riittävästi aina yhden koulutuksen aihepiiristä kerrallaan. Teemme monikanavaista viestintää, joka käsittää blogin, somekanavat, uutiskirjeet ja yhteistyöverkostot. Viestinnän rytmitys etenee sujuvasti koulutuskalenterin mukaisesti eli kaikki kanavat kulkevat synkronoidusti ja ohjaavat tavoitteellisesti kohti tulevia tapahtumia. Säännöllinen rytmi auttaa asiakkaan etenemistä ostopolulla ja tuo sisällöntuotantoon helposti toteutettavan rungon.
Aiemmin viestintä oli tehotonta, koska koulutuksia eri aihepiireistä oli liian usein ja poukkoilimme asiasta toiseen liian tiheässä rytmissä. Ilmaispuolelle tehdyt somepostaukset nousivat yleisön tietoon viiveellä eli monesti vasta sitten, kun koulutuspäivä oli jo ohi. Vaikka sisällöstä oli myös verkkokurssiversiot itsenäiseen opiskeluun, on yhteinen etäkoulutus ollut suositumpi vaihtoehto. Ryhmässä kun pääsee ideoimaan yhdessä ja minulta voi kysyä heti mieltä askarruttavia kysymyksiä.
Uutiskirjevinkki 2: Oikea rytmitys
Uutiskirjeiden rytmitys tulee laatia yrityksen tavoitteiden ja pohjalta. Koska monesti yleisö kokee liian tiheän uutiskirjeviestinnän ärsyttäväksi, uutiskirjeitä kannattaa lähettää maltillisessa tahdissa ja jokainen uutiskirje tulisi jollain tavalla olla hyödyllinen lukijoille ja ohjata ostopolun seuraavaan askeleeseen.
Pääpaino on hyödyllisillä vinkeillä lukijalle. Digimaailma rakennetaan myynnin tueksi pala kerrallaan ja jos uutiskirjeet ovat sinulle ajankohtaisia nyt, saatat tämän viestin jälkeen miettiä asiaa eri näkökulmasta eli myyntiprosessin kannalta ja saada omia oivalluksia! Tärkeintä on ymmärtää oman asiakkaan tarpeet ja vastata niihin auttamalla eteenpäin.
Yrittäjän arjessa mikään muu ei ole varmaa, kuin jatkuva muutos, joten sopeuta teot aina olosuhteisiin ja sen hetkisiin resursseihin (aika, raha, energiataso). Tee niihin nähden parhaasi mahdollisen tiimisi tuella. Jos jokin ei toteudu aivan suunnitelman mukaan, se ei haittaa, vaan yritä uudelleen seuraavaan mahdollisuuden tullen.
Uutiskirjevinkki 3: Uutiskirjeiden sisältö ja rakenne
Kun istun kirjoittamaan näitä uutiskirjeitä, haluan tuoda kaiken hyödyllisen tiedon sinulle heti! Tämä tarkoittaa monesti piiiiiitkiä uutiskirjeitä, joita joudun tietoisesti lyhentämään! Liika informaatio saattaa lamauttaa, joten riittää, että lukijan saa ottamaan yhden pienen askeleen oikeaan suuntaan.
Aiheiden jäsentämiseen käytön itse mindmapia, jotta saan ideat ylös ja järjestykseen ennen uutiskirjeen kirjoittamista.
Jotta lukija voi helposti silmäillä uutiskirjettä, kannattaa hyödyntää tekstin jaottelu eri osioihin ja käytää väliotsikointia. On tärkeää, että lukija löytää nopeasti ja vaivattomasti juuri hänelle tärkeän tiedon. Oma tavoitteeni on, että lukija voi lähteä heti hyödyntämään vinkkejä omassa toiminnassaan.
Uutiskirjeen alussa on aina pieni johdanto, joka perustelee miksi viesti kannattaa lukea loppuun asti.
Uutiskirjevinkki 4: Uutiskirjeiden myyntielementit ja strategiset ohjaukset
Painikkeet auttavat lukijaa siirtymään nopeasti eteenpäin. Itse tuon strategisia elementtejä eri ostopolun vaiheessa oleville lukijoille, jotta mahdollisimman moni löytäisi lisätietoa häntä kiinnostavista asioista. Käytän sekä tekstikehotuksia (teksi+linkki) että visuaalisia elementtejä ohjaamiseen (esim. painike, jossa linkki seuraavan ostopolun vaiheeseen).
Keinoja strategiseen ohjaamiseen ostopolulla
- Tekstissä olevat linkit, joista avautuu lisätietoa aiheesta
- Kuvien linkitys eli klikkaamalla pääsee esim. www-sivuille lisätiedon pariin
- Painikkeiden tekstit ja linkitys
- Yrityksen läsnäolo: Luo tekstillä ja kuvilla tunne, että olet oikeasti läsnä asiakasta varten
Uutiskirjevinkki 5: Viestien ajastaminen
Uutiskirjetyökalu mahdollistaa sen, että postituslistaa kerätään voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti (mikäli työkalu on EU-alueen GDPR yhteensopiva). Tämän lisäksi uutiskirjetyökalu mahdollistaa viestien laatimisen etukäteen ja niiden ajastamisen ja lähettämisen keskitetysti ja eri postituslistoille valikoidusti.
Itse käytän sekä omassa yrityksessä, asiakasprojekteissa ja yhdistystoiminnassa suomalaista Creamailer-uutiskirjetyökalua. Se on helppokäyttöinen ja siinä on hyvä valmius tehdä suunniteltua viestintää sekä kerätä asiakaspalautteita toiminnan kehittämiseksi. Vaikka työkalu on maksullinen, tämä investointi tulee maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin – kunhan sitä käytetään johdonmukaisesti. Liiketoiminnassa on tärkeää ymmärtää digityökalujen merkitys omassa myynnissä ja myös ajan säästö, jota digityökalut tuovat.
Uutiskirjetyökalulla on mahdollista lähettää viesti nopeasti halutulle yleisölle sekä ajastaa tärkeitä viestejä etukäteen laaditun viestintäsuunnitelman, esimerkiksi markkinoinnin vuosikellon mukaan. Pohdi siis kuukausitasolla, millainen viesti on missäkin vaiheessa myynnin kannalta tärkeä ja jos toimintasi on sesonkiluonteista, hyödynnä hiljainen aika uutiskirjeiden laatimiseen ja ajastamiseen etukäteen.
Uutiskirjevinkki 6: Automatisoitu sisältö uutiskirjeisiin kotisivuilta
Uutiskirjeisiini saa monesti rakennettu automatisoidun syötteen, joka nostaa kotisivun tiedoista halutut sisällöt esiin (RSS-syöte), Esimerkiksi omassa sivustossani on blogi-osio, jonka saan liitettyä uutiskirjeen loppuun nostaen esiin vaikkapa 5 uusinta blogikirjoitusta. Otsikko toimii uutiskirjeessä linkkinä ja siitä klikkaamalla lukija pääsee tutustumaan itseään kiinnostaviin blogiartikkeleihin.
Esimerkki: Työkalusta riippuen RSS-syöte voidaan tuoda joko URL:n perusteella tai erillisellä syötesivulla. Esimerkiksi omien blogikirjoitusteni syötteen osoite on muotoa https://www.someleontti.fi/category/blogikirjoitukset/feed/
RSS-syöte pitää automatisoidusti www-sivustolle päivitetyt ajankohtaiset aiheet esillä jokaisessa uutiskirjeissä, jos RSS-syöte on määritelty yhdeksi elementiksi. Ja vaikka pituutta kirjeeseen tuleekin lisää, itse näen tärkeämpänä sen, että mielenkiintoinen sisältö löytyy lukijan kannalta nopeammin valmiilla linkityksillä ja automaattinen syöte varmistaa sen, etten unohda mainita lukijoille esimerkiksi uutta blogitekstiä tai seuraavaa hyödyllistä koulutusta. Manuaalisuus tuo myös mahdollisuuden virheisiin ja unohduksiin.
Jotta RSS-syötteestä olisi liiketoiminnan kannalta hyötyä, kannattaa verkkosivustolle miettiä uusiutuvia osioita asiakkaan ostopolun eri vaiheille. Tällaisia ovat esimerkiksi ajankohtaiset blogikirjoitukset, jotka ohjaavat ostopolun seuraavaan vaiheeseen.
Automatisointi säästää yrittäjän aikaa merkittävästi.
Automatisoitu sisältö ei kuitenkaan yksin riitä, vaan siksi sisältöjä nostetaan esiin aikataulutetusti ja eri tavoilla ja eri kanavissa.