Sosiaalinen media matkailuyrityksen työkaverina – Osa 5/5

Tämä viiden julkaisun sarja kertoo matkailuyrittäjille 15 vinkkiä, millä asiakaskokemukseen voi vaikuttaa matkan suunnittelun eri vaiheissa sosiaalisen median avustamana.

Matkan suunnittelu on monimutkainen ja tunnerikas prosessi. Ihmisen luontainen uteliaisuus sekä halu oppia ja ymmärtää asioita saa hänet vertailemaan eri vaihtoehtoja aktiivisesti. Lomamatkan suunnittelussa tunteilla on suuri merkitys: paikan on tunnuttava juuri sopivalta juuri tietyn porukan tarpeisiin.

Osa 5. Kerää palautetta ja kehity!

Matkan jälkeen toivottavasti iloinen ja rentoutunut lomailija on valmis antamaan kokemuksistaan myös palautetta yrityksellesi. Palaute toimii hyvänä mittarina tyytyväisyydelle ja kannustaa kehittämään toimintaa ja puuttumaan ongelmakohtiin välittömästi.

Palautteen antamiseen olisikin hyvä olla useita eri tapoja, jotta asiakas voi kertoa mietteensä hänelle sopivimmassa muodossa.

3 vinkkiä, miten matkailuyritys voi edistää hyödyllisen palautteen saamista

1. Kuuntele, kuuntele, kuuntele

Poimi pieniäkin signaaleja keskusteluista asiakkaiden kanssa. Kysy suoraan, jos asiakas vaikuttaa siltä, ettei kehtaa antaa rehellistä palautetta. Jos ilmi tulee rakentavaa kritiikkiä, kiitä siitä äläkä selittele. Hoida asia kuntoon mahdollisimman pian.

Voit myös soittaa asiakkaalle jälkikäteen ja kysellä hänen kokemuksiaan. Tämä osoittaa sinun aidosti välittävän asiakkaittesi viihtyvyydestä ja toimintasi kehittämisestä. Pidä tuntosarvet myös pystyssä ja seuraa netissä käytävää keskustelua säännöllisesti

2. Tee lomake, jolla voi lähettää palautetta sähköisesti

Voit kysellä ihmisten mielipiteitä esimerkiksi Facebook-sivustollasi äänestyksen muodossa tai kotisivuilla oleva lomakkeen kautta. Mitä tarkemmin kotisivuilla oleva kyselylomake on laadittu, sitä yksityiskohtaisempaa tietoa se antaa. Toisaalta sitä nopeammin se myös uuvuttaa kiireisen nettisurffaajan!

Facebook-sivuilla olevat äänestykset ovat julkisia kun taas kotisivujen lomakkeelta palautteen voi ohjata sähköpostiisi. Kannattaa siis miettiä, kumpi on toimivampi tapa sinun yrityksellesi toimia.

3. Nopea kyselylomake rustattavaksi

Helppo ja nopeasti täytettävä lomake on usein hyvä ja joskus täysin riittäväkin tapa palautteen keräämiseksi. Paperi ja kynä on useimmille tuttu ja tehokas työpari ja vastauskynnys alenee, kun ne ovat heti käden ulottuvilla – esimerkiksi ravintolan tai respan tiskillä. Lisäksi tällöin palautetta kerätään kaikilta, eikä ainoastaan some-orientoituneilta asiakkailta.

 

Tutustu myös artikkelisarjan aiempiin julkaisuihin ja poimi kaikki 15 vinkkiä!

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.