Sosiaalinen media matkailuyrityksen työkaverina – Osa 4/5

Matkan suunnittelu on monimutkainen ja tunnerikas prosessi. Ihmisen luontainen uteliaisuus sekä halu oppia ja ymmärtää asioita saa hänet vertailemaan eri vaihtoehtoja aktiivisesti. Lomamatkan suunnittelussa tunteilla on suuri merkitys: paikan on tunnuttava juuri sopivalta juuri tietyn porukan tarpeisiin.

Tämä viiden julkaisun sarja kertoo matkailuyrittäjille 15 vinkkiä, millä asiakaskokemukseen voi vaikuttaa matkan suunnittelun eri vaiheissa sosiaalisen median avustamana.

Osa 4. Hei me reissataan!

Matkailijan ei ole suositeltavaa huudella somessa julkisesti tarkkoja suunnitelmiaan, jotta varkaat eivät löydä kotikoloon hänen poissaollessaan. Jokatapauksessa viidakkorumpu lähtee laulamaan jossain vaiheessa ja tällöin valokuvia ja tunnelmia jaetaan sosiaalisessa mediassa vuolaasti ystäville ja puolitutuille. Sana leviää siis helposti lähipiiriin ja siitä eteenpäin – ja se leviää nopeasti!

3 vinkkiä, miten matkailuyritys voi edistää positiivisen mielikuvan leviämistä

1. Pidä paikat siistinä ja tyylikkäinä

On todella ikävää huomata, että joku on laittanut jakoon kuvan, jossa komeilee oven suuhun jätetty roskapussi tai vaikkapa taustalla näkyvä tahrainen verho. Pidä siis paikat siistinä äläkä jätä tavaroita lojumaan nurkkiin.

Kauniit ja mielenkiintoiset yksityiskohdat ja sisustuselementit houkuttelevat ottamaan kuvia ja jakamaan niitä.

2. Kannusta ihmisiä keskustelemaan

Ohjaa luonasi vierailevat asiakkaat myös sosiaalisessa mediassa käytävien keskustelujen äärelle, esimerkiksi Facebook-sivulle. Laadi keskusteluille säännöt ja seuraa niiden noudattamista, jotta keskustelu pysyy asiallisena ja lisäarvoa antavana elementtinä.

3. Tee suunnitelma myös negatiivisen palautteen käsittelemiseksi

Hyvien asioiden jakamisen lisäksi jaetaan myös pettymyksiä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Miten yrityksesi toimii, jos kriisi somessa iskee omalle kohdalle? Varaudu tähän etukäteen, niin saat vierimään lähteneen kiven pysäytettyä ennen kuin vauhti kiihtyy liikaa.

 

Huomenna 30.1.2015 julkaistaan sarjan viides ja viimeinen osa!

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.