Sosiaalinen media matkailuyrityksen työkaverina – Osa 3/5

Kategoria Yleinen

Matkan suunnittelu on monimutkainen ja tunnerikas prosessi. Ihmisen luontainen uteliaisuus sekä halu oppia ja ymmärtää asioita saa hänet vertailemaan eri vaihtoehtoja aktiivisesti. Lomamatkan suunnittelussa tunteilla on suuri merkitys: paikan on tunnuttava juuri sopivalta juuri tietyn porukan tarpeisiin.

Tämä viiden julkaisun sarja kertoo matkailuyrittäjille 15 vinkkiä, millä asiakaskokemukseen voi vaikuttaa matkan suunnittelun eri vaiheissa sosiaalisen median avustamana.

Osa 3. Varaamisen helppous – kun päätös on tehty!

Kriittisin vaihe lomamatkailijan suunnitteluprosessissa on varauksen teko. Jos sivusto ei toimi tai sieltä ei löydy tarpeeksi tietoa varauksen tekemisen tueksi, vaihtaa surffailija hyvin nopeasti selaimen osoitepalkkiin toisen osoitteen. Kiinnitä siis huomiota siihen, että tietoa on paljon ja se on helposti löydettävissä.

3 vinkkiä, miten matkailuyritys voi helpottaa varaamista

1. Yhteystiedot ajan tasalle

Jos nettisivuilla on toimimaton sähköposti tai puhelinnumero, se antaa epäammattimaisen kuvan yrityksestäsi. Lisäksi asiakas ei saa sinuun yhteyttä kysyäkseen lisätietoja tai tehdäkseen varauksen.

Testaa siis kaikki numerot ja linkit useampaan kertaan. Älypuhelinta käyttävä henkilö voi soittaa yritykseesi yhdellä painalluksella – mutta vain mikäli puhelinnumerosi on oikein!

2. Sähköinen varausjärjestelmä

Jos yritystoiminnallesi on luontevaa käyttää varauskalenteria, harkitse sähköisen varausjärjestelmän ottamista käyttöön. Asiakkaan on helppo hoitaa varaus itsenäisesti ja silloin kuin hänelle sopii. Esimerkiksi majoitusliikkeille on tarjolla useita vaihtoehtoja, jotka perustuvat nettivarauksista maksettavaan komissioon palveluntarjoajalle.

3. Osoite ja karttatiedot

Määrittele tarkka osoitteesi ja liitä se johonkin karttapalveluun. Kun matkailija suunnittelee reittiään, on luontevaa hakea reittioppaita osoitteen perusteella ja vertailla eri kohteiden välimatkoja.

Älypuhelimella sivustoa käyttävän on helppo klikata linkkiä ja nähdä paikan tarkka sijainti välittömästi ja asettaa se navigaattoriin.

 

Lisää vinkkejä luvassa huomenna 29.1.2015, kun sarjan osa 4/5 julkaistaan..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *