Matkan suunnittelu on monimutkainen ja tunnerikas prosessi. Ihmisen luontainen uteliaisuus sekä halu oppia ja ymmärtää asioita saa hänet vertailemaan eri vaihtoehtoja aktiivisesti. Lomamatkan suunnittelussa tunteilla on suuri merkitys: paikan on tunnuttava juuri sopivalta juuri tietyn porukan tarpeisiin.
Tämä viiden julkaisun sarja kertoo matkailuyrittäjille 15 vinkkiä, millä asiakaskokemukseen voi vaikuttaa matkan suunnittelun eri vaiheissa sosiaalisen median avustamana.
Osa 2. Matkasta unelmoiminen – juuri ennen päätöstä
Tässä vaiheessa matkaajamme päässä on jo kiivaan ajattelutyön ja vaihtoehtojen punnitsemisen seurauksena karsiutunut turhat kohteet pois ja ainoastaan sopivimmat jääneet jäljelle. Nyt matkaajamme haluaa tutustua kohteisiin vielä tarkemmin ja saada käytännönläheistä tuntumaa paikkaan, johon hän voisi seurueensa kanssa matkustaa lomailemaan. Myös muiden ihmisten kokemukset paikasta vaikuttavat päätöksen tekoon tässä vaiheessa.
3 vinkkiä, miten matkailuyritys voi tuoda esille oman kohteensa etuja
1. Tee pieniä videoita some-kanaviin jaettaviksi
Luo asiakkaalle verkkoon elämys, jossa hän pääsee aistimaan paikan tunnelmaa. Tuo esiin niitä hyötyjä, joita asiakkaasi arvostaa lomallaan. Jos kyseessä on hurjapäiden laskettelurinne, kuvaa videoita laskiessasi mäkeä tai tee kooste hienoimmista snoukkatempuista. Jos sinulla on taas on maatilamajoitusta tarjoava yritys, jaa videoita eläinten arjesta, etenkin iloisten perhetapahtumien yhteydessä suloisista pennuista. Jos taas luonto on valttikorttisi, tee video, jossa opetat nokipannukahvien keittoa tai jaat vinkkejä nuotion sytyttämiseen (ja oikeaoppiseen sammuttamiseen!).
2. Kerää asiakkaiden palautetta ja muokkaa ne someen jaettavaksi
Tässä voit hyödyntää sitaatteja yhdistettyinä sopiviin kuviin. Muista aina varmistaa palautteen antajalta, että saat jakaa palautetta julkisesti. Tehokkain julkaisu on aito, valokuvalla ja oikealla nimellä varustettu sitaatti, joka on saatu tyytyväiseltä asiakkaalta ja julkaistu hänen luvallaan.
3. Korosta hyötyjä monipuolisesti ja jatkuvasti
Sosiaalisen median tyypillinen piirre on ajankohtaisuus. Tämän takia hyötyjä on syytä tuoda esiin eri näkökulmista ja jatkuvasti. Hyvin harva Facebook-sivustollasi vieraileva käy tutkimassa vuosi sitten lataamaasi päivitystä kauniista uimarannasta ja nuotiopaikasta.
Saman aihepiirin päivityksiä voi pyörittää ennalta suunnitelluissa sykleissä, jotta tarjolla olisi aina lisätietoa myös niille ihmiselle, jotka ovat vasta tutustumassa sinuun ja yrityksesi toimintaan. Jos aikasi riittää, muokkaa vielä kuvia ja tekstejä hieman erilaisiksi joka julkaisuun.
Huomenna 28.1.2015 julkaistaan sarjan 3. osa ja mukana myös 3 uutta vinkkiä!