Sosiaalinen media matkailuyrityksen työkaverina – Osa 1/5

Kategoria Yleinen

Matkan suunnittelu on monimutkainen ja tunnerikas prosessi. Ihmisen luontainen uteliaisuus sekä halu oppia ja ymmärtää asioita saa hänet vertailemaan eri vaihtoehtoja aktiivisesti. Lomamatkan suunnittelussa tunteilla on suuri merkitys: paikan on tunnuttava juuri sopivalta juuri tietyn porukan tarpeisiin.

Tämä viiden julkaisun sarja kertoo matkailuyrittäjille 15 vinkkiä, millä asiakaskokemukseen voi vaikuttaa matkan suunnittelun eri vaiheissa sosiaalisen median avustamana.

Osa 1. Inspiraation etsiminen

Ennen lomakohteisiin tutustuttiin koko perheen voimin lauantaisaunan jälkeen matkaesitettä selailemalla sohvan nurkassa. Nykyään selataan tableilla tai älypuhelimella majoitusliikkeiden nettisivuja, matkailublogeja sekä tuttavapiirin sosiaalisessa mediassa jakamia kuvia ja kokemuksia. Jokainen voi tämän tehdä tahollaan mihin vuorokauden aikaan tahansa ja sen jälkeen keskustella muun porukan kanssa löydöksistään.

Koko alitajunta virittäytyy vastaanottamaan signaaleja sopivasta lomakohteesta ja kaikki aistit kaipaavat virikkeitä haaveilun aloittamiseksi. Tällöin helpoin tapa löytää sopivia matkakohteita on internet: se on saatavilla aina, ei sulkeudu koskaan ja tietoa on tarjolla niin paljon, kuin sitä ikinä vaan haluaa tankata aivosoluihinsa.

Ihminen kaipaa haaveilua arkeen! Lomamatkan suunnittelu on yhden unelman toteuttamista ja siksi ihminen kerää informaatiota erittäin hartaasti ja vieläpä pitkän ajanjakson aikana!

3 vinkkiä, miten matkailuyritys voi tavoittaa lomamatkaa suunnittelevia:

1. Jaa runsaasti houkuttelevia kuvia yrityksesi toiminnasta some-kanaviin

Keskity niihin, joissa kohdeyleisösi on.

2. Kerro tarinoin minkälaisille matkustajille lomakohteesi sopii

Onko sinulla jotain tarjottavaa lapsiperheille? Onko kaunis luonto tärkein valtti? Onko paikan päällä aktiviteetteja urheilijoille ja kuntoilijoille?  Mieti kaikki hyödyt ja houkuttelevat tekijät asiakkaan näkökulmasta. Älä värittele totuutta mihinkään suuntaan vaan tee todenmukaista ja aitoa materiaalia, mutta käytä tarinankerrontaa mielenkiinnon herättämiseksi.

3. Kerro toiminnastasi kaikkiin vuodenaikoihin liittyen.

Tietoa etsivä ihminen saattaa suunnitella matkaansa ensi viikonlopulle tai sitten puolen vuoden päähän ja tällöin matkakohde määräytyy erilaisten kriteereiden perusteella. Julkaise siis juhannuksena vinkki, miten joululomalle kannattaa varata paikan parhain mökki jo nyt! Muista laittaa mukaan kuva, jossa on kaunista talvimaisemaa pihapiiristä. Näin taatusti erotut kesäkuvia julkaisevasta massasta ja samalla ennakoit jo talvikauden myyntiä!

 

Huomenna 27.1.2015 luvassa julkaisusarjan toinen osa ja 3 uutta vinkkiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *