1. SOMEN ALKEET Vinkkejä yrittäjille 28.7.2015 Sanya Saarinen @Someleontti
2. MITEN ALKUUN?
Some on osa kokonaisuutta
-Viesti verkossa luontevasti, yrityksen resurssit huomioiden ja tavoitteellisesti
-Some on mahdollisuus jakaa tietoa, ertyisosaamistasi sekä väylä sujuvaan asiakaspalveluun
-Uudenlainen mahdollisuus rakentaa asiakassuhteita ja lisätä myyntiä
-Mahdollisuus avoimeen kommunikointiin ja keskusteluun
-Verkkonäkyvyys on liiketoiminnassa elintärkeää: Hakukoneiden valtakaus syrjäyttää perinteisen markkinoinnin
-Ostopäätöstä tehdessä löydettävyys sekä muiden kokemukset vaikuttavat päätöksenteossa
3. MITEN ALKUUN?
Päätä luonteva ilmaisumuoto
-Someen lähdetään tuottamaan hyödyllistä sisältöä asiakkaille ja kertomaan omasta toiminnasta. Sisältömarkkinointi on pitkäaikainen projekti, joka kannattaa suunnitella kunnolla.
-Tee somesta rutiini muiden joukkoon: älä roiku linjoilla 24/7
-Tasainen Julkaisutahti, säilyttää mielenkiinnon
-Persoonallinen ote suositeltavaa, mutta varo liikaa huumoria ja sarkasmia
-Ole kohtelias ja huomaavainen
Määritä asiakkaiden liikkeet
-Sometyökalupakkisi määräytyy sen mukaan, missä kohderyhmäsi liikkuvat
-Sovita viestintätyyli kohderyhmälle sekä omaan toimintaasi luontevaksi
4. MITEN ALKUUN?
Tee kalenteriin aikaa somehallinnalle
-Suunnittele julkaisuaikataulu ja merkitse se kalenteriin
-Seuraa päivittäin kommentointia käyttämissäsi kanavissa ja osallistu keskusteluun
-Viikkoon kannattaa varata yksi pidempi sessio, jonka aikana ajastaa tulevia julkaisuja. Tällöin sisältö päivittyy, vaikket itse olisikaan koneella.
Dokumentoi kaikkea ja jatkuvasti
-Hyvää somemateriaalia tulee arkisista asioista
-Somessa viestitään suoraan ihmiseltä ihmiselle, unohda hankala business-kieli
-Tapahtumien yhteydessä materiaalit kannattaa jakaa mahdollisimman pian
5. MITEN ALKUUN?
Luovu täydellisyydentavoittelusta
-Ei ole mahdollista miellyttää kaikkia
-Yltiösliipattu materiaali herättää epäluuloja sen aitoudesta
-Asiallinen ja hyvä julkaisu on parempi, kuin työpäöydälle jumiutunut mestariteos
Viritä aivosi ideoimaan!
-Pohdi, mikä tuo asiakkaillesi lisäarvoa ja mikä heitä kiinnostaa
-Kun julkaisualusta ja työvälineet ovat tuttuja, ala ideoimaan uusia toteutustapoja ja sisältöjä
-Pidä aktiivisia aivomyrskytuokioita uusien toimintatapojen läytämiseksi
-Karsi ideoita vasta myöhemmin
6. MUISTETTAVAA:
-Määrittele rajat yksityisyydelle
-Suositeltavaa on käyttää koko nimeä ja kasvokuvaa yritystä edustettaessa. Huom! Tämä ei päde, jos toiminnassasi on riskitekijöitä (esim. väkivallan uhka)
-Käyttäydy asiallisesti ja suunnittele viestintä ja sisältö etukäteen
-Lue käyttöehdot ja mainostusohjeet huolellisesti
-Eri salasana jokaiseen palveluun
-Julkaise hyvän tavan mukaista materiaalia
-Varaudu somekohuun suunnitelmalla – jo etukäteen –
-Tee hyödyllistä sisältöä ja ota ihmiset osalliseksi toimintaasi
”Social media is a marathon, not a sprint”
Andrew Chow, Matkamessut 18.1.2015, Helsinki
7. 5 Vinkkiä somesoppaan: Luo oma reseptisi!
1. Tee suunnitelma
Ketä tavoittelet, millä tavoin ja millä resursseilla?
2. Aseta tavoitteet
Lähde pienistä askeleista kohti somemaailman valloittamista!
3. Valitse erottuva ja kohderyhmälle sopiva tyyli
Laita persoonallisuutesi peliin ja kannusta vuorovaikutukseen
4. Tuota asiakkaalle hyödyllistä sisältöä
Julkaise tasaisin väliajoin ja koukuta seuraajasi
5. Varaudu pikasprintin sijasta maratoniin
Kehittämällä toimintaasi tilastojen pohjalta voit päästä huikeisiin tuloksiin!
8. Käytä luovuuttasi!
Vastaa