Somemarkkinointi- ja vuosisuunnitelma puuttuu? Vinkkejä, vuosikello ja suunnittelupohjat uudelle vuodelle

Somesuunnitelma auttaa toimimaan ja säästää yrittäjän tärkeintä resurssia: aikaa! Aseta tälle vuodelle rohkeita tavoitteita ja mieti niitä pieniä tekoja, jotka vievät tavoitteitasi kohti. Suunnittelussa tulee huomioida kokonaiskuva lähtötilanteessa, kehityskohteet sekä tarvittaessa lisäresurssien hankinta vuoden aikana. Pienillä investoinnilla voi helpottaa omaa tekemistään huomattavasti, joten ideoi, suunnittele ja tee strategisesti kannattavia päätöksiä, jotka auttavat liiketoimintaasi eteenpäin tänä vuonna.

Tässä muutamia vinkkejä, mihin trendeihin kannattaa panostaa mahdollisimman pian somemarkkinoinnissa ja mitkä kannattaa huomioida omaa somesuunnitelmaa tehdessä.

Vinkki 1. Live-videot käyttöön somesuunnitelmassa

Suunnittele liiketoimintaasi sopiva ”live-lähetys”, joka toistuu viikoittain samaan aikaan ja kestää n. 20minuuttia. Keksi jokaiseen lähetykseen teema ja rakenna sisältö sen ympärille. Huomioi, että sisältö on yleisöllesi kiinnostavaa! Mainosta lähetystä jo etukäteen sekä juuri ennen sen alkua. Lähetyksen lopussa pyydä kommentteja sekä kerro seuraavan viikon live-lähetyksen ajankohta ja teema. Toteuta ja toista! Kanavat, joissa livevideolähetykset toimivat erityisen hyvin: Facebook, Instagram, Youtube. Katso lisäohjeet livevideon toteutukseen!

Vinkki 2. Instagram Stories  ja Reels käyttöön

Jos käytössäsi on Instagram, kerää jokaisen työpäivän aikana materiaalia ”Stories”-toimintoon. Instagram suosittelee tällä hetkellä näitä tarinoita uusille ihmisille aktiivisesti sovelluksen eri osissa! Tällä hetkellä tarinoilla on hyvä paikallinen näkyvyys ja tämä on myös oiva keino sitouttaa yleisöä. Kehitä tarinoihin jokin helposti toteutettavissa oleva suunnitelma: Esimerkiksi viikottainen teema, johon liittyen jaat 2 kuvaa ja 2 kappaletta 10s videoita joka päivä. Mitä tarkempi suunnitelma sinulla on, sen helpompi sitä on toteuttaa johdonmukaisesti ja sitä parempia tuloksia saat! Ota ihmiset mukaan arkeesi ja yrityksesi toimintatapaan.

Muistathan, että myös uutisvirrasta julkaistut kuvat voit hyödyntää uudelleen Stories -puolella!

Jos tykkäät tehdä leikkisiä videosisältöjä ja tehdä somevideoita kännykällä, ota käyttöön myös TikTokia imitoiva Instagram Reels-toiminto (suomeksi: Kelat)!

Vinkki 3. Päivitä laitteistoa

”Investoinnit ovat kannattavia, mikäli ne säästävät aikaasi, helpottavat arkeasi ja pitkällä aikavälillä tulevat edullisemmaksi kuin vanha toimintamalli.”

Jos laitteesi alkaa auttamattomasti vanhentua, kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin suorituskykyisempiin laitteisiin, joilla saat tuotettua parempaa jälkeä! Jos otat videot osaksi markkinointiasi tänä vuonna, panosta ensin kunnon älypuhelimeen, sitten lisämikrofoniin ja tämän jälkeen jalustaan. Vakaa ja hyvälaatuinen kuva sekä kirkas ääniraita antaa ammattimaisen kuvan ja investointina puhumme erittäin edullisista päivityksistä (mikrofoni alkaen n. 60€, jalusta n.35€ ja älypuhelinpidike jalustaan n.20€)

Yksi hyvä esimerkki laitteistoon investoinnista löytyy toimistoltani muutaman vuoden takaa! Sinnittelin suurimman osan vuotta vanhan printterini kanssa, vaikka se oli hidas, jätti alareunan tulostamatta ja kaksipuoleiset tulosteet joutui itse käsin kääntämään kesken operaation. Kopiointi tapahtui sivu kerrallaan skannerin lasilta. Yhtäkkiä tajusin, että turhaan paperin pyörittelyyn (esim. sopimukset sekä koulutuksissa jaettavat printtimateriaalit) veivät leijonan osan toimistoajastani! Toimintaa tehostaakseni investoin uuteen printteriin.

Nyt saan tulosteet suoraan kaksipuoleisina, loistavalla laadulla printattuna ja mustettakin pitäisi kulua vähemmän eli edullisemmin kuin aiemmin. Asiakirjasyötön avulla kone kopioi kaksipuoleisena vaikkapa 50sivuisen some-oppaan asiakkailleni, jos niin haluan! Sen sijaan että itse kääntelen ja vekslaan papereita, kone tekee kaiken puolestani. Investointi oli 300€ luokkaa, mutta säästää ja tehostaa työaikaani huomattavasti! Ja lisäksi mahdollistaa pienimuotoisten markkinointimateriaalien teon itse nopeasti suoraan toimistolla.

Investoinnit ovat kannattavia, mikäli ne säästävät aikaasi, helpottavat arkeasi ja pitkällä aikavälillä tulevat edullisemmaksi kuin vanha toimintamalli. Mieti siis, mitä asioita sinä voisit tehdä paremmin ensi vuonna. Vastaava esimerkki pätee esimerkiksi uusiin älypuhelin- ja tietokonehankintoihin. Kartoita, miten laite edistää bisneksesi skaalautumista ja mitä ominaisuuksia siltä vaaditaan.

Vinkki 4. Kehitä omia markkinointitaitojasi säännöllisesti

Omien taitojen päivittäminen on myös olennaista, koska niin voit rakentaa etulyöntiasemaasi ja erottua muista! Ihminen on perusluonteeltaan laiska. Harva siis jaksaa opiskella aktiivisesti ja vuoden jokaisena päivänä. Jos sinä teet toisin ja listaat jokaisen kuukauden aluksi 30päivän suunnitelman taidoista, joita haluat kehittää ja sen jälkeen opiskelet tietoisesti näitä asioita 30-60minuuttia päivässä, olet vuoden päästä valovuoden edellä peruspuurtajia!

Ja nykyaikana opiskelu ei ole sitä mitä ennen. Itse opiskelen esimerkiksi vaihdellen seuraavia menetelmiä:

  1. Oman alan yhteisö, jossa kk-maksu: maailmanluokan gurujen tekemät opiskelumateriaalit ja uudet koulutukset 2x45min /kk -> Onko sinun alallasi vastaavaa?
  2. Muu verkko-opiskelu: Maksulliset verkkokurssit aiheista tarpeen mukaan
  3. Oman alan podcastin kuuntelu kännykällä (ajankohtaisten asioiden keskusteluohjelma äänitteenä), kun viikkaan pyykkejä, siivoan tai olen metsälenkillä koiran kanssa
  4. Lyhyet Youtube-videot täsmäaiheista (löydän nämä hakutoiminnolla ja tiettyjä kanavia seuraamalla): aamupalan aikana ja jumpatessa kotona
  5. Kirja omaan liiketoiminnan aihepiiriin liittyen: Lukeminen ennen nukkumaanmenoa, n. 30min (Painettu kirja, ei kännykällä tai tabletilla luettu e-kirja, koska valo vaikeuttaa nukahtamista myöhemmin!)
    Lämmin suositus markkinointiin ja itsensäkehittämiseen liittyen esimerkiksi
    Brendon Burchard: High Performance Habits sekä Seth Godin: This is marketing
  6. Mielenkiintoisten blogiartikkelien lukeminen (syventyen 1 aihepiiri kerrallaan, ei nettisurffailua ja aiheesta toiseen pomppimista!)

Näitä tapoja yhdistelen niin, että opiskelen 30-60min päivässä jollain tavalla. Toisinaan parasta oppia voi olla keskustelu muiden yrittäjien kanssa, joten muista olla myös ”ihmisten ilmoilla” äläkä hautaudu oman toimiston uumeniin!
Onnea ja menestystä sinulle kaikessa mihin päätät ryhtyä! Ota digistrategia täysillä mukaan liiketoimintaasi tehostamaan, tein sinulle suunnittelupohjan avuksi.

Vinkki 5. Päivitä somesuunnitelmaa jatkuvasti

Somesuunnitelman päivittämisessä hyödynnä tilastoja! Näet niistä nopeasti, mihin sisältöihin yleisä reagoi erityisen hyvin ja pyri tekemään lisää samankaltaista sisältöä markkinointiin. Hyödynnä ainakin näitä: 

  • Somekanavan oma analytiikka
    • Facebook: Sivun hallintapaneelissa Kävijätiedot > Julkaisut. Täältä näet mitkä sisällöt menestyy parhaiten ja mihin aikaan yleisösi on paikalla. Pyri julkaisemaan silloin, kun yleisö on aktiivisimmillaan. Huom! Tilasto peilaa vain 7 vrk:n jaksoa osaan näkymistä. Esim. jos vertailet parhaiten toimivia sisältötyyppejä, ota huomioon, mitä sisältöä olet lähiaikoina julkaissut. Ajasta julkaisut Facebook Creator Studiolla. 
    • Instagram: Sovelluksessa profoliisivulla Kävijätiedot. Tarkastele erikeen julkaisujen sekä seuraajien analytiikkaa, niin löydöt optimaaliset julkaisuajat ja parhaiten toimivat sisällöt.
  • Google Analytics tai muu työkalu www-sivujen seurantaan
    • Mahdollistaa yleisön käyttäytymisen analyysit ja tuo esiin suosituimmat sisältösi. Kun työkalut on kytketty myös Googlen muihin palveluihin, saat vinkit käytettävistä avainsanoista.

Aloita tuloshakuinen toiminnansuunnittelu lataamalla ILMAINEN vuosikello (PDF, jossa kuukausikohtaiset suunnittelusivut)

Vinkki 6. Laadi markkinoinnin vuosikello ja yrityksen tapahtumakalenteri ja tee sen avulla toimintasuunnitelma

Vuosikellon avulla määrität markkinoinnin vuoikellon ja viestinnän raamit sekä alustavan aikataulun toteutukselle

Yrityksen ja markkinoinnin vuosikello on nimensä mukaisesti koko vuoden kattava suunnitelma. Sen avulla saat aikataulutettua vuoden tärkeimmät tapahtumat yrityksesi liiketoiminnassa. Merkitse vuosikelloon kuukausitasolla kunkin kuukauden kohdalle tärkeimmät tapahtumat ranskalaisin viivoin. Tämän jälkeen ryhdy miettimään, miten voit helpottaa sesonkiaikoja sekä miten saisit vipinää hiljaisille kausille.

Muista ennakointi markkinointikampanjoiden suunnittelussa!

Jos tapahtuma on tiettynä päivänä, tulee
a) kohdennettu täsmämarkkinointi aloittaa 4-8 viikkoa ennen tapahtumaa ja lisäksi

b) kerää pitkin vuotta yleisöä seuraavaa tapahtumaa varten.

Lataa tästä ilmainen suunnittelupohja koko vuodelle! Sisältää vuosikellon ja kuukausikohtaiset tavoite- ja toimintasivut!
Lataa markkinoinnin vuosisuunnitelma (PDF) nyt!

Yrittäjän kannalta tärkeää on myös lomailu. Pohdi, voisitko sijoittaa lomasi hiljaisemmalle kaudelle ja silti saada passiivista tuloa esimerkiksi verkkokurssien tai muiden digimateriaalien avulla. Kun vuosikellon avulla on hahmotettu vuoden tärkeimmät tapahtumat, voit ryhtyä suunnittelemaan toimenpiteitä sekä niiden ajoittamista.

Käytännön esimerkkejä

Esimerkki 1: Toimialallasi on hiljaista heinäkuussa, eikä laskutettavaa tuloa juurikaan ole. Silti kiinteät kulut juoksevat yritykselläsi myös kesällä. Mieti siis heti vuoden alussa joko puskurirahastoa hiljaisen kuukauden kuluille tai myytävää digituotetta, joka olisi saatavilla myös silloin, kun sinä lomailet. Jotta saat tarvittavat asiat hoidettua valmiiksi, aloita valmistelut jo kuukausia ennen kesää.

Esimerkki 2: Joulusesonki on myynnin kannalta tärkein yrityksesi liiketoiminnalle. Tällöin tarvitaan paljon myytäviä tuotteita, joita ei viime tingassa ehdi enää valmistaa riittävän paljoa. Valmistaudu joulusesonkiin heti alkuvuodesta alkaen. Mieti, paljonko tuotteita myytiin ja minkä arvioisit olevan menekin ensi vuonna. Kun tiedät tarvittavan tuotemäärään, jaa sen valmistus tasaisesti joka kuukaudelle vuosikellon avulla. 

Myös mainonta on kaikkein kalleinta juuri joulusesonkina, sillä suuret toimijat lyövät miljoona budjettinsa digitaalisiin mainosanaviin. Fiksu pienyrittäjä kerää yleisöä ja sitouttaa tätä pitkin vuotta somekanaviensa avulla, jotta viestintäväylä on selvä, kun uusia myyntituotteita tulee tai kun sesonki alkaa. Tämänkin kehityssuunnitelman toimenpiteineen voit kirjata ylös vuosikellon avulla. Ja sitten vain toteuttamaan!

 

Jos haluat tarkempia ohjeita vuosikellon täyttämiseen, ota yhteyttä!

Ps. Nämä vinkit lähtivät Sisäpiiriläisille jo aikoja sitten! Jos sinäkin haluat tulevaisuudessa uudet vinkit suoraan sähköpostiisi, liity Someleontin Sisäpiiriin nyt!

***

Päivitys: Tämä ohje on näppärä, sillä jokainen rakentaa oman suunnitelmansa resurssiensa ja nykytilanteen pohjalta! Juttua päivitetty ja lisävinkkejä lisätty 29.9.2024. Myös vuosikellon suunnittelupohja nyt entistä laajempana versiona, jossa kuukausikohtaiset tavoite- ja suunnittelusivut!

Ihanaa päivää toivottaen,
Sanya
#Someleontti

💌Liity Someleontin Sisäpiiriin 💡Verkostoidutaan LinkedIn:ssä!
    Follow Sanya Saarinen:
    Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.