Puuttuuko markkinoinnin suunnitelmallisuus? Lataa vuosisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello uudelle vuodelle!

Suunnitelma auttaa toimimaan! Aseta tälle vuodelle rohkeita tavoitteita ja mieti niitä pieniä tekoja, jotka vievät tavoitteitasi kohti. Suunnittelussa tulee huomioida kokonaiskuva lähtötilanteessa, kehityskohteet sekä tarvittaessa lisäresurssien hankinta vuoden aikana. Pienillä investoinnilla voi helpottaa omaa tekemistään huomattavasti, joten ideoi, suunnittele ja tee strategisesti kannattavia päätöksiä, jotka auttavat liiketoimintaasi eteenpäin tänä vuonna.

Tässä muutamia vinkkejä, mihin trendeihin kannattaa panostaa mahdollisimman pian somemarkkinoinnissa (juttu jatkuu videon alla!).

 

Vinkki 1. Live-video käyttöön

Suunnittele liiketoimintaasi sopiva ”live-lähetys”, joka toistuu viikoittain samaan aikaan ja kestää n. 20minuuttia. Keksi jokaiseen lähetykseen teema ja rakenna sisältö sen ympärille. Huomioi, että sisältö on yleisöllesi kiinnostavaa! Mainosta lähetystä jo etukäteen sekä juuri ennen sen alkua. Lähetyksen lopussa pyydä kommentteja sekä kerro seuraavan viikon live-lähetyksen ajankohta ja teema. Toteuta ja toista! Kanavat, joissa livevideolähetykset toimivat erityisen hyvin: Facebook, Instagram, Youtube. Katso lisäohjeet livevideon toteutukseen!

 

Vinkki 2. Instagram Stories käyttöön

Jos käytössäsi on Instagram, kerää jokaisen työpäivän aikana materiaalia ”Stories”-toimintoon. IG suosittelee tällä hetkellä näitä tarinoita uusille ihmisille aktiivisesti sovelluksen eri osissa! Tällä hetkellä tarinoilla on hyvä paikallinen näkyvyys ja tämä on myös oiva keino sitouttaa yleisöä. Kehitä tarinoihin jokin helposti toteutettavissa oleva suunnitelma: Esimerkiksi viikottainen teema, johon liittyen jaat 2 kuvaa ja 2 kappaletta 10s videoita joka päivä. Mitä tarkempi suunnitelma sinulla on, sen helpompi sitä on toteuttaa johdonmukaisesti ja sitä parempia tuloksia saat! Ota ihmiset mukaan arkeesi ja yrityksesi toimintatapaan.

Muistathan, että myös uutisvirrasta julkaistut kuvat voit hyödyntää uudelleen Stories -puolella!

Uudistuksen myötä saat Instagram-tarinoihin myös linkkitarran, joten hyödynnä sitä strategisissä linkityksissä verkkokauppaan, ajanvarauskalenteriin, uutiskirjeen tilaamiseen tai vaikkapa blogiartikkeliin.

 

Vinkki 3. Päivitä laitteistoa

”Investoinnit ovat kannattavia, mikäli ne säästävät aikaasi, helpottavat arkeasi ja pitkällä aikavälillä tulevat edullisemmaksi kuin vanha toimintamalli.”

Jos laitteesi alkaa auttamattomasti vanhentua, kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin suorituskykyisempiin laitteisiin, joilla saat tuotettua parempaa jälkeä! Jos otat videot osaksi markkinointiasi, panosta ensin kunnon älypuhelimeen, sitten lisämikrofoniin  ja tämän jälkeen jalustaan.

Vakaa ja hyvälaatuinen kuva sekä kirkas ääniraita antavat ammattimaisen kuvan ja investointina puhumme erittäin edullisista päivityksistä (laadukas kaulusmikrofoni alkaen n. 60€, jalusta n.35€ ja älypuhelinpidike jalustaan n.20€)

”Yksi hyvä esimerkki laitteistoon investoinnista löytyy aina käsilaukustani! Mukanani kulkee kännykän kamverina aina pienessä nahkapussissa kännykkään sopiva kaulusmikki sekä teleskooppivarrella oleva minijalusta, jolla voi tehdä sekä pysty- että vaakavideoita missä vaan! Nämä ovat kaikessa mukana ja aina valmiina käyttöön! 
Tuo miijalusta oli erityisen hyvä investoinit (n. 40€) sillä se menee pieneen tilaan ja mukana tuli bluetooth-kaukosäädin kännykkään, jolla kuvauksen voi aloittaa ja lopettaa kaukosäätimen nappia painamalla! Laita viestiä, jos kaipaat lisätietoja tai laitevinkkejä: sanya.saarinen@someleontti.fi”

Investoinnit ovat kannattavia, mikäli ne säästävät aikaasi, helpottavat arkeasi, tehostavat viestintää tai pitkällä aikavälillä tulevat tuloksellisemmiksi kuin vanha toimintamalli. Mieti siis, mitä asioita sinä voisit tehdä paremmin ensi vuonna.

 

Vinkki 4. Kehitä taitojasi jatkuvasti

Omien taitojen päivittäminen on myös olennaista, koska niin voit rakentaa etulyöntiasemaasi ja erottua muista! Ihminen on perusluonteeltaan laiska. Harva siis jaksaa opiskella aktiivisesti ja vuoden jokaisena päivänä.

Jos sinä teet toisin ja listaat jokaisen kuukauden aluksi 30 päivän suunnitelman taidoista, joita haluat kehittää ja sen jälkeen opiskelet tietoisesti näitä asioita 30-60 minuuttia päivässä, olet vuoden päästä valovuoden edellä peruspuurtajia ja kilpailijoitasi!

Ja nykyaikana opiskelu ei ole sitä mitä ennen. Itse opiskelen esimerkiksi vaihdellen seuraavia menetelmiä:

  1. Oman alan yhteisö, jossa kk-maksu: maailmanluokan gurujen tekemät opiskelumateriaalit ja uudet koulutukset 2x45min /kk -> Onko sinun alallasi vastaavaa?
  2. Muu verkko-opiskelu: Maksulliset verkkokurssit aiheista tarpeen mukaan
  3. Oman alan podcastin kuuntelu kännykällä (ajankohtaisten asioiden keskusteluohjelma äänitteenä), kun viikkaan pyykkejä, siivoan tai olen metsälenkillä koiran kanssa
  4. Lyhyet Youtube-videot täsmäaiheista (löydän nämä hakutoiminnolla ja tiettyjä kanavia seuraamalla): aamupalan aikana ja jumpatessa kotona
  5. Kirja omaan liiketoiminnan aihepiiriin liittyen: Lukeminen ennen nukkumaanmenoa, n. 30min (Painettu kirja, ei kännykällä tai tabletilla luettu e-kirja, koska valo vaikeuttaa nukahtamista myöhemmin!)
    Lämmin suositus markkinointiin ja itsensäkehittämiseen liittyen esimerkiksi
    Brendon Burchard: High Performance Habits sekä Seth Godin: This is marketing
  6. Mielenkiintoisten blogiartikkelien lukeminen (syventyen 1 aihepiiri kerrallaan, ei nettisurffailua ja aiheesta toiseen pomppimista!)

Näitä tapoja yhdistelen niin, että opiskelen 30-60min päivässä jollain tavalla. Toisinaan parasta oppia voi olla keskustelu muiden yrittäjien kanssa, joten muista olla myös ”ihmisten ilmoilla” äläkä hautaudu oman toimiston uumeniin!
Onnea ja menestystä sinulle kaikessa mihin päätät ryhtyä! Ota digistrategia täysillä mukaan liiketoimintaasi tehostamaan, tein sinulle suunnittelupohjan avuksi.

Aloita tuloshakuinen toiminnansuunnittelu lataamalla ILMAINEN Somesoppa®-suunnittelupohja (PDF) sekä vuosikello (PDF, kuukausikohtaiset suunnittelusivut)

 

Vinkki 5. Laadi yrityksen vuosikello ja sen avulla toimintasuunnitelma

Vuosikellon avulla määrität markkinoinnille raamit ja alustavan aikataulun

Vuosikello on nimensä mukaisesti koko vuoden kattava suunnitelma. Sen avulla saat aikataulutettua vuoden tärkeimmät tapahtumat yrityksesi liiketoiminnassa. Merkitse vuosikelloon kuukausitasolla kunkin kuukauden kohdalle tärkeimmät tapahtumat ranskalaisin viivoin. Tämän jälkeen ryhdy miettimään, miten voit helpottaa sesonkiaikoja sekä miten saisit vipinää hiljaisille kausille.

Lataa tästä ilmainen suunnittelupohja koko vuodelle! Sisältää vuosikellon ja kuukausikohtaiset tavoite- ja toimintasivut!
Lataa vuosisuunnitelma (PDF) nyt!

Yrittäjän kannalta tärkeää on myös lomailu. Pohdi, voisitko sijoittaa lomasi hiljaisemmalle kaudelle ja silti saada passiivista tuloa esimerkiksi verkkokurssien tai muiden digimateriaalien avulla. Kun vuosikellon avulla on hahmotettu vuoden tärkeimmät tapahtumat, voit ryhtyä suunnittelemaan toimenpiteitä sekä niiden ajoittamista.

Käytännön esimerkkejä

Esimerkki 1: Toimialallasi on hiljaista heinäkuussa, eikä laskutettavaa tuloa juurikaan ole. Silti kiinteät kulut juoksevat yritykselläsi myös kesällä. Mieti siis heti vuoden alussa joko puskurirahastoa hiljaisen kuukauden kuluille tai myytävää digituotetta, joka olisi saatavilla myös silloin, kun sinä lomailet. Jotta saat tarvittavat asiat hoidettua valmiiksi, aloita valmistelut jo kuukausia ennen kesää.

Esimerkki 2: Joulusesonki on myynnin kannalta tärkein yrityksesi liiketoiminnalle. Tällöin tarvitaan paljon myytäviä tuotteita, joita ei viime tingassa ehdi enää valmistaa riittävän paljoa. Valmistaudu joulusesonkiin heti alkuvuodesta alkaen. Mieti, paljonko teet tuotteita myytiin ja minkä arvioisit olevan menekin tulevana sesonkina. Kun tiedät tarvittavan tuotemäärään, jaa sen valmistus tasaisesti joka kuukaudelle vuosikellon avulla. 

Myös mainonta on kaikkein kalleinta juuri sesonkiaikoina, sillä suuret toimijat lyövät miljoonabudjettinsa digitaalisiin mainosḱanaviin. Fiksu pienyrittäjä kerää yleisöä ja sitouttaa tätä pitkin vuotta somekanaviensa avulla, jotta viestintäväylä on selvä, kun uusia myyntituotteita tulee tai kun sesonki alkaa. Tämänkin kehityssuunnitelman toimenpiteineen voit kirjata ylös vuosikellon avulla. Ja sitten vain toteuttamaan!

Mikäli sinusta tuntuu, että tulevaisuudessa sosiaalisen median kanavat ovat tärkeässä roolissa yrityksen markkinoinnissa, tule oppimaan uusia sometaitoja! Katso tulevat somekoulutukset ja verkkokurssit.

Jos haluat tarkempia ohjeita vuosikellon täyttämiseen, ota yhteyttä!

Ps. Nämä vinkit lähtivät Sisäpiiriläisille jo aikoja sitten! Jos sinäkin haluat tulevaisuudessa uudet vinkit suoraan sähköpostiisi, liity Someleontin Sisäpiiriin nyt!

***

[Päivitys: Artikkelia päivitetty 8/2024 Sanya]

Myös vuosikellon suunnittelupohja nyt entistä laajempana versiona, jossa kuukausikohtaiset tavoite- ja suunnittelusivut!

Ihanaa päivää toivottaen,
Sanya
#Someleontti

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *