Mainetta niittänyt sosiaalisen median strategisti Andrew Chow oli puhumassa Matkamessuilla aiheesta “Social media can make a difference”. Hänen puheensa oli inspiroiva ja hän toi esiin useita asioita, joita jokaisen sosiaalista mediaa käyttävän yrityksen tulisi ottaa huomioon. Ohessa muutamia poimintoja hänen esityksestään sekä niiden innoittamana tekemiäni yhteenvetoja somemaailman koukeroista.
1. Varaudu spurtin sijasta maratoniin
“Social media is a marathon, not a sprint” -Andrew Chow, 15.1.2015, Matkamessut, Helsinki
Tämä lause kiteyttää upeasti sen, miten fokus tulisi siirtää pikapyrähdyksistä kokonaisvaltaisempaan ajattelutapaan. Kun päätös sosiaaliseen mediaan lähtemisestä tehdään, on alusta asti ymmärrettävä sen jatkumo. Sosiaalisen median markkinointi perustuu mielenkiintoiseen sisältöön, jota tehdään kohderyhmälähtöisesti ja pitkäaikaisia tavoitteita asettaen.
Pitkäaikaisen suhteen luomiseen tarvitaan laadukasta ja hyödyllistä sisältöä – tai lukijat häviävät kuin tupee tuuleen! On siis luotava toimintamalli, jossa järjestelmällisesti tuotetaan lisäarvoa ja jaetaan uutta tietoa.
Ihmisten kiinnostus on mahdollista ostaa mainoskampanjalla vain hetkeksi, mutta sisällön kautta tuotu hyöty säilyy ja houkuttelee palaamaan. Maksullisella mainonnalla on toki paikkansa sisältömarkkinoinnin tukemisessa ja tiettyjen tavoitteiden nopeammassa saavuttamisessa.
2. Yhteisellä panostuksella saavutetaan täysin uusia asioita
“Asking everyone to contribute to your media makes it different” -Andrew Chow, 15.1.2015, Matkamessut, Helsinki
Sosiaalisen median parasta antia on aito vuorovaikutus ja keskustelu ihmisten välillä. Yksipuolisen viestinnän sijaan pyydetään yleisöä aktiivisesti osallistumaan ja näin saadaan yhteistyössä aikaiseksi jotakin aivan uutta!
Jokainen uusi näkökulma tekee sisällöstä monipuolisempaa. Mitä monipuolisempaa sisältöä saadaan aikaiseksi, sitä paremmin se erottuu kilpailijoista.
3. Viihdytä, sitouta ja opeta – kaikkea sopivassa suhteessa
“Entertain, Engage, Educate” -Andrew Chow, 15.1.2015, Matkamessut, Helsinki
Viihteellisessä muodossa toimitettu tieto on lukijalleen mielekkäämpää omaksua. Tiukka faktaviestintä kaipaa välillä vastapainoksi huoletonta ja leikkisää otetta. Viihteellinen sisältö saa hyvälle tuulelle ja herättää positiivisia mielleyhtymiä. Mielenkiintoinen ja hyödyllinen sisältö saa reagoimaan ja palaamaan sivustolle. Vedä lukijat mukaan keskusteluun ja sitoudu itsekin aktiivisesti kuuntelemaan ja keskustelemaan.
4. Kysyvä ei kärryiltä putoa
“Ask the right questions” -Andrew Chow, 15.1.2015, Matkamessut, Helsinki
Kysyminen on kaiken perusta. Kysy aktiivisesti yleisösi mielipidettä ja houkuttele heitä vastaamaan. On aivan turha rakentaa mitään arvailujen varaan, kun ihmiset ovat aivan lähellä ja kuulolla – joko somessa tai oikeassa elämässä. Kysyminen herättää keskustelua ja keskustelu herättää viestisi eloon.
Kannattaa pysyä blogini taajuudella, sillä luvassa on vielä lisää poimintoja eri puhujien näkemyksistä ”Social media can make a difference!” -esityksistä 15.1.2015 Matkamessuilta.