Linkedin TOP5 sisältötyypit - Somekouluttaja Sanya Saarinen - Someleontti

LinkedIn TOP5-sisältötyypit – Yrittäjä hyödynnä nämä!

Mietitkö, mitä voisit julkaista LinkedIn:ssä? Katso vinkit ja uskalla tuoda ammattitaitosi esiin!

LinkedIn on ammatilliseen verkostoitumiseen tehty somekanava, joten siellä keskustelu on erilaista, kuin monissa vapaamuotoisemmissa somekanavissa. Tämä on loistava paikka meille yrittäjille verkostoitua, etsiä yhteistyökumppaneita sekä osoittaa ihmisille, mitä ammattitaitoa meillä on ja kuinka voimme heitä auttaa. Tässä B2B-somealustassa jaetaan paljon suosituksia ja etsitään osaajia omien verkostojen kautta, joten siksi sinunkin kannattaa olla siellä esillä!

Jos käytät LinkedIn:iä aktiivisesti myynnin työkaluna ja verkoston laajentamiseen, kannattaa siellä julkaista myös omia sisältöjä. Näin tulet esiin oman alasi asiantuntijana ja pääset todentamaan osaamistasi. Julkaisutyyppejä on monia ja julkaisu toimii teknisesti samoilla periaatteilla kuin muissakin somekanavissa – eli jos osaat käyttää Facebookia, osaat julkaista myös LI -päivityksiä. LI on myös johtava somekanava, jos tarvitset yrityksellesi lisää ammattitaitoista työvoimaa – toki tässä on paljon alakohtaisia eroja, sillä kaikki eivät ole löytäneet LinkedIn.ä vielä.

Ennen kuin ryhdyt julkaisemaan LinkedIn-profiilissasi sisältöä, huolehdi, että oma profiilisi on edustava. Täältä saat pikaohjeet ja checklistin henkilöprofiilin päivittämiseen: LinkedIn -pikaopas: Raaka-aineita Somesoppaan®

Kyseessä on ammatillinen kanava, joten sisältö ei ole yhtä vapaamuotoista, kuin muissa somekanavissa – silti persoonallisuudelle ja rikkaalle kielenkäytölle on tilaa! Henkilöprofiilin statuspäivityksiä tehdessä kannattaa huomioida muutama asia.

LinkedIn haluaa käyttäjiensä keskustelevan aktiivisesti, joten kaikki sisältö, mikä kannustaa sitoutumiseen ja kommentointiin saa lisänäkyvyyttä kanavassa. Kokeile siis esittää kysymyksiä päivityksissä tai kannustaa kommentoimaan yleisön omia kokemuksia julkaisun aiheeseen liittyen. Ja tätä ei kannata tehdä pelkästään algoritmin takia vaan aito vuorovaikutus yleisön kanssa on tärkeää myös luottamuksen saamiseksi. Lisäksi milenkiintoisten keskustelujen kautta voit oppia jotain uutta ja merkittävää yritystoimintaan, markkinointiin tai vaikkapa myyntiin liittyen!

Social selling eli modernin sosiaalisen myynnin taidot 

Social selling eli sosiaalinen myynti on menetelmä, jossa ollaan ihmisille avuksi ja rakennetaan luottamusta aitojen keskustelujen ja lisäarvon avulla. Samalla esiin tuodaan omaa ammattitaitoa keskustelujen muodossa ja omaa yleisöä auttamalla. Myynti seuraa myöhemmin automaattisesti, mikäli olet asiakaskeskeinen, johdonmukainen, aito, avulias ja rakennat merkityksellisiä verkostoja. Tämä edellyttää siis aktiivisuutta ja esillä oloa, jotta verkostosi tietää, minkä alan taitaja olet.

Sisältöpuoli määrittyy tavoittelemasi yleisön, sometavoitteiden ja liiketoiminnan perusteella, mutta mitkä olisivat parhaita keinoja tuoda osaamistasi esiin ja rakentaa luottamusta? Ohessa kolme julkaisutyppiä, joita LinkedIn:ssä kannattaa käyttää.

***

LinkedIn TOP5 sisältötyypit

 

1. Tekstisisällöt

Henkilöprofiilin status-päivityksissä algoritmi suosii pelkkää tekstiä. Herätä siis keskustelua tuomalla hyödyllistä tietoa ja kysymällä kysymyksiä yleisöltäsi – kannusta siis ihmisiä keskusteluun ja ole vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.

Jos haluat linkittää johonkin muuhun lähteeseen, lisää linkki ensimmäiseen kommenttiin, ei suoraan statuspäivitykseen. Näin saat parhaimman kattavuuden, joka laajentuu, mikäli yleisösi reagoi julkaisuusi hyvin ensimmäisen vuorokauden sisällä!

 

2. Kyselyt

Osallista yleisösi kyselyillä ja sa samalla hyödyllistä tietoa liiketoiminnan kehittämisen tueksi! Yleisön on helppo vastata kyselyyn valmiilla vastauspainikkeilla ja saat arvokasta tietoa samalla kerättyä verkostoltasi. 

 

3. LinkedIn videot (suoraan alustaan ladattuna)

LinkedIn on mukana haastamaan muita videojättejä. Suoraan alustaan ladatut videot toimivat parhaiten, joten älä linkitä videota muista lähteistä, vaan lataa originaali video suoraan alustaan.

Videot ovat yleisön kannalta vuorovaikutteisempia kuin tekstisisällöt. Pidä videot lyhyinä ja keskity yhteen aiheeseen kerrallaan. Tuo ydinasiat selkeästi esiin jo videon alussa, jotta katsoja tietää, miksi video kannattaa katsoa loppuun asti. Kannattaa testata, miten videot toimivat sinun yleisöllesi!

Tiesitko, että LinkedIn-videoihin voit lisätä tekstityksen SRT-tiedostona? Eli jos olet ladannut videon YouTubeen ja tekstittänyt siellä, lataa sama video LinkedIn:n ja tuo myös tekstitys srt-tiedostona.

LinkedIn livevideot ovat saatavilla jo Suomessakin osalla tileistä. Tili tulee olla ”Creator mode”-asetuksella, ja jos kriteerit täyttyvät, livejä pääsee tekemään. Lue lisää LinkedIn-ohjekeskuksesta. 

 

4. Teksti + kuva

Visuaalisuus on muistijäljen luomisen kannalta merkittävä. Tämän takia sisältöstrategiassa kannattaa käyttää myös muita visuaalisia elementtejä, vaikka ne eivät olekaan algoritmin ykkössuosikkeja tällä hetkellä. Uutisvirrasta erottuminen ja ihmisten mieliin jääminen on kuitenkin merkittävä asia, ja siksi yhteneväistä visuaalista linjaa kannattaa hyödyntää kaikissa kanavissa – myös LinkedIn:ssä.

 

5. Uutiskirje tai blogiartikkeli

Blogiartikkelien kirjoitus onnistuu nykyään joko yrityssivuna tai henkilöprofiililla. Tämä antaa viestintätiimille ja asiantuntijoille mahdollisuuden tuoda esiin tärkeitä aiheita pidempien päivitysten muodosta. 

Mikäli pystyt ylläpitämään säännöllistä julkaisutahtia, uutiskirje-ominaisuus mahdollistaa sen, että aiheesta kiinnostuneet voivat tilata uutiskirjeesi ja pystyt tehokkaasti jakamaan viestin LinkedIn:n kautta. Uutiskirje on uusi ominaisuus, joka on saatavilla sekä yrityssivuilla että henkilöprofiileissa, joihin on laitettu päälle asetuksista ”Creator Mode”. 

 

***

Muistathan lisätä myös kaikkiin julkaisuihin #hashtagit! 3-5 oleellisinta on sopiva määrä, jotta saat viestin näkyviin uudelle yleisölle, joka surffailee tiettyjen aihepiirien perässä #aihetunnisteilla. Eli julkaisuusi liittyvä aihepiiri ja risuaitamerkki eteen, niin se toimii julkaisussa klikattavana linkkinä, joka yhdistää samalla #aihetunnisteella merkityt julkaisut kyseisessä somealustassa.

 

Katso myös perusohjeita LinkedIn käyttöön ja profiilisi hiomiseen täältä (myös ladattava pikaopas checklistillä!):
LinkedIn -pikaopas: Raaka-aineita Somesoppaan®

***

Päivitetty 5.5.2022 / Täydennyksiä tekstiin ja lisätty uusi uutiskirjetyökalu. /Sanya
Päivitetty 3.2.2022 / Tarkennuksia sisältöön / Sanya
Päivitetty 12.8.2021 / Täydennyksiä tekstiin ja sisältötyyppeihin. /Sanya

 

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.