LinkedIn -pikaopas: Raaka-aineita Somesoppaan®

Ammattilaisen houkuttelevaan Somesoppaan® kuuluu olennaisena perusraaka-aineena LinkedIn, joka on rekrytoijien, yritysten ja ammattilaisten some-kanava, jossa voit luoda virtuaalisen CV:n, yritysprofiilin sekä tiivistää ammattitaitosi muiden selattavaksi. Laajojen verkostoitumismahdollisuuksien lisäksi LinkedIn tarjoaa myös mahdollisuuden bloggaamiseen omalla alustallaan. Blogitoiminnon lisäksi LinkedIn tukee suoraan SlideShareen ladattuja diaesityksiä, joilla voit vakuuttaa lukijat osaamisestasi visuaalisen esityksen muodossa.

Näillä vinkeillä pääset alkuun oman LinkedIn -käytön tehostamiseksi:

1 Listaa avainsanat

Miten kuvaat yritystäsi? Miten kuvaat asiantuntijuuttasi? Mistä aiheista aiot julkaista?
Laadi lista näistä avainasnoista ja käytä niitä luontevasti teksteissä, joita julkaiset LinkedIn:ssä. Oli sitten kyseessä profiilisi yleiskuvaus, otsikko tai summary-osio tai statuspäivitys.

2 Laadi profiililista ytimekäs ja mielenkiintoinen

Tärkein paikka on nimesi alla oleva tila (headline): Se näkyy muille, kun luot verkostojasi. Käytä avainsanoja ja herätä ihmisten uteliaisuus. Kerro miksi kanssasi kannattaa verkostoitua!

Muita tärkeitä kohtia ovat summary-osio, johon tiivistetään tämän hetkinen tilanteesi: missä olet taitava ja minkälaisia yhteistyömahdollisuuksia etsit tällä hetkellä.

3 Määritä tavoitteet

Mieti päätavoite LinkedIn.käytöllesi ja pilko se pieniin osiin toteutumisesta nykyhetkeen eli nurinperin!
Pohdi, ketä sinun tulisi tuntea, jotta pääset tavoitteeseesi ja mitä toimintoja eteneminen vaatii.

Tämän jälkeen määritä konkreettinen osatavoite: (esim. 5 uutta media-alan ihmistä/vko)

4 Rakenna verkostoa

Ole aktiivinen ja ota yhteyttä vanhoihin tuttuihin tai uusiin ja tuntemattomiin! Tee kutsu viestistäsi aina henkilökohtainen.

Lisää linkki LinkedIn-profiiliisi sähköpostin allekirjoitukseen ja kehoita ihmisiä verkostoitumaan kanssasi.

Kontaktoi heti tapaamisen (esim. messujen tai yrittäjätapahtumien) jälkeen uudet henkilöt LinkedInin kautta

5 Käytä sosiaalisia toimintoja

Like=tykkäys / Share=jaa eteenpäin / Comment = Kommentoi

Kun reagoit verkostosi tuottamaan sisältöön, se huomataan ja hyvä menee yleensä kiertoon myös toisin päin. Lisäksi profiilikuvasi, nimesi ja nimen alla oleva ”headline”-osio jäävät julkisesti näkyville kommenttisi yhteyteen ja sinusta kinnostuneet ihmiset voivat helposti klikata profiilisi auki ja tutkia osaamistasi tai lähettää verkostoitumiskutsun.

6 Luo omaa sisältöä

Tee aktiivisesti status-päivityksiä, jotta verkostosi huomaa sinut ja osaamisesi. Tekstipäivitykset saavat eniten näkyvyyttä ja jos saat ihmiset kommentoimaan tai reagoimaan muuten, saat lisää näkyvyyttä päivityksellesi.

Lataa ja jaa videot suoraan LinkedIn-alustalle parhaan näkyvyyden saamiseksi ja vuorovaikutuksen luomiseksi yleisöön.

Kirjoita blogitekstejä verkkosivustollesi alaasi liittyvistä aiheista ja linkitä LinkedInissä niihin.

Visuaaliset päivitykset erottuvat paremmin uutisvirrasta ja ovat hyviä brändin rakentamiseen, mutta tekstisisällöt saavat tällä hetkellä eniten näkyvyyttä.

7 Laadi sähköinen cv:si huolellisesti

Lisää työkokemuksesi ja ammatillinen osaamisesi mahdollisimman kattavasti ja avainsanoja käyttäen.

Voit myös lisätä profiiliisi kuvia, diaesityksiä ja muita dokumentteja ja siten visualisoida asioita tehokkaammin!

8 Tutustu profiiliasetuksiin

Voit säätää rooliasi, julkaisuidesi näkyvyyttä sekä yksityisyyttä monilla eri asetuksilla, joten tutustu näihin.

Muista kuitenkin, että tietojen näkyvyys on avain löydettävyyteen eli pidä julkisesti saatavilla se tieto, mikä voisi vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan päätökseen tai yhteistyökumppanin valintaan.

9 Jaa tietoa ja näkemyksiä, jotka kiinnostavat kohderyhmääsi

Tuota sisältöä, mikä aiheuttaa keskustelua ja ole mukana aktiivisesti kommentoimassa toimialaasi liittyviä asioita. Sivustaseuraajia somessa riittää, joten erotut heti massasta, kun uskallat olla esillä ammatillisesti!

 

Luo sinäkin LinkedIn-profiili jo tänään ja ryhdy hyödyntämään sitä myynnin työkaluna.
Lataa tästä LinkedIn-pikaopas ja checklist tehokkaan henkilöprofiilin luomiseen! 

 

Verkostoidutaan mekin LinkedInissä, profiilini löytyy osoitteesta: https://www.linkedin.com/in/sanyasaarinen

 

Tekstiä päivitetty 5.2.2019 ja tehty lisäyksiä. / Sanya

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.