Kohdennettu mainonta – Löydä uusia asiakkaita, yrittäjä!

Mainosbudjetilla lisää tehoa somemarkkinointiin

Luottamuksen rakentaminen sisältömarkkinoinnin keinoin on pitkäjänteistä puuhaa. Somekanavien paras hyöty saadaankin usein niin, että sisältömarkkinointiin ja yhteisön rakentamiseen yhdistetään maksullinen mainonta tärkeimmissä somekanavissa, joissa asiakkaasi viettävät aikaa. Kun tunnet omat asiakasryhmäsi hyvin ja ryhdyt tuottamaan heille hyödyllistä sisältöä (eli tekemään sisältömarkkinointia), voit nostaa saman tien tekemäsi materiaalit suuremman yleisön tietoisuuteen ja näin saada jo tehtyjen sisältöjen avulla enemmän hyötyä ja lisää uusia asiakkaita.

Mikäli yleisösi on Facebookissa ja/tai Instagramissa, lämmin suositukseni on, että tutustut myös kohdennetun mainonnan mahdollisuuksiin. Ja nyt en tarkoita mitään sivujulkaisun buustausta FB-sivullasi, sillä siellä mahdollisuudet mainoskampanjan määrittelyyn ovat rajalliset. Tarkoitan erittäin kehittynyttä mainostyökalua, jolla saat määriteltyä jokaisen FB-mainontaan laittamasi euron optimaalisesti, testattua nopeasti eri mainosversioita ja löytää kohdeyleisösi massan joukosta. Facebook omistaa Instagramin, joten molempien kanavien mainoksia voit tehdä Facebookin mainostenhallinnasta.

Kohdennettu mainonta on yrittäjän tehotyökalu

Yrittäjänä seuraat varmasti tarkasti rahoja, joita investoit markkinointiin. Miten mittaat investointisi tuomaa hyötyä? Miten varmistat, että oikeat ihmiset näkevät viestisi?

Eri somekanavissa on useita eri vaihtoehtoja saada lisänäkyvyyttä. Jos toimit kuluttajabisneksessä tai haluat tavoittaa suuren määrän yleisöä kustannustehokkaasti, suosittelen lämpimästi kokeilemaan Facebook-kampanjaa.

Facebook-mainostyökalulla tehty mainonta on tehokasta, koska

  • Voit kohdentaa mainoksesi tiettyyn sijaintiin
    Mikäli tahdot saada lisää näkyvyyttä tietyllä alueella tai ohjata paikallisia tiloihisi, voit määrittää mainokset näkyväksi 1-80km säteellä tietystä sijainnista.
  • Voit kohdentaa mainontaa tietyn ikäisille ihmisille
    Yrittäjänä sinulla saattaa olla selkeä käsitys siitä, minkä ikäiset ihmiset ostavat palveluitasi ja tuotteitasi. Facebook-mainostyökalun avulla voit määrittää itse ikähaitarin, jolle mainoksesi näkyy.
  • Voit tehdä lämpimiä kohderyhmiä ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita yrityksestäsi
    Voit tehdä kohderyhmiä esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat reagoineet julkaisemaasi sisältöön tai ovat samankaltaisia, kuin nykyiset sivutykkääjäsi. Näin moninkertaistat mahdollisuudet onnistua, kun nostat kampanjalla kiinnostavat sisältösi näiden ihmisten eteen, jotka ovat jo tietoisia sinusta.
  • Voit kohdentaa mainoksia kiinnostuksen kohteiden mukaan
    Mainostyökalussa on runsaasti mahdollisuuksia seuloa käyttäjien joukosta juuri ne ihmiset, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi ihmisille, joiden kiinnostuksen kohteina ovat koirat, golf, jooga, muoti, kauneus, rock-musiikki tai vaikkapa yrittäjyys. Lisäksi näillä kaikilla on vielä tarkempia alakategorioita ja erilaisilla yhdistelmillä saat seulottua kohderyhmäsi mahdollisimman tarkaksi!
    Mietipä, miten myynnin mahdollisuutta lisää se, että vaikkapa koiratarvikkeisiin erikoistunut liike voi kohdentaa mainoksensa lähialueen koiraharrastajille, jotka ovat erittäin potentiaalisia asiakkaita!
  • Voit kontrolloida mainosbudjettia reaaliajassa
    Pienelläkin budjetilla voit saada tuloksia, sillä määrittelet tarkkaan, mitä toimintoa haluat mahdollisimman edulliseen hintaan (mm. näkyvyys, sitoutuminen tai ohjaus websivulle). Näin ollen mainostyökalun tekoäly näyttää mainoksia ihmisille, jotka todennäköisimmin tekevät haluamiasi toimintoja (esim. klikkaus verkkosivulle). Jos jokin mainos ei toimi, voit napsauttaa sen pois päältä. Jos jokin taas toimii loistavasti, nostat helposti lisää mainosbudjettia sille.
  • Voit testata eri mainosversioita ja tehdä datan perusteella päätöksiä
    Kokeile saman tekstin kanssa kuutta eri kuvaa ja näet nopeasti, mikä mainoksista toimii parhaiten yleisöllesi. Voit nopeasti tehdä A/B-testauksia myös eri kohderyhmille. Kontrolli yrittäjän omiin mainoseuroihin ei ole koskaan ollut näin hyvä – tosin onnistuakseen täytyy opetella mainostyökalun toiminta sekä tietää oman kohderyhmän mielenliikkeet.
  • Voit määrittää aikataulun tunnin tarkkuudella
    Voit laittaa mainoksen näkymään juuri silloin, kun yleisösi oletettavasti (tai tilastojen perusteella!) on paikalla. Tämän voit tehdä 1 tunnin tarkkuudella. Miksi kuluttaa mainosrahoja yöllä, jos kohderyhmäsi nukkuu silloin?
  • Voit saada edullista näkyvyyttä, kun onnistut luovassa sisällössä
    Mainostajat käyvät jatkuvaa virtuaalista huutokauppaa siitä, kenen viesti näkyy ihmisten uutisvirrassa. Kun mainostettava sisältösi saa yleisöltä positiivisia reaktioita, se saa myös enemmän näkyvyyttä edullisemmin. Huutokauppaa ei aina voita se, joka tarjoaa eniten, vaan se, joka tarjoaa sopivasti ja jonka sisältö uppoaa valittuun yleisöön. Älä siis tyrkytä aggressiivisesti vaan ihastuta, luo vuorovaikutusta, herätä uteliaisuus tai tuo jotain hyödyllistä yleisöllesi ja ohjaa heitä ostopolun avulla asiakkaaksi!

Yrittäjänä valitset, mihin investoit markkinoinnissa

Yrityksellä voi olla useita eri kohderyhmiä tuote- ja palveluvalikoimalleen ja näin ollen tavoitteet ja keinotkin vaihtelevat suuresti. Siksi on tärkeää, että oikea viesti saadaan oikean yleisön eteen oikeassa kanavassa ja suomalaiset kuluttajat löytyvät tehokkaasti Facebookista ja Instagramissa. Näihin kahteen kanavaan ja kohderyhmiisi perehtymällä, sinun on mahdollista rakentaa yrityksesi mainetta ja myyntiä kustannustehokkaasti luomalla hyödyllistä sisältöä kohdeyleisöllesi ja käyttämällä maksullista mainontaa sisällön (ja yrityksesi ammattitaidon) esiintuomiseksi laajemmalle yleisölle.

Lisää aiheesta Facebookin ohjekeskuksessa

Kannattaisiko sinun kokeilla laittaa osa markkinointibudjetista tänä vuonna digitaaliseen mainontaan?

Katso tulevat Facebook-mainonnan koulutukset - Someleontti
Tule Facebook-mainonnan koulutuksiin ja opi tekemään kampanjoita itse!

Haluatko oppia tekemään FB ja IG kampanjoita itse? Tule mukaan Somesoppa®-koulutuksiin!

Voit myös opiskella omaan tahtiisi verkkokursseilla!

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.