Kohdennettu mainonta on tehokas työkalu pienyrittäjälle, joka haluaa tavoittaa juuri oikean kohderyhmän ja saavuttaa parempia tuloksia markkinoinnissaan. Kohdennettu mainonta tarjoaa meille uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaamme juuri siellä, missä he ovat, joten se on perinteistä markkinointia kustannustehokkaampi tavoittaa juuri oikeat ihmiset somekanavissa.
- Kohdennettu mainonta säästää aikaa ja resursseja. Sen sijaan, että näyttäisimme mainoksemme satunnaisille ihmisille, voimme kohdentaa viestimme näkymään niille, jotka oikeasti ovat potentiaalisia ostajia.
- Lisäksi kohdentaminen parantaa mainonnan tehokkuutta. Kun mainos näytetään oikealle yleisölle, se herättää enemmän kiinnostusta ja saa aikaan parempia tuloksia.
- Kohdennettu mainonta auttaa meitä rakentamaan luottamusta ja suhdetta uusiin ja nykyisiin asiakkaisiin. Kun pystymme tarjoamaan heille merkityksellistä ja henkilökohtaista sisältöä, he kokevat meidät arvokkaana ja luotettavana toimijana.
Kohdennetussa mainonnassa on paljon erilaisia mahdollisuuksia. Tässä tekstissä keskityn erilaisiin kohderyhmiin ja heille viestimiseen, jotta ymmärrät paremmin, miten voisit tavoittaa oman toimintasi kannalta tärkeät ihmiset tehokkaammin ja nopeammin.
Kohderyhmiä hallitaan Business Managerissa tai mainostenhallintatyökalussa ja niitä ei pääse tehokkaasti hyödyntämään pikanappuloiden avulla (esim. “Mainosta julkaisua”). Siksi suosittelen aina mainonnan käynnistämistä Facebookin puolelta ja mainostenhallintatyökalun kautta, oli sitten kyseessä Facebook- tai Instagram-mainoskampanja
Hyödynnä kohderyhmiä tehokkaasti ymmärtämällä erilaisten kohderyhmien merkitys strategisessa mainonnassa.
1. Tallennetut kohderyhmät – Etsi uusi (kylmä) yleisö Metan kohdennustyökaluilla
Tallennetut kohderyhmät ovat yksi tapa kohdentaa mainontaa Facebookissa ja Instagramissa. Voimme hyödyntää Metan (Facebookin ja Instagramin emoyhtiö) tarjoamia kohdennustyökaluja ja luoda kohderyhmiä, jotka perustuvat esimerkiksi demografisiin tietoihin, kiinnostuksen kohteisiin tai aiempiin toimintoihin näissä somekanavissa.
Käytännössä rajaamme kohderyhmiä niin, että ne sisältävät myytävän tuotteen tai palvelun kannalta oleellista ja potentiaalista asiakaskuntaa. Tämän jälkeen luotu kohderyhmä tallennetaan, jotta sitä voidaan käyttää tulevissa kampanjoissa nopeasti ja helposti. Rajauskriteereitä ovat esimerkiksi sijainti, ikä, harrastukset ja mielenkiinnon kohteet.
Tallennettujen kohderyhmien hyödyntäminen vaatii hieman enemmän työtä ja suunnittelua, mutta se on vaivan arvoista. Se auttaa meitä tavoittamaan ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita aihepiireistä, joihin liiketoimintamme liittyy. Näin voimme vahvistamaan tunnettuutta oikean kohderyhmän keskuudessa ja rakentaa luottamusta.
Viestinnällisesti kannattaa huomioida, että tämä yleisö on uutta yleisöä (kylmä) eli heihin tulee rakentaa myös luottamusta. Mieti siis, minkälainen viesti tehoaa parhaiten käyttäjälle, joka on kiinnostunut aihepiiristä, mutta ei vielä tunne sinun yritystäsi.
Esimerkki. Yritys myy koiran talutushihnoja ja pantoja. Kohdennustyökaluilla yrittäjä voi rajata mainoksen näkymään koiraharrastajille tai tietystä koiraroduista kiinnostuneille käyttäjille, jotka ovat siis potentiaalista ostavaa asiakaskuntaa.
2. Mukautetut kohderyhmät – Viesti sitoutuneelle eli lämpimälle yleisölle tehokkaasti
Mukautetut kohderyhmät (Custom audience) ovat loistava tapa tavoittaa sitoutunut yleisö. Voimme luoda mukautettuja kohderyhmiä esimerkiksi niistä ihmisistä, jotka ovat jo olleet tekemisissä yrityksemme kanssa jollain tavalla. Tämä voi sisältää esimerkiksi 365 päivän aikana julkaisuihin tai mainoksiin reagoineet henkilöt, verkkosivuston kävijät (jos Metan pikseli on käytössä), tai meitä jo Instagramissa sekä Facebookissa seuraavat henkilöt.
Tämä yleisö on lämmintä eli pidemmällä ostopolullaan. Voimme hyödyntää mukautettuja kohderyhmiä viestimään tehokkaasti niiden ihmisten kanssa, jotka jo tuntevat ja luottavat meihin ja ohjata heitä tehokkaasti kohti ostoa.
Voimme esimerkiksi tarjota heille erikoistarjouksia, kutsuja tapahtumiin tai jakaa heille arvokasta sisältöä, joka vahvistaa suhdetta entisestään. Mukautettujen kohderyhmien avulla voimme pitää yllä suhdetta nykyisiin asiakkaisiimme ja samalla houkutella uusia asiakkaita yrityksemme pariin. Se on tehokas tapa viestiä sitoutuneelle yleisölle ja saavuttaa parempia tuloksia markkinoinnissa.
Mukautetuilla kohderyhmillä voimme tehdä uudelleenmarkkinointia (remarketing) eli nostaa saman yleisön eteen kohdennettuja viestejä aiempien käyttäjän toimien perusteella.
Yrittäjän kannalta tämä sitoutunut kohderyhmä on tärkeä. Voimme suunnata mainoksemme suoraan niille ihmisille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta tuotteisiimme tai palveluihimme. Voimme esimerkiksi luoda kohderyhmän, joka koostuu käyttäjistä, jotka seuraavat meitä sometileillämme. Tämä parantaa mainonnan tehoa ja lisää mahdollisuuksia saada aikaan toivottuja toimia, kuten ostoksia tai yhteydenottoja.
Viestinnän kannalta muista, että mukautetut kohderyhmät ovat jo lämmintä yleisöä eli voit ohjata heitä strategisesti eteenpäin ostopolun seuraavaan vaiheeseen.
3. Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät – Sitouta uutta eli kylmää yleisöä
Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät (Look-a-like audience) tarjoavat meille mahdollisuuden tavoittaa uutta, kylmää yleisöä, etsimällä ihmisiä, jotka muistuttavat olemassa olevia asiakkaitamme tai sitoutuneita seuraajiamme.
Voimme hyödyntää mukautettuja kohderyhmiä uusasiakashankinnassa ja luoda samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän, joka muistuttaa olemassa olevaa lämmintä yleisöämme, ja näyttää mainoksia heille. Samankaltaisuuteen perustuva kohderyhmä luodaan aina mukautetun kohderyhmän pohjalta, eli se hyödyntää mukautettujen kohderyhmien dataa ja pyrkii löytämään samankaltaisia käyttäjiä.
Tämä antaa yritykselle mahdollisuuden laajentaa asiakaskuntaa ja tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Voimme luoda samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän esimerkiksi nykyisistä seuraajista tai sisältöön sitoutuneista käyttäjistä, ja näyttää heille mainoksia. Näin voimme herättää kiinnostusta yritystämme kohtaan ja houkutella uusia asiakkaita tutustumaan tarjontaamme.
Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät auttavat meitä laajentamaan markkinointimme vaikutuspiiriä ja tavoittamaan uusia potentiaalisia asiakkaita. Tämä kohderyhmä on todennäköisesti kiinnostunut tarjoamistamme tuotteista ja palveluista, koska se on samankaltaista, kuin nykyinen yleisömme. Tämä tarjoaa yrittäjälle mahdollisuuden houkutella uusia asiakkaita yrityksen pariin.
Viestinnän kannalta samankaltaisuuteen perustuva kohderyhmä on yritykselle kylmää yleisöä, eli keskity muistijäljen, tunnettuuden ja luottamuksen rakentamiseen, koska he ovat ostopolun alkuvaiheessa.
Yhteenveto
Kohdennettu mainonta Facebookissa ja Instagramissa tarjoaa pienyrittäjälle valtavia mahdollisuuksia tavoittaa juuri oikea kohderyhmä ja saavuttaa parempia tuloksia markkinoinnissa.
Tallennetut kohderyhmät, mukautetut kohderyhmät ja samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät ovat tehokkaita työkaluja, joiden avulla voimme viestiä oikeille ihmisille oikeaan aikaan.
Tallennetut kohderyhmät: Voimme keskittyä niiden kohderyhmien tavoittamiseen, jotka olemme luoneet mainostyökalulla kohderyhmiä rajaamalla strategisella tavalla. Rajauskriteereitä ovat esimerkiksi sijainti, ikä, harrastukset ja mielenkiinnon kohteet.
Mukautetut kohderyhmät auttavat meitä viestimään sitoutuneelle yleisölle ja vahvistamaan suhdettamme nykyisiin asiakkaisiimme.
Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät mahdollistavat uusien asiakkaiden tavoittamisen ja auttavat meitä laajentamaan asiakaskuntaamme hyödyntämällä mukautettujen kohderyhmien dataa.Hyödyntämällä kohdennettua mainontaa voimme rakentaa luottamusta, parantaa mainonnan tehokkuutta ja saavuttaa parempia tuloksia markkinoinnissamme. Nyt on sinun aikasi hyödyntää näitä mahdollisuuksia ja menestyä somemarkkinoinnissa.
Liity Somesoppa® Mastermind -jäseneksi ja saat käyttöösi koulutusmateriaalit, yrittäjäyhteisön ja minun asiantuntemukseni auttamaan sinua menestymään.
Liity jäseneksi ja vie somemarkkinointitaitosi uudelle tasolle!