Instagramin uudet ominaisuudet

Instagram-vinkkejä yrittäjälle: uusien ominaisuuksien hyödyntämiseen

Instagram-markkinointi on yhä tehokkaampaa ja nyt voit hyödyntää yritystilillä monipuolisesti uusia ominaisuuksia, jotka kannustavat vuorovaikutukseen, vaikuttavat julkaisujen näkyvyyteen ja auttavat organisoimaan julkaistua sisältöä.

Lue ajankohtaiset somevinkit yrittäjälle!

1. 90 sekunnin Reelsit eli Kelat (lyhyet pystyvideot)

Aiemmin kelojen pituus oli 15-60 sekuntia, mutta Instagram päätti antaa lisää tilaa luovuudellemme ja pidensi kestoa 90 sekuntiin! Hyödynnä nyt, sillä kelat saavat muita sisältöjä enemmän näkyvyyttä uutisvirrassa!

Huomasitko jo, että Kelat eli Reelsit lanseerattiin myös Facebookin puolelle?

2. Julkaisujen kiinnitys profiliin

Voit nyt kiinnittää 3 tärkeää julkaisua profiilisi yläreunaan, jotta ne ovat helposti löydettävissä! Valitse oma syötepostauksesi, klikkaa oikeasta yläreunasta 3 pisteen valkkoa ja valitse ”Kiinnitä profiiliisi”.

Vaihtele julkaisuja sen mukaan, mikä sisältö milläkin hetkellä tukee parhaiten tavoitteiden toteutumista ja mikä tuo lisäarvoa yleisöllesi.

3. Oman uutisvirran järjestely

Instagram-käyttäjät voivat nyt järjestää uutisvirtaansa valitsemalla haluamansa käyttäjätilit suosikeiksi, jolloin he näkevät priorisoidusti näiden tilien sisältöä uutisvirrassaan. Kehoita siis yleisöäsi lisäämään oma tilisi seurattaviin suosikkeihin!

4. Vuorovaikutteiset Instagram Kelat eli Reelsit

Nyt myös lyhytvideopuolelle eli Keloihin lanseerattiin vuorovaikutusta lisäävät tarrat, jotka ovat tuttuja jo Tarinoiden (Stories)-puolelta! Aktivoi yleisö vuorovaikutukseen esimerkiksi kyselyillä ja saa lisää vaikuttavuutta ja näkyvyyttä!

5. Instagram-kohokohtien jakaminen linkillä tai muuttaminen Kelaksi

Tarinat eli Stories-julkaisut näkyvät oletuksena vain 24h. Jos nostat ne kohokohtiin, ne jäävät profiiliisi ”palluroiksi”, jolloin ne löytyvä helposti ja voit jäsennellä tarinasisältöä loogisesti yleisöäsi varten, esimerkiksi aihepiirin mukaan.

Tiesitkö, että kun klikkaat kohokohdan auki ja klikkaat oikean alareunan 3 pisteen valikkoa, voit

  • ”Muuta kelaksi” -toiminnolla tehdä kohokohdan sisällöstä Kelan eli lyhyen pystyvideon (Reels)
  • ”Kopioi korostettu linkki” -toiminnolla jakaa kohokohdan linkkinä esim. uutiskirjeessä tai muissa somekanavissa (=ohjata yleisöä IG-sisältöihin)

Mitkä uutuuksista otat heti käyttöön?

***
Huomioithan, että uudet ominaisuudet tulevat portaittain eli eri aikaan eri tilien käyttöön. Jos sinulla ei ole näitä vielä, päivitä Instagram-mobiilisovellus säännöllisesti ja tarkkaile, milloin tilisi saa uutuudet käyttöönsä.  

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.