Maksullisen_somemainonnan_hyödyt_yrittäjälle-Kohdennettu_mainonta_Facebook_ja_Instagram-Someleontti-Somekouluttaja-Sanya_Saarinen

Instagram ja Facebook – maksullisen mainonnan hyötyjä yrittäjälle

Yrittäjänä saatat miettiä, kannattaako Instagramin ja Facebookin maksettuun mainontaan sijoittaa rahaa ja mitä hyötyä mainonnasta on liiketoiminnalle. Listasin oman yrittäjyyteni aikana todettuja etuja, jotka toistuvat sekä omissa että asiakkailleni tehdyissä mainoskampanjoissa. 

Mitä maksullinen somemainonta on?

Somemainonta on kyseisessä somekanavassa käytävää virtuaalista huutokauppaa, jossa mainostajat maksavat somekanavalle siitä, että heidän viestinsä näkyy tietyntyyppisille käyttäjille. Mainostyökalu hyödyntää tehokkaasti dataa etsiessään oikeanlaista yleisöä kampanjassa oleville mainoksille.

Yleisön valintakriteerit vaihtelevat eri somekanavissa, mutta mainostaja pääse valitsemaan ne itse. Tärkeimmät kohdennuksen kriteerit ovat mm. sijainti, ikähaarukka ja mielenkiinnon kohteet. Kuluttajamarkkinoinnissa ja brändin tunnettuuden kasvattamisessa (myös asiantuntijan henkilöbrändi) erittäin hyvä mainostyökalu on Metan Ads Manager, jolla saat näkyvyyttä Facebookissa ja Instagramissa. 

Mainostenhallintatyökalu (Ads Manager) on erilainen, kun pikamainostamiseen tarkoitetut “Mainosta julkaisua”-painikkeet. Jos käytät pikapainikkeita, järjestelmä valitsee puolestasi sijoittelut ja aikataulun, jolloin osa mainoksista saattaa pyöriä yöaikaan ja Facebookin ja Instagramin ulkopuolella (yhteistyökumppaniverkosto on oletusvalintana mainonnassa!). Pikapainikkeet ovat siis huono vaihtoehto maksullisen mainonnan tekemiseen, sillä et saa määritettyä kampanjaa ihanteellisesti. 

Hallitse itse budjettia ja sen käyttöä tehokkaasti

Mainostyökalun (Meta Ads Manager) käytön opittuasi hallitset itse tehokkaasti sitä, miten markkinointibudjettisi käytetään. Voit valita aikataulutuksen jopa tunnin tarkkuudella yleisösi arkeen sopivaksi sekä valita sijoittelusta vain ne parhaat paikat! Ihmisten huomio on pääosin uutisvirrassa eli syötteessä, joten etenkin pienellä budjetilla kaikki näyttökerrat kannattaa keskittää siihen tehokkaan muistijäljen rakentamiseksi. 

Somemainonnan hyötyjä yrittäjälle

Parempi näkyvyys

Maksullisten mainosten avulla yrityksesi tavoittaa suuremman yleisön ja voit rakentaa bränditietoisuutta. Tämä on tärkeää etenkin uusille yrityksille mutta myös niille, joiden tilanne vaatii nopeampaa kassavirtaa juuri nyt tai laajempia tulovirtoja tulevaisuudessa. Kampanjasuunnittelussa kannattaakin rakentaa sekä pitkän aikavälin myyntiä että tehokkaita strategisia kampanjoita myyntiä vauhdittamaan lyhyellä aikavälillä.

Meta omistaa Facebookin ja Instagramin ja yhteisellä mainostenhallintatyökalulla on mahdollista ostaa näkyvyyttä molemmista somekanavista. Hinnat ovat hyvin pienyrittäjäystävällisiä – esimerkiksi täällä Nummelassa voi saada 1000 näyttökertaa paikallisille asukkaille edulliseen 2-5€ hintaan. Kilpailutilanne ja sesongit toki vaikuttavat mainonnan hintaan ja tilanne voi muuttua nopeastikin.

Tavoita oikeat ihmiset

Kohdeyleisön valinta on omassa hallussasi. Voit valita tietyt kriteerit ja kiinnostuksen kohteet sekä käyttäytymismallit, joihin mainoksesi voidaan kohdentaa. Näin varmistat, että viestisi tavoittaa oikeat ihmiset.

Esimerkki: Koiratarvikkeiden myyjä voi kohdentaa mainontaa tietyistä koiraroduista tai koiraharrastuksista kiinnostuneille käyttäjille. Näin mainoksen näyttökerrat tulevat nimenomaan potentiaalisen ostavan yleisön keskuuteen ja budjetilla voidaan  tavoittaa tehokkaasti juuri tietyn tyyppiset käyttäjät. 

Kustannustehokkuus ja budjetointi

Mainonta somekanavissa on kustannustehokasta perinteisiin markkinointimenetelmiin verrattuna. Voit hallita ja tehostaa kampanjaa lähes reaaliajassa ja lisätä tai pienentää budjettia vapaasti – myös kampanjan jo pyöriessä.

Maksetut mainokset voivat olla edullisempia kuin perinteiset mainontamenetelmät ja lisäksi saat viestisi kohdennettua tehokkaasti oikealle yleisölle. Jo pienellä budjetilla ja johdonmukaisella tekemisellä voidaan saada aikaan yrityksen kannalta merkittäviä tuloksia. 

Lisääntynyt verkkosivuston liikenne

Liikenne-tavoitteella tehtyihin kampanjoihin voit linkittää mainoksen yhteyteen verkkosivustosi ja ohjata potentiaaliset asiakkaat oppimaan lisää yrityksestäsi ja tuotteistasi – tai jopa suoraan ostoksille verkkokauppaan! Kampanjassa on tärkeä huomioida ostettavan tuotteen tarve ja hinta, kun asiakkaan digitaalista ostopolkua rakennetaan. 

Esimerkiksi 1-50€ hintainen tuote tai palvelu saatetaan ostaa heräteostoksena, mutta kalliimmat tuotteet ja monimutkaisemmat palvelut kannattaa markkinoida useamman kampanjan kautta, jotka on suunniteltu ostopolun eri vaiheisiin sopivaksi: uudelle yleisölle oma kampanja ja sitoutuneelle yleisölle oma kampanja. Näin viestiä voidaan muokata asiakkaan päätöksenteon eri vaiheisiin sopivaksi.

Lisää tunnettuutta ja asiakkaita kivijalkaliikkeeseen

Monelle pienyritykselle paikallinen näkyvyys on tärkeää, jotta asiakasvirtaa saadaan riittävästi ohjattua paikan päälle. Tällöin paikallisten ihmisten mielessä pysyminen pitkin vuotta Tunnettuus-kampanjan avulla sekä strategiset kampanjat sesonkiin sopiviksi rakentavat tehokkaasti tietoisuutta yrityksestä. Uteliaisuus ja halu tulla paikan päälle kasvaa mikäli yleisö kokee tuotteet ja palvelut omaan arkeensa ja arvomaailmaansa sopiviksi ja houkutteleviksi.

Yhteenveto

Instagramin ja Facebookin maksettuihin mainoksiin sijoittaminen voi olla tehokas tapa kasvattaa yritystäsi ja tavoittaa uusia asiakkaita. Kuitenkin mainonnassa on varauduttava siihen, että pikavoittoja onneen ei ole, vaan tarvitaan jatkuvaa halua kehittää mainontaa pitkällä aikavälillä liiketoiminnan tavoitteisiin sopivaksi.

Mitä paremmin tunnet yleisösi ostokäyttäytymisen ja mainostyökalun toiminnan, sitä tehokkaampia kampanjoita on mahdollista rakentaa. Pystyt jokaisen kampanjan kohdalla tekemään testausta ja sen jälkeen hyödyntämään jäljellä olevan kampanjabudjetin vain parhaiten toimiviin mainoksiin. Tämä on yksi somemainonnan tärkeimmistä työkaluista – perinteisessä markkinoinnissa ja mainostilan ostamisessa ei vastaavaa voi tehdä (esim. vertaa lehtimainokseen!).

Mainonnan työkalut kehittyvät jatkuvasti, joten yrittäjän on tärkeää pitää omat tiedot ja digitaidot ajan tasalla. 

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.