Helppo kaava Instagram-julkaisuiden tehokkaaseen hyödyntämiseen

Voit tehokkaasti hyödyntää somekanavan teknisiä ominaisuuksia sisällön kierrättämiseen ja saada enemmän vaikuttavuutta viestillesi ja samalla säästää aikaa. Jokaisessa somekanavassa on omat keinot maksimoida näkyvyys ja saat markkinointiin ja viestintään lisää tehoa, kun hyödynnät sisältösi eri julkaisupaikoissa systemaattisesti.

Näin hyödynnät julkaisut tehokkaasti Instagramissa

Lähtökohta: Ihanneasiakkaille tehty kiinnostava sisältö

Aikataulutus: Tee osa toiminnoista heti ja osa myöhemmin

  1. Syötejulkaisu ihanneasiakasta kiinnostavasta asiasta
  2. Syöte julkaisun nosto Storiesiin (heti)
  3. Erillinen stories-julkaisu
    (esim lyhyt video + linkki tai pystykuva + linkki. Lisää vuorovaikutusta kyselyn avulla)
  4. Stories-julkaisun nosto profiilin kohokohtiin (heti)
  5. Lyhyt ja hauska Reels-video
  6. Perinteinen video yllätys twistillä (=kiinnostavuus)
  7. Kuvakaruselli (usean kuvan syötejulkaisu)
  8. Livevideo aiheesta (mieluiten Q&A)
  9. Maksulliset mainoskampanjat
    (tee Facebookin Ads Managerilla parhaan tehon saamiseksi ja kohderyhmän löytämiseksi)

Pelkästään tässä esimerkissä on 9 eri tapaa hyödyntää ja muokata samasta ideasta erilaisia sisältöjä ja jakaa ne tehokkaasti pelkästään Instagramin sisällä. Pidä siis asiakas keskiössä ja tee sisältöä juuri häntä varten ja hyödyntäen kaikkia teknisiä ominaisuuksia, jotta viestisi huomataan.

Ota kaava talteen ja lähde hyödyntämään jo nyt!

1. Syötejulkaisu Instagramiin

Lähde liikkeelle tästä. Mieti julkaisun tavoite ja miten se hyödyttää asiakastasi. Tee postauksesta mielenkiintoinee ja hyödynnä #hashtagit, paikkamerkinnät (jos oleellista) ja tee houkutteleva saateteksti. Valitse visuaalinen materiaali, joka pysäyttää ihanneasiakkaasi somesurffailun postaukseesi!

#Aihetunnisteissa eli #hashtageidds hyödynnä yleissanoja, kohderyhmään liittyviä sekä brändin omia avainsanoja ja laita jokaiseen postaukseen ainakin 5 sisältöön sopivaa #hashtagia. Ihmiset surffaavat Instagramissa aihetunnisteiden avulla, joten kannattaa hyödyntää tämä!

2. Syötejulkaisun nosto Storiesiin (säilyy 24h, voi toistaa eri ajankohtina)

Hienoa, nyt postaus on Instagram-syötteessäsi! Nyt hankitaan sille lisää katseluja aktivoimalla yleisöä Storiesien kautta. Klikkaa kuvaa ja valitse alta paperilennokin kuvake ja valitse ”Jaa tarinaan”. Muokkaa tarinaa ja julkaise.

Tässä toiminnossa Tarina-julkaisusta pääsee kuvaa klikkaamalla syötejulkaisuun ja lukemaan saatetekstisi!

3. Erillinen stories-julkaisu (säilyy 24h)

Sitten aktivoidaan yleisöä lisää! Tee erillinen Stories-julkaisu samasta aiheesta ja lisää siihen toimintaan kehoittava tarra. Tämä voi olla

  • Linkki www-sivulle
  • Lähtölaskenta tulevaan tapahtumaan
  • Linkki blogiartikkeliin
  • Kyllä/ei kysely
  • Pyydä yleisöltä kysymyksiä
  • Kehoitus laittaa sinulle yksityisviesti ja kysymys aiheeseen liittyen

Luova sisältö voi olla lyhyt video tai pystykuva ja siihen lisättynä Tarina-editorissa haluttu toimintotarra.

Lisää vuorovaikutusta kyselyn avulla ja ota vastaan tärkeää palautetta yleisöltäsi! Kysytyistä kysymyksistä saat hyvää materiaalia ja ideoita uusiin postauksiin ja live-lähetyksiin!

4. Stories-julkaisun nosto profiilin kohokohtiin

Koska tarina- eli storiesjulkaisut säilyvät vain 24h näkösällä, nosta niistä tärkeimmät profiilin kohokohtiin eli palluroihin profiilisi yhteydessä. Luo kohokohdat aihepiireittäin ja lisää niihin uusia tarinapostauksia säännöllisesti. Katso kuitenkin, ettei yhdessä kohokohdassa ole liikaa tavaraa, sillä katsojalle ne lähtevät pyörimään aina alusta lähtien.

Aina, kun lisäät kohokohtaan uutta materiaalia, se siirrtyy näkymässä ensimmäiseksi.

5. Lyhyt ja hauska Reels-video eli Kela

Tämä on nyt se sisältötyyppi, joka saa Instagramissa extranäkyvyyttä ja auttaa sinua tekemään sisältöä kevyellä otteella ja huumorilla höystettynä. Hyödynnä Instagramin omaa editoria tai editoi videot etukäteen, pääasia että Reelseissäsi on sutinaa, sillä niillä tavoitat tehokkaasti uusia tilejä!

Reels voi olla luovaa taidetta tai se voi olle kehoitus siirtyä jonkin muun sisältösi pariin. Esimerkissä on oma Reelsini livevideon jälkeen eli ohjaan yleisöä katsomaan livevideon tallenteen (harva niitä itse oma-aloitteisesti löytää tililtäsi!).

Klikkaa kuvaa, niin näet tämän Reelsin eli Kelan Instagramissa.

6. Perinteinen video yllätystwistillä (=kiinnostavuus)

Videot ovat hyvä keino saada nopeasti yleisön huomio ja tulla tutuksi heille. Myös luottamuksen rakentamisessa videot ovat omaa luokkaansa! Syötejulkaisuun saat alle 60s videon ja pidemmät videot menevät Video-välilehdelle nyt, kun IGTV poistui käytöstä.

Yllätä, ihastuta tai rakenna luottamusta! Ole läsnä ja auta. Ohjaa ja opeta. Inspiroi.

Video tarjoaa lukemattomat määrät mahdollisuuksia sinulle tehdä lisää myyntiä tai vaikuttavampaa viestintää!

7. Kuvakaruselli (eli usean kuvan syötejulkaisu Instagramiin)

Kuvakarusellilla voit julkaista usean kuvan samaan aikaan Instagramissa. Näin saat tuotua visuaalisin keinoin lisää mielenkiintoista materiaalia ihanneasiakkaasi verkkokalvoille!

Algoritmi mittaa aikaa, jonka katsojat viettävät sisältöjesi parissa. Mitä pidempään sisältöjäsi selataan, klikataan, tykätään, kommentoidaan tai jaetaan. sen enemmän saat näkyvyyttä.

Käy katsomassa ohessa oleva kuvakaruselli ja tykkää, jos siitä oli sinulle hyötyä! 🧡

8. Livevideo aiheesta (mieluiten Q&A)

Käsittelin Instagram -livevideoita aiemmassa blogiartikkelissa, joten katso sieltä lisäohjeet toteutukseen!

Vinkkejä livevideoihin löydät myös aiemmista blogiteksteistä avainsanalla livevideot.

9. Maksulliset mainoskampanjat

Instagramista voit ostaa lisänäkyvyyttä kohdennetun yleidän keskuudessa maksullisilla mainoksilla. Tällöin päätät itse budjetin ja valitset kohderyhmän, joille maiostasi haluat näyttää. Mainonta on kustannustehokasta ja sillä on mahdollisuus löytää oma kohderyhmä nopeasti.

Mainoskampanjat kannattaa tehdä Facebookin Ads Managerilla parhaan tehon saamiseksi ja kohderyhmän löytämiseksi. Instagramin mobiilisovelluksessa olevat pikatyökalut auttavat kyllä, mutta parhaan tehon euroillesi saat, kun opettelet tuntemaan yleisäsi ja tekemään kampanjat Mainostyökalulla Facebookin puolella.

Meta (entinen Facebook, eli emoyhtiö näiden somejättien takana) omistaa sekä Instagramin että Facebookin ja tietokonenäkymässä on paremmat mahdollisuudet kampanjoiden ja kohderyhmien määrittämiseen Mainostyökalussa (Ads Manager).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *