Facebook-Pikaopas (ladattava PDF)

Facebook-pikaopas

Käyttäjämäärältään Suomen suurin some-kanava, joka tukee lähes kaikkia julkaisumuotoja. Käyttäjäystävällisyyden lisäksi yrityksille on monta kehittynyttä toimintoa, joilla markkinointia, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta voi kehittää. Luonnollinen (maksuton) näkyvyys on rajoitettua, mutta aktiivinen läsnäolo, vuorovaikutuksen rakentaminen sekä yleisön huomioiva sisällöntuotanto parantavat sitä. Tarvittaessa lisänäkyvyyttä voi ostaa maksullisen mainonnan puolella, jossa yrittäjille on käytössä useita työkaluja mainonnan rakentamiseen ja kehittämiseen.

1 Täytä profiilitiedot huolellisesti

-Miten kuvaat yritystäsi? Miten kuvaat asiantuntijuuttasi? Mikä on yrityksesi ydinviesti?

-Käytä avainsanoja profiilikuvauksen laatimiseen, jotta profiili tulee esiin myös hakukoneissa.

-Lisää aukioloajat ja osoite, mikäli sinulla on myymälä tai toimisto

2 Tee sivustasi mielenkiintoinen!

-Käytä monipuolisesti erilaisia julkaisutyyppejä ja panosta etenkin visuaaliseen puoleen.

-Jokainen julkaisu tulisi laatia niin, että se herättää huomiota ja tulee esiin käyttäjien uutisvirrassa!

3 Hyödynnä toimintonäppäimet ja ajastus

-Käytä kaikki mahdollisuudet ohjata yleisöä haluamaasi paikkaan CTA (CallToAction)-napeilla tai sanallisilla kehoituksilla. Näitä saat esim. videon loppuun, kansikuvan yhteyteen, saatetekstiin sekä mainoksiin.

-Ajasta julkaisuja ilmestymään, vaikket itse olisi koneella!

4 Käytä aikaa linkkien toimivuuteen ja ulkonäköön

-Jokaiseen julkaisuun tulee automaattinen esikatselu sen perusteella, mitä tietoja kyseinen sivusto Facebookille lähettää. Jos verkkokauppaasi linkattu esikatselukuva ei ole mieluinen, vaihda se! Voit myös muokata esikatselun tekstiä haluamaasi muotoon.

5 Käytä tapahtumatoimintoa

-Jos yritykselläsi on tempaus, luo siitä tapahtuma! Näin voit koota yhteen paikkaan tapahtumaan liittyvät keskustelut, viestiä osallistujille ja päivittää kuvia. Tulevat tapahtumat näkyvät yrityssivun lisäksi osallistujien FB-kalenterissa ja tapahtumasivustoilla, jotka keräävät tiedot FB:stä.

6 Keskustele ja ole sosiaalinen

-Reagoi tai kommentoi muiden julkaisuihin ja keskustele eri ryhmissä liiketoimintaasi liittyvistä asioista (Huom! Ryhmät ovat keskusteluun ja mahdollisuus tuoda esiin asiantuntijuutta, ei täyttää seinää omilla mainoksilla!)

Tehosta tilastoilla

-Näet FB-tilastoista ajat, joilloin tykkääjäsi ovat paikalla ja mihin julkaisuihin on reagoitu eniten.

Hyödynnä videon ja muun visuaalisuuden voima!

-Videot ja karusellijulkaisut erottuvat hyvin uutisvirrassa! Hyödynnä tämä mahdollisuus

 

Lataa pikaopas tästä (PDF): Facebook-Pikaopas-Someleontti

Täältä pääset lukemaan lisää vinkkejä aiheesta: Facebook

Mikäli haluat uusimmat somevinkit suoraan sähköpostiisi, liity Someleontin Sisäpiiriin!

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.