Sosiaalinen media markkinoinnissa – haastava pelikenttä, mutta oikein käytettynä loistava viestintäkanava! Loppujen lopuksi s(om)e ei ole mitään rakettitiedettä ja hifistelyä vaan mahdollisuus, joka perustuu ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja keskusteluun. Raota siis firmasi ympärillä vellovaa salaperäisyyden viittaa ja sukella somemaailmaan seikkailemaan. Dokumentoi ja jaa yrityksesi arki uteliaiden mielten tutkailtavaksi!

Oikeaa sisältöä oikeille ihmisille

Viestisi tulee puhutella sellaista henkilöä, jonka haluat tavoittaa. Jos yrität miellyttää kaikkia, tulee ulosannistasi epämääräistä ja ympäripyöreätä, jolloin markkinoinnissa on helppo heittää hukkaan aikaa ja myös saavikaupalla roposia. Toivomuskaivon äärellä voi istua odotellen ihmeen tapahtumista, mutta tehokkaampaa on toimia itse aktiivisena sisällöntuottajana!

Otetaanpa esimerkiksi kuvitteellinen henkilö. Pirkko on mäyräkoirien kasvattaja Juupajoelta ja hänet on mahdollista tavoittaa kustannustehokkaasti Facebookin tai Googlen kautta. Ensin Pirkon tarpeet täytyy kuitenkin tunnistaa ja kampanjaa suunnata hänelle ja hänen kaltaisilleen ihmisille. Jos siis kauppaat laadukasta koiranruokaa Juupajokelaisille koirankasvattajille ja koiraihmisille, on täyttä lottoa laittaa roposet kiinni lehti-ilmoitukseen.

Tehokkaampaa on kohdentaa toimintaa tarkasti nettiympäristössä ja seurata tuloksia, joita toimenpiteet ovat saaneet aikaan.

Pirkkoa kiinnostaisi lukea pentujen ruokintaa ja koirien terveyden edistämistä käsitteleviä artikkeleita ja tekstejä. Julkaisemalla näitä ja koiraihmisille suunnattua hauskaa sisältöä sivuillasi, voit saada Pirkon ja muutaman muun koira-aktiivin piiriisi. Kun onnistut vielä ratkomaan Pirkon ongelmia, Pirkko saattaa kertoa sinusta eteenpäin Pekalle ja Maijalle, jotka myös kasvattavat koiria. Kun vielä tuotteesi on ollut laadukas ja sopinut Pirkon pennuille, hän varmasti suosittelee uusille omistajillekin ruokamerkkisi ostamista.

Kun saat innostettua tämän porukan keskusteluun sivuillasi, yhä useampi silmäpari näkee julkaisuitasi ja jokainen kommentti tuo lisäarvoa keskustelua seuraaville.

Sosiaalinen media on perfektionistin painajainen

Aitous on valttia, joten täydellisyyteen pyrkivät ovat kinkkisessä asemassa. Hyvä julkaisu on some-kanavissa paljon arvokkaampi kuin täydellinen luonnos, jota työstettiin liian pitkään. Vaarana on myös liian epäuskottavaksi sliipattu lopputulos tai se, että homma jää kokonaan julkaisematta. On tärkeätä olla asiantunteva ja ammattimainen, mutta lähestymistapoja on monia. Sosiaalisessa mediassa näkemykseni mukaan se toimivin on muita kunnioittava ja persoonallinen ote, selkeä viestintä ja hyödyllisen sisällön tuottaminen tai kokoaminen tietyn ryhmän saataville.

Ei tarvitse olla täydellinen, kunhan on aito ja viestii tilanteeseen sopivalla tavalla.

Hyvästä heitosta saa helpommin kopin

Kun lähdet mukaan sosiaaliseen mediaan, lähdet rakentamaan kokonaisuutta, joka hyödyntää sinua nyt ja tulevaisuudessa. Omaksut uuden tavan toimia ja viestiä sekä saat mahdollisuuden tehostaa viestiäsi lukuisilla eri tavoilla! Kun heität pallon, heitä se samantien mahdollisimman kovaa. Päättäväisyydellä saat pallon lentämään mahdollisimman pitkälle kohti uusia ihmisiä, jotta heidän olisi helpompi ottaa viestistäsi koppi!

Kun jotain voi tilastoida, voidaan toimintaa myös kehittää. Nettityökalujen ja some-sovellusten perustilastoihin kuuluvat esimerkiksi kävijämäärät sivustolla tai ilmoitusta klikanneiden määrät. Ja miksikö tämä on sitten hienoa? Se osoittaa, että toimenpiteesi on aiheuttanut reaktion! Lisäksi pystyt keräämään asiakaspalautetta järjestelmällisesti sähköisten työkalujen avulla etkä joudu perustamaan toimintaasi arvailuiden varaan.

Suuntaa toimintaasi tietoisesti tilastojen perusteella ja kokeile erilaisia julkaisutyyppejä. Tärkeintä on, että uutta sisältöä sivuillesi tulee tasaisesti – sekä seuraajien että hakukoneiden houkuttelemiseksi.

Perinteiseen markkinointiin verrattuna internetin vahvuus on, että pystyt jatkuvasti optimoimaan tekemisiäsi ja sitä myötä myös tuloksia! 

Mikä on ihanteellinen reaktio viestillesi?

Lehti-ilmoituksesta ei ole millään keinolla mahdollista saada suoraa dataa siitä, mitä Pirkko ja muut koirankasvattajat tekevät paikallislehdelle, jossa ilmoituksesi oli. Todennäköisimmin sillä sytytettiin saunan puukiukaaseen tuli tai se pääsi pentuaitauksen pohjalle imaisemaan pikkuriiviöiden pisuja. Molemmissa tapauksissa se tuotti hyötyä potentiaaliselle asiakkaalle, mutta viestisi hävisi savuna ilmaan tai ryttynä roskikseen sen sijaan, että se olisi sysännyt Pirkon askeleen lähemmäs ostopäätöstä.

Palo ja pisu vai tykkäys ja klikkaus – Minkä reaktion sinä haluat omalle viestillesi?