Facebook Instagram LinkedIn YouTube Pinterest Google+ Twitter

LinkedIn TOP3-sisältötyypit – Yrittäjä hyödynnä nämä!

Mietitkö, mitä voisit julkaista LinkedIn:ssä? Katso vinkit ja uskalla tuoda ammattitaitosi esiin!

LinkedIn on ammatilliseen verkostoitumiseen tehty somekanava, joten siellä keskustelu on erilaista, kuin monissa vapaamuotoisemmissa somekanavissa. Tämä on loistava paikka meille yrittäjille verkostoitua, etsiä yhteistyökumppaneita sekä osoittaa ihmisille, mitä ammattitaitoa meillä on ja kuinka voimme heitä auttaa. Tässä B2B-somealustassa jaetaan paljon suosituksia ja etsitään osaajia omien verkostojen kautta, joten siksi sinunkin kannattaa olla siellä esillä!

Jos käytät LI:tä aktiivisesti myynnin työkaluna ja verkoston laajentamiseen, kannattaa siellä julkaista myös omia sisältöjä. Näin tulet esiin oman alasi asiantuntijana ja pääset todentamaan osaamistasi. Julkaisutyyppejä on monia ja julkaisu toimii teknisesti samoilla periaatteilla kuin muissakin somekanavissa – eli jos osaat käyttää Facebookia, osaat julkaista myös LI -päivityksiä. LI on myös johtava somekanava, jos tarvitset yrityksellesi lisää ammattitaitoista työvoimaa – toki tässä on paljon alakohtaisia eroja, sillä kaikki eivät ole löytäneet LinkedIn.ä vielä.

Ennen kuin ryhdyt julkaisemaan LinkedIn-profiilissasi sisältöä, huolehdi, että oma profiilisi on edustava. Täältä saat pikaohjeet ja checklistin henkilöprofiilin päivittämiseen: LinkedIn -pikaopas: Raaka-aineita Somesoppaan®

Kyseessä on ammatillinen kanava, joten sisältö ei ole yhtä vapaamuotoista, kuin muissa somekanavissa – silti persoonallisuudelle ja rikkaalle kielenkäytölle on tilaa! Henkilöprofiilin statuspäivityksiä tehdessä kannattaa huomioida muutama asia.

LinkedIn haluaa käyttäjiensä keskustelevan aktiivisesti, joten kaikki sisältö, mikä kannustaa sitoutumiseen ja kommentointiin saa lisänäkyvyyttä kanavassa. Kokeile siis esittää kysymyksiä päivityksissä tai kannustaa kommentoimaan yleisön omia kokemuksia julkaisun aiheeseen liittyen. Ja tätä ei kannata tehdä pelkästään algoritmin takia vaan aito vuorovaikutus yleisön kanssa on tärkeää myös luottamuksen saamiseksi. Lisäksi milenkiintoisten keskustelujen kautta voit oppia jotain uutta ja merkittävää yritystoimintaan, markkinointiin tai vaikkapa myyntiin liittyen!

Social selling eli sosiaalinen myynti on menetelmä, jossa ollaan ihmisille avuksi ja rakennetaan luottamusta aitojen keskustelujen ja lisäarvon avulla. Samalla esiin tuodaan omaa ammattitaitoa keskustelujen muodossa ja omaa yleisöä auttamalla. Myynti seuraa myöhemmin automaattisesti, mikäli olet asiakaskeskeinen, johdonmukainen, aito, avulias ja rakennat merkityksellisiä verkostoja. Tämä edellyttää siis aktiivisuutta ja esillä oloa, jotta verkostosi tietää, minkä alan taitaja olet.

Sisältöpuoli määrittyy tavoittelemasi yleisön, sometavoitteiden ja liiketoiminnan perusteella, mutta mitkä olisivat parhaita keinoja tuoda osaamistasi esiin ja rakentaa luottamusta? Ohessa kolme julkaisutyppiä, joita LinkedIn:ssä kannattaa käyttää.

***

LinkedIn TOP3 sisältötyypit

1. Tekstisisällöt

Henkilöprofiilin status-päivityksissä algoritmi suosii pelkkää tekstiä. Herätä siis keskustelua tuomalla hyödyllistä tietoa ja kysymällä kysymyksiä yleisöltäsi – kannusta siis ihmisiä keskusteluun ja ole vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.

Jos haluat linkittää johonkin muuhun lähteeseen, lisää linkki ensimmäiseen kommenttiin, ei suoraan statuspäivitykseen. Näin saat parhaimman kattavuuden, joka laajentuu, mikäli yleisösi reagoi julkaisuusi hyvin ensimmäisen vuorokauden sisällä!

2. LinkedIn videot (suoraan alustaan ladattuna)

LI on mukana haastamaan muita videojättejä. Suoraan alustaan ladatut videot toimivat parhaiten, joten älä linkitä videota muista lähteistä, vaan lataa originaali video suoraan alustaan. Videot ovat yleisön kannalta vuorovaikutteisempia kuin tekstisisällöt. Pidä videot lyhyinä ja keskity yhteen aiheeseen kerrallaan. Tuo ydinasiat selkeästi esiin jo videon alussa, jotta katsoja tietää, miksi video kannattaa katsoa loppuun asti. Kannattaa testata, miten videot toimivat sinun yleisöllesi!

Tiesitko, että LI-videoihin voit lisätä tekstityksen SRT-tiedostona? Eli jos olet ladannut videon YouTubeen ja tekstittänyt siellä, lataa sama video LI:n ja tuo myös tekstitys srt-tiedostona.

LinkedIn testaa parhaillaan myös livevideota Yhdysvalloissa, joten toivottavasti uusi ominaisuus rantautuu myöhemmin Suomeenkin!

3. Teksti + kuva

Visuaalisuus on muistijäljen luomisen kannalta merkittävä. Tämän takia sisältöstrategiassa kannattaa käyttää myös muita visuaalisia elementtejä, vaikka ne eivät olekaan algoritmin ykkössuosikkeja tällä hetkellä. Uutisvirrasta erottuminen ja ihmisten mieliin jääminen on kuitenkin merkittävä asia, ja siksi yhteneväistä visuaalista linjaa kannattaa hyödyntää kaikissa kanavissa – myös LinkedIn:ssä.

***

Muistathan lisätä myös kaikkiin julkaisuihin #hashtagit! 3-5 oleellisinta on sopiva määrä, jotta saat viestin näkyviin uudelle yleisölle, joka surffailee tiettyjen aihepiirien perässä #aihetunnisteilla. Eli julkaisuusi liittyvä aihepiiri ja risuaitamerkki eteen, niin se toimii julkaisussa klikattavana linkkinä, joka yhdistää samalla #aihetunnisteella merkityt julkaisut kyseisessä somealustassa.

 

Katso myös perusohjeita LinkedIn käyttöön ja profiilisi hiomiseen täältä (myös ladattava pikaopas checklistillä!):
LinkedIn -pikaopas: Raaka-aineita Somesoppaan®

***
Päivitetty 21.2.2019 Täydennyksiä tekstiin ja uutta tietoa livevideon osalta/Sanya

About the Author:

Yrittäjä ja käytännönläheinen somestrategi, sosiaalisen median kouluttaja ja sisällöntuottaja. Autan yrityksiä löytämään oman tyylinsä viestiä somekanavissa sekä mukauttamaan liiketoimintaansa digitalisoituvan maailmamme edellyttämiin raameihin.

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Olen mukana

Someleontti on Suomen Yrittäjien jäsen!

Someleontti/Sanya on Suomen Yrittäjät ry:n jäsen

Someleontti/Sanya on Suomen Yrittäjät ry:n jäsen


Someleontilla on oma VeriRyhmä! Someleontti.fi / PisaraParaati Hengenpelastusta verenluovutuksella


Kaikki artikkelit

Avainsanat