Instagram uudistui: Lisää ominaisuuksia yrityksille, käyttömukavuutta seuraajille

Yritystilin lanseeraaminen tarkoittaa, että me yrittäjät saamme markkinointiin lisätyökaluja Instagram-käyttöön lahjaksi! Nyt IG:n tekninen puoli mahdollistaa asioita, joita emme aiemmin pystyneet tekemään. Jos et aiemmin pitänyt Instagramia potentiaalisena markkinointikanavana toiminnallesi, otapa uusi harkintakierros tässä välissä, nimittäin

  1. Käyttäjäjoukko laajenee jatkuvasti
  2. Instagram panostaa käyttökokemukseen, yleisösi on aina pääroolissa!
  3. Myös yli 25-vuotiaat ovat löytäneet IG:n
  4. IG:n uusi Stories-ominaisuus haastaa Snapchatin
  5. Facebookin omistama IG on jatkuvasti kehittyvä markkinointityökalu
  6. Nopeasti muutoksiin sopeutuvat ja luovimmat yrityskäyttäjät rakentavat pesäeroa kilpailijoihin nähden

Mistä kannattaa aloittaa?

Vinkki #1: Vaihda käyttäjätilisi yritysmuotoon ja yhdistä se FB-sivuusi. Tämä on edellytyksenä uusien ominaisuuksien kytkeytymiselle. Jos et tiedä miten tämä tehdään, katso ohjevideo.

Videolla esitän ohjatun toiminnon avulla tehtävän muutoksen, jonka saat aktivoitua menemällä oikeasta alareunasta oman profiilisi pääsivulle. Toinen tapa päästä käsiksi asetuksiin ilman ohjattua toimintoa on oikean yläreunan valikosta (androidissa 3 pistettä, iPhonella rataskuvake) selata kohtaan ”Käyttäjätilin asetukset” ja valita kohta ”Siirry yritysprofiiliin”.

Nopea tapa ottaa yhteyttä yritykseen

Yritystileihin tulee profiiliin toimintokehoitteet eli klikattava ”Ota yhteyttä”-painike. Tämä mahdollistaa ihmisiä ottamaan yritykseesi yhteyttä kännykkäsurffailun lomassa, sillä yhteystiedot on suoraan saatavilla. Toimintoja on 3: soita, sähköposti ja hae reittiohjeet. Asiakkaalle avautuu valitsemansa vaihtoehto välittömästi kännykkäänsä! Näppärää!

Vinkki #2: IG hakee tiedot yrityssivusi profiilista Facebookista. Muista pitää yhteystiedot ajantasalla! Mikäli sinulla ei ole myymälää tai kiinteää liiketilaa, voit myös poistaa osoitetiedot IG-profiilistasi kohdasta ”Muokkaa profiilia” -> ”Yrityksen yhteystiedot”

Kävijätilastointi auttaa sinua kehittämään Instagram-viestintääsi

Yrityskäyttäjille avautui vihdoin myös kävijätilastot. Nyt näet dataa mitkä julkaisusi pärjäävät parhaiten ja mihin aikaan seuraajasi ovat paikalla. Kävijätilastoihin pääset klikkaamalla profiilinäkymässä ollessesi oikean yläreunan palkkikuvaketta tai yksittäisen julkaisun kohdalla klikkaamalla ”Näytä kävijätiedot”

Vinkki #3: Kokeile julkaista eri vuorokauden aikoihin sekä hieman tiheämmin kuin normaalisti. Katso millaista dataa sinulle alkaa muodostua. Seuraa tilastoja aktiivisesti sekä pyri tekemään samantyyppisiä julkaisuja lisää, jotka toimivat parhaiten yleisöllesi. Parhaat julkaisusi on koottu heti aloitussivulle. Tilastot tulevat vain julkaisuihin, jotka on tehty yritystiliksi muuttamisen jälkeen eli aiempien julkaisuiden statistiikka näkyy erillisillä työkaluilla (esim. Iconosquare, maksullinen).

Instagram Stories – luova tapa kertoa yrityksestäsi!

Instagram lanseerasi myös uuden stories-ominaisuuden, joka on lähes identtinen Snapchatin tarinoiden kanssa. Ideana on kerätä päivän aikana kuvia ja 10s videoita tarinaksi, jonka Instagram näyttää profiilissasi vain 24h! Tarinaan liitettäviin kuviin ja videoihin saa myös tekstiä ja kuvafilttereitä tunnelmaa luomaan.

Vinkki #4: Stories on hauska tapa julkaista esimerkiksi tapahtumia kulissien takaa. Jos pidät huolen sisältösi mielenkiintoisuudesta, saat koukutettua seuraajiasi entistä paremmin! Pyri tekemään myös stories-tarinoihin jokin punainen lanka esim. viikottain vaihtuvat aiheet, joita käsittelet nyt uudella tavalla! Halutessasi lataa videot myös laitteellesi, sillä ne tuhoutuvat 24h kuluttua.

Mainostyökalu suoraan Instagramissa

Mainostyökalu tuli nyt myös Instagramiin. Voit siis ostaa julkaisuillesi lisänäkyvyyttä, kun kytket yritystiliisi maksutavan mainoksille. Toiminto on vastaava kuin Facebookin puolella sivujulkaisun ”buustaus” eli pääset hallitsemaan kohdeyleisöä ja budjettia pikatoiminnoilla.

Vinkki #5: Mieti hyötyisikö yrityksesi lisänäkyvyydestä Instagramin puolella. ”Markkinoi” -komennolla pääset nostamaan jukaisusi nopeasti uuden yleisön silmäiltäväksi. Ehkäpä tämä on kokeilemisen arvoinen uutuus? Yleisesti ottaen ensimmäisten joukossa uusia ominaisuuksia hyödyntävät rakentavat peräeroa kilpailijoihin nähden ja lanseerausten aluksi uudet toiminnot ovat yleensä edullisempia kuin kilpailun kasvaessa! Toisaalta alkuvaiheessa myös tekniset ongelmat ovat todennäköisiä.

Suora kytkentä Facebook-yrityssivuusi

Instagram tilisi on uudistuksen jälkeen kytketty FB-sivuusi, joka mahdollistaa nopean julkaisun myös sinne.

Vinkki #6: Säästät aikaa julkaisemalla saman kuvan myös FB-sivullasi. Kuvaviesti kannattaa kuitenkin muotoilla uudestaan sekä hashtagit karsia minimiin, sillä ne eivät ole vielä kovin käytettyjä Facebookin puolella, kun IG:ssä taas yhteen kuvaan voi huoletta liittää 8-10 avainsanaa eli hashtagiä. Hashtag muodostetaan lisäämällä # -merkki sanan eteen (esim. #koira ), jolloin julkaistaessa sana muuttuu klikattavaksi linkiksi. Näin käyttäjät löytävät kuvasi!

Sosiaalinen media on sosiaalinen – Ole aktiivinen!

Uutisvirran algoritmin muuttuminen puhututti jo aikaisemmin ja edelleenkin on äärimmäisen tärkeää tehdä sisältöä siten, että seuraajasi myös reagoivat julkaisuihin. Muuten luonnollinen (orgaaninen) näkyvyys saattaa tippua merkittävästi. Ennen seurattaviin tileihin perustuvat ja aikajärjestyksessä tulleet julkaisut näkyvätkin nyt käyttäjille siten, että IG arvioi aiempien toimintojen perusteella, mitä käyttäjä haluaa nähdä ja sen perusteella näyttää julkaisuja hänen uutisvirrassaan (eli samaan tyyliin kuin Facebookissakin).

Vinkki #7: Muista olla aktiivinen! Kommentoi muiden julkaisuja ja julkaise sisältöä, joka puhuttelee yleisöäsi. Kysy kysymyksiä ja jaa inspiroivia kuvia!

 

Käyttökokemuksia ja havaittuja bugeja

-Kävijätilastot toimivat hyvin ja näet kellon ajat, milloin yleisösi on paikalla!

-Käytän Facebookin Business Manageria usean yrityssivun hallintaan. Näin ollen Instagram kytkös ei toimi aina oikein ja julkaisu saattaa mennä oman yrityssivuni sijaan henkilökohtaiselle aikajanalleni. Laitoin tukeen viestin ongelmasta ja se korjaantuikin – mutta vain väliaikaisesti – jään odottamaan mihin suuntaan tämä kehittyy! Jos sinun tiliisi on kytketty vain yksi yrityssivu, kytkös onnistunee ilman ongelmia.

-Mainostyökalu tökkii vielä ja jumittaa ajoittain sovelluksen ainakin omassa kännykässäni. Liekö innokkaita mainostajia sankoin joukoin linjoilla?

-Ennen loistavasti toiminut profiilinvaihto lakkasi toimimasta ja kirjaa ulos toisesta käyttäjätilistä – ongelma oli hetkellinen. Tämä siis korjaantunee ja vakautunee ajan kanssa, sillä ominaisuus on monille käyttäjille erittäin hyödyllinen. Toisaalta tämä on saatettu tehdä turvallisuussyistä tietoisesti maksutapojen tullessa IG:n, jolloin tiliturvallisuuttakin on päivitettävä ja kehitettävä. TOIMII TAAS!

Lisäys 2.3.2017: Nyt saat yhteen IG-julkaisuun jopa 10 kuvaa tai videota! Katso tästä esimerkkijulkaisuni:
Jos esikatselu ei toimi, klikkaa tästä: https://www.instagram.com/p/BQ5HGbaAeGb/

Pysy sinäkin ajantasalla Someleontin Sisäpiiriläisenä!

Välillä koko someympäristö saattaa mullistua hetkellisesti, nyt tämä tapahtui Instagramissa. Jos haluat pysyä kehityksessä mukana, liity Someleontin Sisäpiiriin! Kerron Sisäpiirivinkit ensimmäisenä kuukausittain sähköpostitse sinulle, kun pysyt postituslistallani!

Tule ihmeessä vierailulle IG-profiiliini! Löydät minut nimimerkillä @Someleontti tai selaimella osoitteesta www.instagram.com/Someleontti

Kerro ihmeessä kommenteissa omia käyttökokemuksiasi tai laita kysymys aiheeseen liittyen!