Aloita sisältömarkkinointi – 6 syytä+4 vinkkiä

Sisältömarkkinointi pienyrityksessä

Sisältömarkkinointi on kokonaisuus, jossa kohdeyleisölle tuotetaan mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä heitä kiinnostavista aihepiireistä. Yrittäjälle sisältömarkkinointi on keino palvella asiakkaitaan paremmin sekä tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntijuuttaan monipuolisesti ja auttaa asiakasta tiedon hankinnassa.

Onnistuessaan sisältömarkkinoinnilla voi saavuttaa huikeita etuja:

  1. Luottamuksellisen ja pitkäaikaisen asiakassuhteen rakentuminen
  2. Uusasiakashankinnan helpottaminen
  3. Hyvän maineen rakentuminen yritykselle
  4. Parempi verkkonäkyvyys
  5. Oman ammattitaidon kehittäminen
  6. Kilpailuedun rakentaminen

Pienikin erottuu massasta!

Turhan usein sisältömarkkinointi koetaan hankalaksi ja isojen firmojen etuoikeudeksi. On totta, että laadukkaan sisällön tuottaminen ja jakaminen vaatii hieman suunnittelua ja aikaa, mutta ripauksella luovuutta ja oikealla asenteella myös pienyrittäjä pärjää tässä lajissa loistavasti!

Voit aloittaa miettimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  1. Kenelle haluan tuottaa sisältöä ja miksi?
  2. Mikä valittua yleisöä kiinnostaa, innostuttaa tai auttaa eteenpäin jossain asiassa?
  3. Millä tavoin tuon esille osaamiseni ja missä tavoitan oikeat ihmiset?
  4. Miten yhdistän tämän yritykseni kokonaistavoitteisiin?
  5. Mitä aiheita voisin käsitellä?

Liikkeellelähdön tuska helpottaa pian

Mikään ei ole kivuliaampaa kuin aloittaa jotain uutta. Unohda siis suurien organisaatioiden markkinointipataljoonan ja luovien tiimien täydellisiltä tuntuvat strategiat ja julkaisut ja sen sijaan

Kehitä täysin oma tyylisi – sitä ei kukaan voi kopioida!

Tee ensin pääpiirteittäinen suunnitelma ja lähde toteuttamaan sitä yksi teko kerrallaan. Käytännön kokemuksen kautta taitosi kasvavat ja kehityt kokoajan sisällöntuottamisessa. Kun pääset vauhtiin tässä uudessa ja innostavassa projektissasi, kohta sinua ei pysäytä mikään!

Kokeile näitä keinoja, jos liikkeellelähtö on tahmeaa kuin hiuksiin jämähtänyt purkkapallo:

Vinkki #1: Linkkien jakaminen

  1. Etsi mielenkiintoinen artikkeli, joka kertoo yleisösi kannalta hyödyllistä tietoa tai mielenkiintoisen näkökulman
  2. Kopio artikkelin URL-osoite selaimesi osoiteriviltä ja valitse, missä haluat artikkelin jakaa
  3. Kirjoita hauska tai mielenkiintoinen saate, joka liittyy linkin tekstiin. Jos käytät suoraa lainausta tekstistä, muista laittaa myös kirjoittajan nimi heti saatteeseen mukaan, sekä tarkat lähdetiedot.
  4. Jaa teksti yrityksesi käyttämässä somekanavassa ja näin tuot yleisösi saataville heitä kiinnostavaa sisältöä
  5. Toista tämä haluamassasi tahdissa! Esim. 3 krt/vko

Lisäys 8.4.2016: On hyvä varmistaa etukäteen alkuperäiseltä julkaisijalta, että linkkien jakaminen kanavissasi on sallittua. 

Esimerkki: Minnalla on koiratarvikkeita myyvä liike ja hän haluaa auttaa koirien omistajia mielenkiintoisten koiraharrastusten pariin. Niinpä Minna linkittää yrityksensä Facebook-sivulle maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin linkin artikkeliin, joka liittyy koirien koulutukseen, liikkumiseen tai uusimpiin koiraharrastustrendeihin. Artikkelit ovat peräisin lähteistä, joihin Minna on saanut luvan linkittää somekanavistaan.

Näin Minna palvelee kohdeyleisöään tuomalla heidän arkeensa uutta tietoa ja iloisia harrastusideoita sekä samalla kehittää omaa ammattitaitoaan pysymällä ajantasalla koiramaailman uusimmista trendeistä. Kun Minna jatkaa tätä asiakaslähtöistä toimintatapaansa johdonmukaisesti, hänen yleisönsä mielenkiinto lisääntyy ja sana alkaa kiertämään myös nykyisen yleisön ulkopuolelle!

Vinkki #2: Oman tekstin tuottaminen

Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla. Pue sanottavasi tekstimuotoon yhä useammin ja useammin, niin kirjoittaminen helpottuu kerta kerran jälkeen.

  1. Ideoi 3 eri aihetta, joista voisit kirjoittaa yleisöllesi. Valitse niistä mielekkäin jatkokäsittelyyn.
  2. Tee mindmap tekstin rakenteesta. Kirjoita aihe paperin keskelle ja lähde säteittäin jakamaan sitä pienemmiksi osioiksi. Mieti myös avainsanat, joilla haluat tekstisi löytyvän!
  3. Kirjoita ensimmäinen vedos mindmapin avulla.
  4. Lisää näpsäkät väliotsikot ja värittele vähän kieliasua
  5. Oikolue tekstisi ja keksi sille kiinnostava (ja hakukoneystävällinen) otsikko
  6. Julkaise tekstisi yritysblogissa/LinkedInissä ja jaa linkki siihen somekanavissasi

Erkki on autokorjaamoyrittäjä, joka haluaa yleisönsä kiinnittävän ajoneuvonsa lisäksi huomiota yleisesti liikenneturvallisuuteen. Mindmapiin Erkki piirtelee omat osiot pääaiheen lisäksi renkaiden kunnosta, ajovalojen vaikutuksesta, heijastinliivien ja varoituskolmion tärkeydestä, toimivista pyyhkijöistä sekä tilannenopeuksien huomioimisesta.

Tämän kehyksen avulla Erkki kirjoittaa yrityksensä verkkosivuille listan, mitä kaikkia asioita autoilijan tulee ottaa huomioon pimenevän syksyn ja liukkaiden talvikelien saapuessa. Jokaisessa kohdassa hän myös selostaa, miksi kyseinen asia lisää liikenneturvallisuutta merkittävästi.

Erkki jakaa kirjoittamansa tekstin yritysblogiinsa ja Facebook-jakoon hän tekee kuvamuodossa olevan muistilistan autoilijoille, jonka kuvatekstiin hän laittaa linkin blogikirjoitukseensa. Kuva saa aikajanalla paljon näkyvyyttä, muistuttaa yleisöä huomioimaan liikenneturvallisuutta ja antaa käytännön listan, jonka avulla jokainen autoilija voi miettiä oman tilanteensa ja miten parantaa sitä.

Erkki saa korjaamollensa asiakkaita, jotka tulevat vaihdattamaan talvirenkaita, ajovaloja sekä pyyhkijänsulkia. Erkki on päättänyt yllättää heistä jokaisen jakamalla kaikille vielä ylimääräisen heijastimen heidän lähtiessään liikkeeltä!

Vinkki #3: Valokuvaus

  1. Ota älypuhelimesi mukaan luontoretkelle.
  2. Ota 3 eri kuvaa. Kuvat voivat olla maisemia, metsälenkillä löydettyjä yksityiskohtia tai vaikkapa pinkit rukkasesi puun oksaan ripustettuina. Rajaa kuvaa ottaessasi epämääräiset sotkut ja muut tekijät pois ja keskity siihen, että saat mahdollisimman tarkan kuvan. Älä hötkyile.
  3. Selaa ottamasi kuvat ajatuksella läpi ja valitse niistä mieleisin. Mieti, mitä symboliikkaa kuvasta huokuu ja miten se voisi ilahduttaa tai innostaa yleisöäsi johonkin toimintaan.
  4. Muokkaa kuvaa tarvittaessa jälkikäteen: rajaa tiukemmin, korosta tai vähennä värejä, tuo dramatiikkaa lisäämällä kontrastia jne… Nimeä kuvatiedosto käyttämällä avainsanoja, jotka liittyvät liiketoimintaasi ja kuvan tarkoitukseen.
  5. Jaa haluamassasi some-kanavassa, jossa kohdeyleisökin liikkuu.

Petralla on kahvila, josta saa herkullisten erikoiskahvien lisäksi myös terveellisiä smoothieita.  Pääraaka-aineena Petra käyttää kotimaisia marjoja. Petra kehittelee eri makuyhdistelmiä, jotka hän liittää yleisönsä arkeen: ateria-aikoihin ja viikonpäiviin. Hän kuvaa valmistamansa smoothiet näyttävissä laseissa keskellä luontoa: viikon aikana hän käy joka päivä lähiympäristössä seikkailemassa. 

Idean ja kuvasuunnitelman tuloksena Petra saa raitista ilmaa ja samalla kauniita kuvia someen jaettavaksi: Maanantain Mustikkasalaisuus tuli kuvatuksi aamun sarastaessa lähimetsän sammalmättäällä ja Perjantain Puolukkapiristys sai seurakseen vaikuttavan maiseman lähikalliolla, josta avautuu näkymä järven yli. Viikonlopun Vadelmajäädyke olikin vähän haastavampi kuvattava, mutta luontoäiti suosi Petraa ja ensipakkanen saapui juuri sopivasti. Näin kylmä vadelmaherkku sai kauniin kuvausympäristön huurteisesta kotipihan nurmikosta, joka kimmelsi kauniisti aamuauringossa!

Petra miettii vielä houkuttelevat tekstit kuvien kaveriksi ja jakaa kuvat oikeina päivänä Instagram-tilillään sopivia hashtageja (avainsanoja) käyttäen -näin hän tavoittaa hyvän paikalliset nuoret ja houkuttelee heidät hyppytunnilla tai koulun jälkeen maistamaan smoothieita.

Lisäksi Petra jakaa samat kuvat seuraavalla viikolla Facebook-sivullansa, jossa hän tavoittaa vielä laajemman yleisön. Koska kuvat onnistuivat loistavasti, Petra päättää rakentaa niillä myös pienen mainoskampanjan Facebookissa paikkakuntalaisten houkuttelemiseksi kahvilaan. Hänen kampanjansa onnistuu pienellä budjetilla, koska hän laittaa sen pyörimään vain kotipaikkakunnallaan, vain tietyille viikonpäiville sekä sitoo maksut klikkauksiin näyttökertojen sijaan. Lisäksi smoothie-kampanjansa hän kohdentaa naisille, sillä kenttäkokemus on osoittanut, etteivät miehet ole olleet tuotteesta yhtä innoissaan. 

Viikonlopun Vadelmajäädykkeestä tulee seuraavan maanantain suosituin puheenaihe lähiyritysten työntekijöiden kahvitauolla ja niinpä päivän päätteeksi Petra saa ilostuttaa useita työporukoita Maanantain Mustikkasalaisuudella!

Vinkki #4: Minivideot

  1. Hahmottele videosi ydinsanoma kohdeyleisön kannalta: mitä lisäarvoa se tuo yleisöllesi?
  2. Tee kuvaussuunnitelma: valitse kuvauspaikka, ajankohta, rekvisiitat ja oma asusi. Hanki älypuhelimellesi jalusta, jotta kamera ei heilu kuvattaessa sekä kiinnitä huomiota hyvään valaistukseen kuvauspaikalla. Minimoi mahdollinen taustahäly. Suunnittele ja toteuta kuvaus niin hyvin, ettei jälkieditointia tarvita (sillä se vie turhaan aikaa ja resursseja!)
  3. Kuvaa lyhyt video, jossa iloisesti ja tiivistetysti kerrot kameralle valitsemastasi aiheesta. Puhu kameralle kuin puhuisit toiselle ihmiselle ja pidä tiivis katsekontakti kameraan. Ole tilanteessa läsnä ja oma itsesi.
  4. Kun saat valmiiksi ensimmäisen julkaisukelpoisen pätkän, riemuitse onnistumisestasi!
  5. Onnistumisen tunteen saattelemana kuvaa samantien neljä muutakin pätkää
  6. Jaa videot haluamassasi somekanavassa, jossa kohdeyleisökin viettää aikaa
  7. Haasta itsesi seuraavalle tasolle ja suunnittele ja toteuta livevideo! Vuorovaikutteinen livevideo antaa mahdollisuuden kommunikoida suoraan yleisösi kanssa ja vastailla heidän kysymyksiinsä ostamisen esteitä poistaen.

Mirkku on suunnitellut upean kankaan, josta hän on valmistanut erilaisia asusteita myyntiin. Hän haluaa kertoa ihmisille, miten hienosti kankaan kuosi sointuu mustiin perusvaatteisiin sekä miten kankaasta valmistettua tuubihuivia voi käyttää usein eri tavoin. Mirkku haluaa kankaan kirkkaiden värien piristävän vaikutuksen tulevan esiin mahdollisimman elävästi, joten hän päättää kuvata videopätkiä talon kellarikerroksen käytävällä, jonka harmaiden ja rosoisten seinien ympäröimänä värit hyppäävät upeasti esiin. 

Mirkku laittaa jalustan lisäksi kuvauspaikkaan lisävalon, jolla saa kasvonsa valaistua hyvin. Ensimmäisissä otoissa kieli menee useasti solmuun, mutta viimein ensimmäinen video on purkissa! Siinä Mirkku kertoo, mistä kankaan kuosin idea lähti. Onnistumisesta innostuneena Mirkku kuvaa toisen videon, jossa kertoo kankaan erikoisominaisuuksista (kestävyys ja ekologisuus). Nyt ei Mirkkua pysäytä mikään ja hän kuvaa useita eri videopätkiä, joissa näyttää jokaisessa yhden käyttötarkoituksen kankaasta valmistetulle tuubihuiville. Tuote sopii mainiosti maamme epävakaisiin olosuhteisiin keveytensä, kauneutensa ja lämmittävien ominaisuuksiensa takia. Jokaisen videon yhteydessä Mirkku kertoo käytännön esimerkin, miten asuste sopii käyttäjänsä arkeen.  

Kuvauspäivän päätteeksi Mirkulla on kasassa 8 lyhyttä videota, jotka hän lataa sekä YouTube-kanavalleen että Facebook-sivulleen. Hän julkaisee yhden videon joka viikko ja lisäksi jokaisen videon yhteyteen Mirkku lisää vielä linkin verkkokauppaansa, josta kyseinen tuubihuivi on ostettavissa. Videoiden välissä hän jakaa muutakin tekemäänsä materiaalia Facebookissa, jotta mielenkiinto yritykseen säilyy yllä.

Seuraavalla viikolla Mirkku aloittaa livevideoiden sarjan, jossa vastailee perjantaisin klo 16 asiakkailta tulleisiin kysymyksiin ja esittelee samalla uutuus tuotteita.

 

Edit: Esimerkit ovat kuvitteellisia ja luotu asioiden konkretisoimiseksi /12.11.2015 Sanya

Edit: Artikkelia päivitetty 9.1.2019 / Sanya

 

Haluatko oppia markkinoimaan somessa? Katso tulevat Somesoppa®-koulutukset ja verkkokurssit!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *