5 vinkkiä yrittäjälle – Näin valmistaudut sesonkiin

Sesonkimarkkinointi on syytä aloittaa pian – Näin valmistaudut joulusesonkiin

Sesonkimarkkinointi alkaa taas! Sesonki on lähellä ja aika menee vauhdilla eteenpäin, joten nyt on sopiva hetki pysähtyä miettimään tavoitteitasi. Moni yrittäjä tekee vuoden parhaimman myynnin joulusesongissa ja nyt kannattaa jo valmistautua tulevaan.

Viestintäkanavat on syytä olla kunnossa, kun joululahjoja ostelevat ihmiset selaavat somessa ja netissä tarjontaa. Miten sinun näkyvyydestäsi on huolehdittu? Tämä artikkeli kannattaa lukea, koska annan hyödyllisiä vinkkejä sesonkiin valmistautumiseen.

Milloin sesonkimarkkinointi tulee aloittaa?

Olipa sesonkisi sitten joulu, uusivuosi, kevät, kesä tai syksy, varaudu hyvissä ajoin etukäteen ja rakenna systemaattisesti näkyvyyttäsi, jotta ihmiset muistavat sinut, kun ostohetki tulee. Sesonkimarkkinoinnille rakennetaan käytännössä jatkuvasti pohjaa niin, että aina jokaisen sesongin tullen voidaan saada yhä enemmän maksavia asiakkaita. Ihan viimeistään markkinointi tulee aloittaa 2-4 kuukautta ennen sesonkia, mieluiten tosiaan jo aiemmin.

Sosiaalisen median markkinoinnin ohella tarvitset myös muita työkaluja, joilla pidät ihmiset kiinnostuneina ja pysyt heidän mielessä. Kun oston aika tulee ja luottamus on rakennettu, he kääntyvät sinun puoleesi, mikäli tuotteesi tai palvelusi sopii heidän tarpeeseensa ja olet onnistenut sen myös viestimään hyvin.

1. Määritä ihanneasiakkaasi ja markkinoi tehokkaasti

Kenet haluat tavoittaa sesonkiaikana?
Kirjoita ylös ihanneasiakkaasi piirteitä ja määrittele hänen arkensa. Mieti, mitkä ostomotiivit asiakkaalla on eli millä perusteella hän tekee omat valintansa ostaessaan joululahjoja. Hyödynnä tietoa viestinnän suunnittelussa sekä somekanavien valinnassa. Mieti myös, miten yhdistät oman tuotteesi ja palvelusi asiakkaan arkeen ja miten rakennat luottamusta.

2. Selvitä, mistä somekanavista tavoitat ihanneasiakkaasi

Eri ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa ja nettiä hyvin eri tavalla, joten on tärkeää miettiä, mistä tavoitat ihanneasiakkaasi tehokkaimmin. Kysy nykyisten asiakkaiden mieltymyksiä ja millä perusteella he tekevät nykyään ostojaan. Pitkään vallinnut poikkeustila on muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymistä radikaalisti, joten nyt on syytä päivittää oma asiakastuntemuksesi ajantasalle!

Yrityspäättäjät löytyvät paremmin tietyistä somekanavista ja kuluttajat taas toisista. Lisäksi viestintää kannattaa tehdä monikanavaisesti, jotta se on vaikuttavampaa ja myös pienyritykset voivat hyödyntää esimerkiksi BusinessRakentamon mediatiedotetta, jotta saisivat myös toimittajat kiinnostumaan tarinastaan ja yrityksen toiminnan merkityksestä isommassa mittakaavassa. Hyödynnä siis radio, lehtihaastattelut, sosiaalisen median kanavat, puskaradio, paikalliset keskusteluryhmät ja ilmoitustaulut! Tarjoudu vieraaksi podcastiin ja tee yhteismarkkinointia muiden yrittäjien kanssa.

Toki yrittäjän tärkein resurssi on aika eli kannattaa miettiä mitä tekee itse ja mitä voisi ulkoistaa.

3. Kontaktoi vanhat asiakkaat, kartoita tarve ja porrasta myyntiä

Sesonkiaikana työt tuppaavat kasaantumaan ja kiire on hurja, koska uusien ja vanhojen asiakkaiden tilaukset tulevat samaan aikaan. Pyri porrastamaan tilausten vastaanottoa ja samalla osoitat erinomaista asiakaspalvelua tarjoamalla vanhoille asiakkaille mahdollisuutta tilata ensin. Näin on mahdollista myydä osa tuotteista jo ennen sesonkia ja sesonkina keskittyä uusasiakashankintaan, kun olemassa olevat asiakkaat on jo palveltu kiireettömästi ennen sesonkia.

Tämä on myös loistava hetki tehdä samalla kartoitusta asiakkaiden ostokäyttäytymisestä eli voit leppoisassa puhelussa kysellä samalla, onko poikkeukselliset olosuhteet vaikuttaneet jotenkin asiakkaan ostamiseen (esim. verkko-ostot lisääntyneet) sekä kysyä kehitysehdotuksia omaan palveluusi. Oikeasti ostavilta asiakkailta saat sen luotettavimman mielipiteen!

Joulusesonki tulee, markkinoi ja myy tehokkaasti digityökaluin ja sosiaalisessa mediassa! Osta myös itse kostimaista.

4. Rakenna viestinnän pohja (myös teknisesti)

Huomioi viestinnän ja mainoskampanjoiden suunnittelussa sesonkiaikana seuraavat seikat:

  1. Mainonta on kalleimmillaan (virtuaalinen huutokauppa somekanavissa)
  2. Huomio on vaikea saada (ärsyketulva joka puolelta)
  3. Luottamusta, joka on myymisen edellytys, ei ehdi enää rakentaa

Riippuen toimintasi sekä myytävien tuotteiden tai palveluiden luonteesta on erilaisia keinoa, miten voit rakentaa tehokkaat viestintäkanavat yrityksellesi. Se mihin kannattaa keskittyä riippuu omista tavoitteistasi tulevaan sesonkiin liittyen sekä kohderyhmistä, joita haluat tavoittaa.

Vaikuttaa siltä, että korona-aika on muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymisen pysyvästi. Näin ollen mieti sähköinen järjestelmä tilausten vastaanottoon. Pyri myös minimoida asiakaspalvelun ruuhka erilaisilla automaattivastaajilla, joilla ohjataan usein kysyttyjen kysymysten pariin tai nettisivuillenne, jossa on lisätietoa tuotteistanne.

Tarvitset tehokkaat viestintäkanavat, joilla pystyt rakentamaan luottamusta oikeaan kohderyhmään ja joiden kautta pystyt tehokkaasti tuomaan valikoiman esiin silloin, kun informaatiotulva on huipussaan. Omat suosikkini ovat seuraavat:

  1. Sähköpostimarkkinointi ja postituslista, jossa on ihanneasiakkaitasi
  2. Kohdennettu mainonta ja lämpimät kohderyhmät


Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?


1) Tarvitset uutiskirjetyökalun, jonka avulla saat kerättyä potentiaalisten asiakkaiden sähköpostit ja automatisoitua viestinnän sesonkimarkinointia varten. Voit rakentaa luottamusta lisäävän postitussarjan ennen sesonkia ja sesonkiaikana tuoda tuotteet tehokkaasti esiin. Postituslista on syrityksesi hallussa eikä näkyvyyteen vaikuta somekanavien oikut ja algoritmit. Uutiskirjeen tilatessaan henkilö saa PDF-oppaan tai muun lisäarvoa tuottavan edun, joka pohjustaa aihetta ja tulevaa myyntiä. Tästä lisää Asiakaslähtöinen sähköpostimarkkinointi -verkkokurssilla.

2) Kohdennettu mainonta somessa mahdollistaa sen, että voit valita itse, minkälaisille käyttäjille viestiäsi näytetään. Esimerkiksi koiratarvikeliikkeen omistaja voi määrittää, että mainos näkyy 20km säteellä liikkeestä 26-58-vuotiaille koirista kiinnostuneille ihmisille ja/tai koiraharrastajille. Näin voidaan tehokkaasti tavoittaa ihanneasiakkaita somesta ja budjetti käytetään näkyvyyteen kohderyhmiin kuuluvien keskuudessa.

Jos olet joskus hätäisesti testannut mainontaa ”Mainosta julkaisua” -painikkeella, et ole pystynyt määrittelemään kampanjaa alunperinkään ihanteellisesti. Tuo toiminto on niin rajoitettu, että somekanava päättää puolestasi sijoittelut sekä sen, milloin mainosta näytetään. Nukkuvatko sinun asiakkaasi yöllä? Silloin ei kannata mainosta näyttää ja haaskata budjettia turhaan.

Kohdennetun mainonnan yksi upeimmista ominaisuuksista on uudelleenmarkkinointi. Voimme tehdä lämpimiä kohderyhmiä ihmisistä, jotka jo seuraavat sinua vaikkapa Facebookissa ja Instagramissa ovat reagoineet julkaisuihisi aiemmin. Tämän datan avulla voimme valita, että mainosta näytetään heille. Mitä merkitystä tällä on?

1. Kylmä kohderyhmä: Ihmiset eivät tunne vielä sinua, rakennat luottamuksen alusta asti askel askeleelta. Varaa tähän aikaa ja resursseja.

2. Lämmin kohderyhmä: Ihmiset tietävät sinut ja ehkä jo luottavatkin sinuun, koska ovat seuranneet toimiasi jo jonkin aikaa. Sisältöihin reagoiminen on merkki, että aihe kiinnostaa heitä. Saattavat olla juuri ostokynnyksellä, joten oikea viesti oikean aikaan voi nopeuttaa päätöstä.

Saat parhaimpia tuloksia keskittämällä resurssit systemaattisesti sinne, mistä tavoitat ihanneasiakkaasi.

Muista, että mainonta on halvempaa ja vaikuttavampaa ENNEN SESONKIA!

Luo mainosmateriaalit ja suunnitelmat hyvissä ajoin etukäteen ja järjestä tarvittaessa valokuvaukset toimitiloissasi.

5. Ole tehokas (joulu)sesongin aikana

Hyödynnä automaatioita asiakaspalvelun kaverina eli ohjaa digityökaluilla asiakkaat ostoksille. Tähän voit hyödyntää sähköpostin ja somekanavien automaattivastausta, uutiskirjetyökalun etukäteen asetettuja tervetuloviestejä sekä ajastettuja uutiskirjeitä ja somepäivityksiä.

Somepostauksen ajastaminen ja strategiset ohjaukset ostopaikaan ovat äärimmäisen tärkeitä, jotta asiakas löytää ostoksille juuri sinun luoksesi. Etenkin sisältö, joka vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin, poistaa asiakkailta ostamisen esteitä ja auttaa myyntiprosessissa merkittävästi. Esimerkiksi hyvin suunnitellut somevideot ja niiden avulla rakennettu ostopolku voivat tehdä myyntiä 24/7 puolestasi!  

On suureksi eduksi, että omat viestintäkanavasi ovat auki, kun sesonki alkaa!

Sanya Saarinen, #Someleontti

1: Uutiskirje: somekanavien kilpailu eikä algoritmien oikut vaikuta viestin perille menoon.
Se lähtee kohderyhmällesi suoraan sähköpostiin. Otsikoi kiinnostavasti, jotta viestisi myös avataan! Ohjaa uusia ihmisiä uutiskirjelistalle koko vuoden ajan!

2: Lämpimät kohderyhmät mainostyökalussa.
Nyt voit kohdentaa mainonnan yleisölle, joka on jo edennyt ostopolulla. Et kilpaile kaikkien mainostajien kanssa suuresta kohderyhmästä, vaan käytät budjettisi niihin, jotka ovat jo kiinnostuneita aiheesta ja toiminnastasi. Näin voit ohjata tehokkaammin ihmisiä yhä eteenpäin ostopolulla.

Idea jouluaiheiseen postaukseen:
Sesonkiaiheinen somepostaus voi olla myös aktivoiva. Kuinka monta Someleonttia löydät kuvasta?

Somepostauksessa nämä elementit on animoitu, joten ne ilmestyvät kuvaan eri aikaan.

Miten sinä voisit kiinnittää huomion uutisvirrassa?

Muuta huomioitavaa:

Raportoi someen tunnelmista yrityksessä ennen, sesongin aikana ja sesongin jälkeen. Tämä lujittaa suhdettasi yleisöön, kun otat heidät mukaan ”kulisseihin”.

Ota omaan kuvapankkiisi kyseiseen sesonkiin liittyviä kuvia etukäteen ja sesongin aikana. Näitä tarvitaan jatkuvasti ja samat sesongit tulevat aina vuoden sykleillä. Kaiva esiin myös edellisvuoden sesonkikuvat, niin pääset käyttämään niitä uusintakierrokselle ja saamaan niistäkin täyden hyödyn irti. Pilvipalveluun kannattaa kerätä ja järjestää kaikki kuvat helposti löydettäviin, niin ne on saatavilla kaikilla laitteilla.



Mitä vinkkejä sinä antaisit muille yrittäjille? Vastaa kommentteihin ja auta muita pienyrittäjiä onnistumaan!

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.