5 syytä käyttää Facebookin ”Tapahtuma”-toimintoa

Monen yrityksen toimintaan kuuluu joko järjestää tapahtumia tai osallistua aktiivisesti muiden järjestämiin tapahtumiin. Facebook on paikka, jossa ihmiset viettävät aikaa ja ovat yhteydessä ystäviinsä. Se on myös paikka, joka tarjoaa loistavat puitteet yrityksille tavoittaa kohderyhmiään sekä olla aidossa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.

Facebook tarjoaa mahdollisuuden luoda tapahtumia sekä yksityishenkilöille että yrityksille. Listasin teille 5 hyvää syytä, minkä takia tapahtuma-toimintoa tulisi hyödyntää yrityksen viestinnässä.

1. Tapahtumakalenterit, jotka keräävät tiedot Facebookista

Verkkoon on rakennettu erilaisia tapahtumasivustoja, jotka keräävät tiedot suoraan FB:hen luoduista julkisista tapahtumista. Yksi näistä on HeyEvent.com , johon tapahtumatietosi päivittyvät FB:hen julkisen tapahtuman luotuasi. Saat siis suoraan ilmaista lisänäkyvyyttä kansainvälisellä sivustolla, jossa käyttäjät voivat hakea tapahtumia sijainnin tai päivämäärän mukaan!

2. Keskustelut oikeaan paikkaan

Yrityssivun aikajanalla käytävän keskustelun sijaan voit ohjata tiettyyn tapahtumaan liittyvät päivitykset, keskustelut ja vaikkapa kuvajulkaisut tapahtumaosioon, jolloin yrityksen aikajanalle voi nostaa muita asioita ja aiheita. Näin keskustelut pysyvät yhdessä paikassa ja ovat helposti löydettävissä. Halutessasi voit nostaa julkaisuja myös yrityksen aikajanan puolelle uteliaisuutta herättämään.

3. Uusi yleisö

Luotuasi julkisen tapahtuman, myös osallistujat voivat kutsua omia kavereitaan. Näin ollen tapahtumaan liittyvä joukkio voi olla täysin erilainen, kuin yrityssivusi tykkääjä-porukka. Lisäksi tapahtuman aikajanajulkaisuilla on hyvä näkyvyys kutsuttujen uutisvirrassa, joten tätä kannattaa hyödyntää sisällöntuotannossa ja viestinnässä. Kun linkität julkaisuja maltillisesti ristiin tapahtuma-aikajanan ja yrityssivun välillä, saat enemmän ilmaista näkyvyyttä julkaisuillesi.

4. Tapahtuma näkyy FB-kalenterissa

Jokaisen käyttäjän henkilökohtaisessa profiilissa on tapahtumakalenteri, jonka avulla voi seurata omia sekä itseään kiinnostavia tapahtumia. Kalenterissa näkyvät esimerkiksi tapahtumat, joissa on järjestäjänä, osallistujana tai johon on saanut kutsun kaverilta. Näin sinunkin tapahtumasi pysyy ihmisten tiedossa näppärästi ja ilman lisävaivaa.

5. Uusia tykkääjiä yrityssivulle

Hoida tapahtumapuolella hommat hyvin, niin saat mahdollisesti sitoutettua tapahtumaan osallistujia myös yrityksesi tykkääjiksi (yrityssivusi tiedot ovat ”Järjestäjä”-kohdassa kansikuvan alapuolella, mikäli tapahtuma on luotu yrityssivun kautta).

Miten toimintoa voi hyödyntää käytännössä?

1. Yrityksesi osallistuu messuille

Liity sekä viralliseen tapahtumaan osallistujaksi sekä luo omalle yrityssivulle tapahtuma (esim. XXX Oy Matkamessuilla, osasto 12345ABC). Luo omaa sisältöä sivulla ja linkitä päätapahtuman päivityksiä. Luotu tapahtuma näkyy tykkääjillesi sivujesi ”Tapahtumat”-kohdassa, jonka saa helposti nostettua myös sivusi vasempaan reunaan esille. Vierailija voi siis yhdellä silmäyksellä nähdä tulevat tapahtumat, joihin olet menossa!

2. Pidät kanta-asiakasillan liikkeessäsi

Luo sopivilla julkisuusasetuksilla oleva tapahtuma (julkinen tai suljettu), kutsu osallistujat ja hoida viestintä tätä kautta. Helppoa, nopeaa ja tehokasta.

3. Yrityksesi järjestää julkisen tapahtuman

Luo julkinen tapahtuma, jaa sitä kaikille ja valjasta ihmiset puhumaan siitä! Tuota tapahtumaan liittyvää sisältöä sivulle tasaisesti ihmisten sitouttamiseksi ja vuorovaikutusen luomiseksi. Ohjaa ihmiset tekemään toimintoja, kuten ostamaan pääsylippuja.

Tuo kaikki tiedot helposti ja houkuttelevasti näkyville. Tehosta näkyvyyttä tarvittaessa kohdennetun mainonnan avulla, mikäli tavoittelet suuria osallistujamääriä.

4. Haluat tehdä uuden FB-haasteen

Luo tapahtuma ja haasta eri tahot mukaan (esim. yhteistyökumppanit tai asiakkaat). Tapahtumalla ei tarvitse olla fyysistä sijaintia, vaan se voidaan toteuttaa vain verkossa! Tapahtuma voisi tässä tapauksessa olla esimerkiksi ”Lahjoita 3 tuntia hyväntekeväisyyteen” ja tapahtuman sivuilla voisi tuoda esiin lahjoituskohteita. Osallistujat voisivat raportoida vaikkapa kuvin tekemänsä lahjoitukset tapahtuman aikajanalle.

5. Olet ammattimuusikko ja haluat tiedottaa keikoista

Tee kaikista keikoista oma tapahtumansa ja nosta se fanisivun vasempaan reunaan esille. Keikkakalenteri on kaikkien tykkääjien näköpiirissä kätevästi ja jengi tietää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Plussana vielä karttatiedot, joiden avulla löytää sutjakasti paikalle.

 

Vain mielikuvitus on rajana!

Suunnittele homma tavoitteiden ja resurssien mukaan ja lähde rohkeasti toteuttamaan sitä!

 

 

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *