3 askelta Facebook-sivun aktivoimiseksi

Facebook-sivu on yritykselle äärimmäisen kätevä kanava keskustella ja luoda vuorovaikutteista suhdetta asiakaskuntaansa. Monella yrityksellä kuitenkin Facebook-sivu on jäänyt hunningolle eikä sen käyttöä ole osattu yhdistää yrityksen muuhun toimintaan saumattomasti nivoutuvaksi rutiiniksi.

Haluankin jakaa tässä keinoja, joilla saat aloitettua yrityksesi viestinnän Facebookissa tai herätettyä henkiin jo luodun (ja unohdetun) yrityssivusi.

1. Luo sivu tai päivitä tiedot

Jos et vielä ole tuonut liiketoimintaasi FB-ympäristöön, menehän kiireesti rekisteröitymään ja luomaan yrityksellesi sivu.

Laadi sivusi tiedot mahdollisimman kattavasti sekä tee kuvauksesta houkutteleva. Kuvaustekstissä kannattaa käyttää olennaisimpia avainsanoja, joilla haluat toimintasi tulevan esille. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota oikeiden luokkien valintaan.

Tarkista kirjoittamasi yhteystiedot useaan kertaan ja testaa laittamasi linkit. Niiden on syytä toimia, kun kiinnostunut asiakas vierailee FB-sivullasi!

Suosittelen lämpimästi omalla nimellä ja kuvalla esiintymistä, mikäli ala ja omat yksityisyyden rajasi sen sallivat. Logon voisi laittaa kansikuvan reunaan ja oman hymynaaman profiilikuvaksi. Näin pääset luomaan heti ensimmäisellä vierailulla henkilökohtaista suhdetta itsesi ja vierailijan välille. Logon taakse piiloutuessa suhteen rakentaminen kestää huomattavasti pidempään, sillä ihmiset haluavat viestiä ihmisten kanssa – ei kasvottomien yritysten!

2. Kerro maailmalle olemassaolostasi

Lisää ensimmäiseksi yrityksen kotisivuille linkki Facebook-sivuille. Näin sivustolla vierailijat huomaavat heti, että olette (aktiivisia) myös sosiaalisen median saralla. Seuraavaksi kannattaa lisätä linkki myös työsähköpostisi allekirjoitukseen. Tällöin jokaisella viestisi lukijalla on mahdollisuus yhdellä klikkauksella tulla myös FB-sivullesi käymään.

Käytä FB:n omia työkaluja tykkääjäkannan avaamiseksi: kutsu fb-kavereitasi liittymään sivustosi vaikutusalueelle tai järjestä pieni kilpailu sivustollasi, jotta saat ensimmäiset kommentit ja tykkäykset aikaiseksi. Muistathan tarkistaa voimassaolevat kilpailu- ja kampanjasäännöt ennen julkaisua.

Kerro tapaamisissa keskustelukumppaneillesi, että olet olemassa myös sosiaalisessa mediassa, tarkemmin Facebookissa. Kannattaapa tämä maininta painattaa jopa käyntikorttiin, niin tieto vaihtuu kätevästi kädestä käteen meluisassakin ympäristössä. Hehkuta lähipiirillesi uutta FB-sivuasi ja pyydä heitä ystävällisesti kertomaan viestiä eteenpäin.

3. Tule esiin hyödyllisen sisällön kautta Facebookissa

Facebookissa kommunikoidaan ihmiseltä ihmiselle. Tällöin toimiva viestintätyyli on samanlainen, mitä käyttäisit oikeissa tapaamisissa henkilökohtaisessa kontaktissa. Älä turhaan käytä monimutkaista ammattikieltä tai megalomaanisen pitkiä sivistyssanoja, vaan pidä tyyli kepeänä ja helppolukuisena. Kunnioita kaikkia ihmisiä tasapuolisesti ja käyttäydy hyvin.

Tee yrityksestäsi mielenkiintoinen ja helposti lähestyttävä ja jaa hyödyllistä tietoa asiakkaillesi. Käytä toimintasi esiintuomiseen erilaisia keinoja monipuolisesti: tekstejä, kuvia ja videoita. Muista myös linkittää alaan tai aiheeseen liittyviin artikkeleihin sekä alan tapahtumiin. Näin säästät tykkääjäjoukoltasi turhan surffailun vaivan, kun he löytävät nopeasti tiedon sivuiltasi.

Pidä yllä tasainen julkaisutahti, jotta kiinnostus pysyy yllä ja näyt uutisvirroissa usein. Useimmille yrityssivuille sopiva tiheys on yksi julkaisu päivässä (1/pvä) ja oman firman suoraa mainostusta kannattaa tehdä hienovaraisesti ja vain joka 7-10 julkaisussa.

Kerää kaikenlaisia ideoita varastoon, jotta voit toteuttaa niitä pikkuhiljaa ja ajastaa myös tuleville päiville. Kannusta ihmisiä vuorovaikutukseen sivullasi, sillä jokainen tykkäys, kommentti ja jako lisäävät ilmaista näkyvyyttä Fb:ssä.

 

Näillä pääset näppärästi alkuun Facebook-urallasi ja ennenkuin huomaatkaan, olet jo pian fb-konkari! Kokemuksen kautta pystyt kehittämään toimintaasi eteenpäin jatkuvasti ja luomaan uusia keinoja vuorovaikutuksen parantamiseksi.

Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.