Pienyrittajan_markkinointi-10_tarkeaa_asiaa-Someleontti-Somestrategi_ja_somekouluttaja-Sanya_Saarinen

10 tärkeää asiaa: Pienyrittäjän markkinointi

Markkinointi ja myynti ovat pienyrittäjän menestyksen kulmakivet. Oikeanlaisella markkinoinnilla voit luoda vahvan brändin, houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaa merkittävästi. Tässä artikkelissa esitellään kymmenen tärkeintä asiaa, jotka jokaisen pienyrittäjän tulisi ottaa huomioon markkinointia kehittäessään.

1. Selkeä kohderyhmän määrittäminen

Tehokkaan markkinoinnin perusta on ymmärrys omasta kohderyhmästä. Määrittele tarkasti, kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunnattu. Selvitä asiakkaiden tarpeet, mieltymykset ja ongelmat, jotta voit luoda kohdennettua viestintää ja tarjota heille ratkaisuja. Kohderyhmän määrittäminen auttaa myös tehokkaan markkinoinnin kanavien ja strategioiden valinnassa.

2. Brändin rakentaminen ja vahvistaminen

Henkilöbrändin rakentaminen on merkittävää myynnin onnistumisen kannalta. Yrittäjän persoonallisuus on tärkein kilpailuvalttisi, sillä kukaan ei voi kopioida yrityksesi ainutlaatuisuutta. Luo vahva brändi, joka erottuu edukseen kilpailijoista ja muistutus olemassaolostasi tasaisesti sekä uusia että vanhoja asiakkaita.

Mieti, millaisia arvoja haluat brändisi edustavan ja viesti niitä kaikessa markkinoinnissasi ja käytännön teoissa. Käytä johdonmukaisia visuaalisia elementtejä, kuten logoa ja värimaailmaa, jotta brändisi jää ihmisten mieleen. Brändin vahvistaminen edellyttää myös jatkuvaa läsnäoloa ja aktiivista vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

3. Verkkosivujen optimointi asiakkaita ja hakukoneita varten

Kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteitasi tai palveluitasi verkosta, haluat varmistaa, että löydyt hakutuloksista. Käytä hakukoneoptimointia strategisesti valitsemillesi avainsanoille, joilla asiakkaasi etsii tietoa verkosta. Optimoi ensisijaisesti verkkosivujesi tekstisisältö ja lisää itse tai webmasterin avustuksella metatiedot ja linkkirakenteet tukemaan hakukonelöydettävyyttä. Robotin eli hakukoneen ymmärrettävä, mitä tarjoat asiakkaillesi, jotta se osaa nostaa sisällöt esiin oikeissa yhteyksissä esimerkiksi tietyllä avainsanalla tehdyssä Google-haussa.

Lisäksi sivuston tekninen toimivuus, responsiivisuus eli skaalautuminen kaikille laitteille ja nopeus vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen ja potentiaalisen asiakkaan käyttäjäkokemukseen. Tärkeimmät avainsanat kannattaa sisällyttää verkkosivun tekstiin ja väliotsikoihin perusmuodossa ja mahdollisimman aikaisin lauseessa, koska hakukoneet arvottavat sisältöä vasemmalta oikealle.

Ohjaavatko verkkosivusi asiakasta myös ostamaan?

4. Sosiaalisen median hyödyntäminen

Sosiaalinen media tarjoaa erinomaisen kanavan pienyrittäjälle markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan suoraan kohderyhmälle. Valitse oikeat sosiaalisen median kanavat, joissa kohderyhmäsi viettää aikaa, ja luo houkutteleva sisältöä, joka herättää keskustelua ja sitouttaa seuraajia. Hyödynnä myös mainontaa kohdennetusti sosiaalisen median alustoilla, sillä se on kustannustehokas tapa saada yrityksesi esiin oikean kohderyhmän keskuuteen. Sosiaalinen media mahdollistaa myös vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa, joten vastaa kommentteihin ja kysymyksiin aktiivisesti.

5. Sisältömarkkinointi ja tarinankerronta

Tarinoilla on voimaa, jota on hyödynnetty ihmisten välisessä kommunikaatiossa tuhansia vuosia! Nyt yrittäjän kannattaa miettiä keinoja kertoa omaa ja yrityksen tarinaa digitaalisissa ympäristöissä. Käytä sisältömarkkinointia ja tarinankerrontaa luodaksesi kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä, joka puhuttelee kohderyhmääsi.

Rakenna sisältömarkkinointi niin, että se tukee asiakkaan ostopolkua ja yrityksen myyntiä mahdollisimman tehokkaasti. Kerro tarinoita tuotteidesi tai palveluidesi takaa ja tarjoa hyödyllisiä vinkkejä ja neuvoja. Hyödynnä erilaisia sisältömuotoja, kuten blogikirjoituksia, lyhyt videoita, kuvakaruselleja, vuorovaikutteisia kyselyitä, infografiikkaa ja livelähetyksiä. Sisältömarkkinointi auttaa sinua rakentamaan luottamusta ja vahvistamaan asiantuntijaimagoasi. Digikanaviin tuottamasi sisällöt rakentavat muiden tietoisuutta ja mielikuvaa osaamisestasi ja innostaa yhteydenottoon, kun aihe on ajankohtainen. Strategista suunnittelua ja suunnitelman käytäntöön viemistä voit oppia Somesoppa®Mastermind -jäsenenä ja kehittyä jatkuvasti. Sama sisältö voidaan hyödyntää pienin muokkauksin useassa eri muodossa ja eri kanavissa!

6. Asiakaspalaute ja suosittelut markkinoinnissa

Tyytyväiset asiakkaat ovat parasta markkinointia yritykselle ja yrittäjän ammattitaidon tunnetuksi tekemiselle. Kehota asiakkaita antamaan palautetta ja pyydä heitä suosittelemaan sinua muille. Kerää palautetta systemaattisesti esimerkiksi kyselylomakkeella, jossa pyydät samalla luvan käyttää palautetta viestinässä ja markkinoinnissa.

Hyödynnä positiivista palautetta verkkosivuilla, sähköpostimarkkinoinnissa ja jaa asiakkaiden kokemuksia sosiaalisessa mediassa johdonmukaisesti. Huolehdi myös siitä, että käsittelet mahdolliset negatiiviset palautteet ammattimaisesti ja rakentavasti. Negatiiviset palautteet ohjataan henkilökohtaiseen käsittelyyn ja positiiviset palautteet jaetaan kaikissa viestintäkanavissa.

7. Asiakassuhteiden ylläpito

Pidä huolta nykyisistä asiakkaista ja houkuttele heidät ostamaan yhä uudelleen. Tarjoa heille erityisetuja ja etukäteistietoa uusista tuotteista tai tarjouksista. Lähetä kiitosviestejä ja pysy yhteydessä sosiaalisessa mediassa ja ajankohtaisten uutiskirjeiden avulla. Tyytyväinen asiakas on paras markkinoija, joten kannusta ihmisiä jakamaan palautetta. osallista nykyisiä asiakkaita myös tuotevalikoiman ja palveluiden kehittämiseen, niin sitoutat heidät entistä vahvemmin brändiisi ja saat loistavia kehitysehdotuksia ihanneyleisöltäsi!

8. Mittaaminen ja analysointi

Seuraa markkinointitoimenpiteidesi tehokkuutta ja mittaa tuloksia. Hyödynnä analytiikkatyökaluja saadaksesi tietoa esimerkiksi verkkosivujesi kävijämääristä, sisältömarkkinoinnin tehokkuudesta ja kampanjoidesi onnistumisesta. Analysoi tuloksia ja tee tarvittaessa muutoksia markkinointistrategiaasi. Testaa erilaisia markkinointikanavia ja -viestejä ja opi jatkuvasti lisää.

Keskity jatkuvan parantamisen periaatteeseen ja ota oppia mittauksista ja analysoinnista. Esimerkiksi uutta tuotetta kehittäessä 50€ maksullisen mainonnan kampanja valitulle kohderyhmälle voi antaa merkittävää tietoa siitä, kannattaako uusi tuote tai palvelu lanseerata. Vain myynti on pienyrittäjän näkökulmasta oleellinen mittari, joten strategian hienosäätö tulisi aina tehdä myynnin lisäämisen näkökulmasta. Tällöin perinteinen kyselytutkimus ei tuo luotettavia tuloksia, sillä ihmiset voivat vastata, että ovat kiinnostuneita uudesta palvelusta, mutta eivät välttämättä kuitenkaan ole valmiita ostamaan sitä oikeasti.

9. Johdonmukainen tekeminen ja pitkäjänteisyys

Markkinoinnin kehittäminen ja myynnin lisääminen pienyrittäjänä vaatii aikaa, sitoutumista ja jatkuvaa oppimista. Tulosten saavuttamiseen menee oma aikansa ja kannattaa samanaikaisesti miettiä sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita ja toimenpiteitä niiden edistämiseksi.

Ilmaiset somepäivitykset ja www-sivujen blogiteksti rakentavat mainetta, luottamusta ja löydettävyyttä pitkällä aikavälillä kun taas kohdennettu mainonta somekanavissa tavoittaa valitsemasi kohderyhmän nopeasti ja tehokkaasti. Ihanteellisin yhdistelmä on laadukas ja kohderyhmälle tehty sisältömarkkinointi, jolle lisänäkyvyys halutussa kanavassa varmistetaan vielä maksullisen mainonnan budjetilla (joka voi olla pienikin, sillä mainonta on kustannustehokasta esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa).

10. Verkostoidu ja rakenna vaikuttavuuttasi

Mitä useampi tietää osaamisesta, sitä useampi voi siitä kertoa myös eteenpäin omalle verkostolleen. Somekanavat tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet verkostoitua potentiaalisten asiakkaiden lisäksi myös yhteistyökumppaneiden ja muiden samaa kohderyhmää palvelevien yrittäjien kanssa. Kannattaa hyödyntää LinkedIn ammatillisessa verkostoitumisessa sekä B2B-myynnin työkaluna, sillä se on yksi tehokkaimmista somekanavista Suomessa tällä hetkellä esimerkiksi asiantuntijan henkilöbrändin ja myynnin rakentamiseen.

Ota vinkit heti käyttöön ja tee markkinointia tehokkaasti digityökaluilla

Käytä näitä vinkkejä ja toimintaohjeita apuna rakentaessasi vahvaa markkinointia brändillesi. Muista olla jatkuvasti vuorovaikutuksessa kohderyhmäsi kanssa ja kehitä markkinointia jatkuvasti. Näin varmistat, että yrityksesi erottuu kilpailijoista ja tavoittaa oikeat asiakkaat. Yrittäjän työmäärää keventää digityökalujen tehokas käyttö sekä systemaattinen tekeminen.

Jos tarvitset apua, täällä olen auttamassa!

Jaa artikkeli:
Follow Sanya Saarinen:
Somestrategi, digisisällöntuottaja ja Somesoppa®-kouluttaja. Yrittäjäkokemusta vuodesta 2004 ja digimarkkinoinnin parissa vuodesta 2014. Jaan vuosien varrella oppimani asiat, jotta pienyrittäjät voivat tehdä markkinointia ja myyntiä tehokkaasti digityökaluilla.